РЕАЛІЗАЦІЯ РЕФЛЕКСИВНОЇ МОДЕЛІ ПРАКТИКИ ОСВІТИ У СУЧАСНІЙ ФІНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • К. Є. Ступак

Ключові слова:

рефлексія, рефлексивна модель практики освіти, критичне мислення, критерії, судження, феномени, феномено-орієнтоване навчання і викладання.

Анотація

У статті розглядається приклад країни, освітня система якої увібрала в себе ідеї філософських концепцій критичного мислення І. Канта та М. Ліпмана. Адже саме завдяки динамічним інтеграційним процесам у світі, ми звертаємо увагу на рефлексивні моделі освіти, які приводять нас до запитання : Що ж на сьогоднішній день є більш актуальним - заучування інформації чи її критичний аналіз? У статті зроблена спроба дослідити організацію навчання у фінських школах через призму рефлексивної моделі І. Канта та рефлексивної моделі практики освіти М. Ліпмана. І. Кант у своїй роботі "Критика чистого розуму" використовував поняття рефлексії з метою роз'яснення специфіки роботи свідомості. Він поділяв поняття рефлексії на трансцендентальну і логічну. Логічна рефлексія тільки порівнлює поняття між собою і не може судити про речі апріорі. Трансцендентальна рефлексія - підстава можливості об'єктивного порівняння уявлень одне з одним. Спираючись на положення із робіт І. Канта про рефлексію як спосіб утворення нових понять і суджень через порівняння вже наявних уявлень, М. Ліпман запропонував рефлексивну модель освіти, якій присвячена його робота «Рефлексивна модель практики освіти». Також у статті проаналізована роль феномено-орієнтованого навчання та викладання (phenomenon-based teaching and learning) у вихованні критичного мислення, яке необхідне для успішної життєдіяльності особистості в сучасному інформаційному суспільстві. Фінляндія на практиці демонструє, як вивчення феноменів допомагає учневі не просто зрозуміти те, що відбувається, а й підштовхує його до формулювання самостійної думки з будь-якого життєвого питання. Таким чином створюється підхід під назвою "рефлексивна модель освіти", яка в повній мірі розглядалася І. Кантом в сфері філософії, а М. Ліпманом у сфері психології і педагогіки. У статті зроблена спроба аргументувано довести, що організація процесу навчання у фінській школі має ознаки рефлексивної парадигми критичної практики, що є невід'ємною особливістю фінської системи освіти на сучасному етапі її розвитку. Досвід організації навчання у фінськіій школі може бути використаний при розбудові нової української школи.

Посилання

Adamenko, N. (2011). «Spilnota doslidnykiv» M. Lipmana : filosofski zapytuvannia, obhovorennia, arhumentatsii ta kontrarhumentatsii vustamy ditei [M. Lipman's «Community of Researchers»: Philosophical Questions. Discussions, Arguments and Counter-Arguments through Children's Mouths]. Filosofiia osvity : nauk. chasopys. № 1–2. S. 275-287.

Hryniuk, S. P. (2011). Sumlinna pratsia: yak finy pobuduvaly uspishnu systemu osvity [Hard work: how the Finns built a successful education system] // Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Vyp. 5. S. 57–64.

Zhadiaiev, D. V. O poniatyy refleksyy u Y. Kanta [On the concept of reflection in I. Kant] URL : http://www.info-library.com.ua/books-text- 11951.html.

Zahvozdkyn, V. (2006). Sekret fynskoho uspekha [The secret of Finnish success]. Narodnoe obrazovanye. № 14. S. 57–66.

Kant, Y. Krytyka chystoho razuma. [Criticism of Pure Reason] Moskva : Эksmo. 2006. 736 s.

Kuzmyn, A. A. Typolohyia trantsendentalnoi refleksyy v fylosofyy Y. Kanta [Typology of transcendental reflection in the philosophy of I. Kant].

Lypman, M. Refleksyvnaia model praktyky obrazovanyia. [Reflexive model of educational practice] URL : http://window.edu.ru/resource/200/42200/files/pril1_1.pdf

Lipman, M. Krytychne myslennia : chym vono mozhe buty? [Critical thinking: what can it be??]. Postmetodyka. 2005. № 2 (60). C. 33–41. 9. Ozhegov, S. I. Slovar` russkogo yazy`ka : 7000 slov. Moskva : Russ. yaz., 1989. 924 s.

Pisarevskij, M. Obrazovanie v Finlyandii: shkoly` bez sten, ucheba bez oczenok [Education in Finland: schools without walls, studies without grades] URL: https://innovationhouse.org.ua/ru/statti/obrazovanye-v-fynlyandyyshkoly- bez-sten-ucheba-bez-otsenok/.

Rodiuk, N. Iu, Lazarenko,N. I., (2018). Doti Ched. Innovatsiini protsesy v rozvytku vyshchoi osvity Finliandii [Innovative processes in the development of higher education in Finland]. Molodyi vchenyi. N 5. 2 (57. 2). S. 38–41.

Savchenko, O. Ya. (1999). Dydaktyka pochatkovoi shkoly : pidruchnyk dlia studentiv pedahohichnykh fakultetiv. Kyiv : Heneza. 368 s

Slovar` inostranny`kh slov. (1988). [Dictionary of foreign words]. Moskva : Russ. yaz. 608 s.

Filosofskij e`ncziklopedicheskij slovar`. (2003). [Philosophical Encyclopedic Dictionary] Moskva: Inostr. l-ra, 576 s.

Krathwohl, D. R., Bloom. Taxonomy of educational objectives.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-14