НАЦІОНАЛЬНИЙ ЗМІСТ В ІЛЮСТРАТИВНОМУ МАТЕРІАЛІ ПІДРУЧНИКІВ ДЛЯ ПОЧАТКОВИХ ШКІЛ УКРАЇНИ, ВИДАНИХ У 90-Х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.5Ключові слова:
початкова школа, шкільний підручник, ілюстративний матеріал, ілюстрування підручників для початкової школи, зміст ілюстративного матеріалу підручниківАнотація
У статті розглянуто оновлення змісту ілюстративного матеріалу підручників для початкових шкіл України, виданих у 90-х роках ХХ століття, що відбувалося під впливом реформування національного шкільництва, розвитку теорії шкільного підручника й мистецтва книжкової графіки. Здійснено візуальний огляд ілюстративного матеріалу низки видань означеного періоду. Акцентовано увагу на формуванні національної ідеологічної орієнтації наочних зображень та елементів оформлення. Визначено характерні ознаки в ілюструванні підручників у період становлення державної незалежності України: багатофункціональність і жанрова різноманітність ілюстративного матеріалу; використання системи символів, оформлювальних елементів, знаків-символів; високохудожнє ілюстративне оформлення букварів; експериментальне застосування різноманітних образотворчих технік і прийомів у створенні книжкової ілюстрації, а також яскраво виражений національний зміст зовнішнього оформлення більшості підручників, адресованих молодшим школярам. Для розв’язання завдань дослідження застосовували джерелознавчий, хронологічний, візуальний та описовий методи. З’ясовано, що ілюстративний матеріал аналізованих підручників має національне спрямування, помітна зміна ідеології та орієнтація візуального ряду книг на ознайомлення учнів з культурою, традиціями, символікою, побутом українців. Оформлення більшості видань являло собою синтез можливостей слова й зображення, про що свідчить функціональність і жанрова різноманітність ілюстративного матеріалу, використання системи умовних позначень, співзвучність із тенденціями в мистецтві книжкової графіки та національний характер. Аргументовано актуальність урахування позитивних ідей в ілюструванні навчальних видань 90-х років ХХ століття, у процесі створення візуального ряду для вітчизняних підручників у майбутньому. Подальший науковий розгляд досліджуваної проблеми вважаємо доцільним, оскільки саме підручникова ілюстрація забезпечує першочергове враження від навчальної книги, а відповідність її змісту актуальним запитам суспільства сприяє формуванню національної ідентичності й вихованню патріотичних почуттів у дітей.
Посилання
Білецька М.А., Вашуленко М.С. Українська мова : підручник для 2 кл. чотириріч. початкової шк. 4-те вид., доп. і перероб. Київ : Рад. школа, 1991. 272 с.
Богданович М.В. Математика : підручник для 4 кл. чотирирічн. і 3 кл. триріч. початкової шк. Київ : Освіта, 1993. 240 с.
Гавриленко Т.Л. Образ Батьківщини в підручниках з читання для молодших школярів у період відродження національної школи в Україні (90-ті рр. ХХ ст.). Українські педагоги про національно-патріотичне виховання : збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. семінару / ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського та ін. Київ, 2016. С. 56–57. URL: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/uploads/ (дата звернення 13.03.2024).
Кириченко М.А. Образотворче мистецтво : підручник для 3 кл. чотириріч. і 2 кл. триріч. початкової шк. Київ : Освіта, 1992. 128 с.
Кодлюк Я.П. Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті : підручник для магістрантів та студ. пед. ф-тів. Київ : Інформаційно-аналітична агенція «Наш час», 2006. 368 с.
Погонець І.В. Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 425 c.
Скрипченко Н.Ф., Вашуленко М.С. Буквар : підручник для 1 кл. чотириріч. і триріч. початкової шк. 11-те вид., перероб. Київ : Освіта, 1997. 144 с.
Токар М.І. Образи героїв української дитячої літератури в книжковій ілюстрації другої половини ХХ – початку ХХІ століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.05 / Харків. держ. акад. дизайну і мистецтв, Львів. нац. акад. мистецтв. Львів, 2018. 403 с.
Чередниченко Д.С. Материнка Буквар : підручник для 1 кл. чотириріч. і триріч. початкової шк. Київ : Освіта, 1992. 160 с.