КУЛЬТУРА САМОВИРАЖЕННЯ ЯК ЗНАЧУЩИЙ СКЛАДНИК ОСОБИСТІСНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.3

Ключові слова:

підготовка майбутніх вихователів ЗДО, розвиток особистості, особистісний феномен, самореалізація, індивідуальна культура, культура вираження власного «Я», творчість

Анотація

Стаття присвячена ключовим питанням підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в кризових умовах сьогодення. Проаналізовано праці фахівців у галузі психології й педагогіки щодо впровадження інновацій в освітній процесі закладу вищої освіти, який здійснює підготовку здобувачів вищої освіти за спеціальністю 012 Дошкільна освіта, формування системи ціннісних ставлень студентської молоді, оптимізації їхнього особистісного способу буття, формування високої культури, оптимізації процесу самореалізації й творчої активності. Зокрема, у публікації основна увага зосереджена на особистісних феноменах: індивідуальній культурі, самовираженні, культурі самовираження, творчій самореалізації. Визначено, що формування індивідуальної культури, оптимізація самовираження в культуротворчих і соціально схвалюваних формах є ключовим складником особистісного й професійного становлення майбутніх фахівців дошкільної освіти. Також визначено суть та основний зміст провідної дефініції, структурні компоненти культури самовираження (когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінковий); подано критерії (організаційно-конструктивний, аксіологічний, креативний, комунікативний) і деталізовано показники, які можуть бути використані в процесі діагностики на практиці діяльності ЗВО, що здійснюють підготовку майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти; підбито висновки дослідницької діяльності; окреслено перспективи подальших наукових пошуків.

Посилання

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ ; Чернівці : Букрек, 2018. 320 с.

Зданевич Л.В. Використання особистісно орієнтованих технологій у фаховій підготовці майбутніх вихователів до роботи з різними категоріями дітей. Актуальні проблеми дошкільної освіти в Україні : збірник наукових робіт : у 2 ч. / укл. Л.В. Зданевич, Л.А. Машкіна, Н.М. Миськова, Л.С. Пісоцька. Хмельницький : ХГПА, 2017. Вип. 13. Ч. І. 216 с. С. 110–117.

Кононко О.Л. Формування у майбутнього фахівця базових якостей особистості. Горизонти освіти. Серія «Психологія. Педагогіка». 2014. № 1. С. 49–54.

Кононко О.Л. Аутопсихологічна компетентність майбутнього вихователя: суть, типологія, стратегія розвитку. Вісник Глухівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 2 (37). С. 10–17.

Моделі підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до професійної діяльності : колективна монографія / за заг. ред. Л.В. Зданевич, К.Л. Крутій. Хмельницький : Вид-во ХГПА, 2016. 476 с.

Сисоєва С. Суспільство і особистість: гармонізація розвитку. Рідна школа. 2012. № 12. С. 8–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_12_4 (дата звернення: 15.12.2019).

Problems of organization of professional and educational trajectory of future primary school teachers. Pedagogical and psychological sciences : development prospects in countries of Europe at the beginning of the third millennium : Collective monograf dr Małgorzata Korecka / Onishchuk Irina. Riga : Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2018. Vol. 1. 412 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22