САМОСТАВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.12

Ключові слова:

самоставлення, емоційно-ціннісне ставлення до себе, саморегуляція, адекватна самооцінка, рефлексія, психолого-педагогічні умови оптимізації освітнього процесу

Анотація

У статті розкрито зміст поняття «самоставлення», з’ясовано його вплив на характер педагогічної взаємодії з дошкільниками. Визначено критерії оцінювання здорової форми самоставлення та його вплив на ефективність професійної діяльності. До критеріїв оцінювання міри сформованості здорової форми самоставлення зараховано довіру до власних можливостей, упевнену самостійну поведінку, здатність до саморегуляції діяльності, адекватну самооцінку. Критеріями оцінювання ступеня ефективності професійної діяльності майбутнього фахівця дошкільної освіти визначено таке: динаміку позитивних змін у поведінці дошкільника, його високі досягнення, креативність педагога, використання сучасних освітніх технологій, задоволеність професійною діяльністю. Розроблено авторську типологію самоставлення, до якої ввійшли такі типи: позитивно-адекватний, позитивно-ситуативний, позитивно-демонстративний, негативно-неадекватний. Ця типологія дала змогу визначити групи студентів з різними типами емоційно-ціннісного ставлення до себе. Обґрунтовано психолого-педагогічні умови оптимізації освітнього процесу у ЗВО, спрямованого на розвиток у студентської молоді ціннісного самоставлення, до яких зараховано такі: 1. Сприяння розвитку в майбутніх педагогів довіри до себе, до своїх можливостей через вправляння в самостійності, упевненості в собі, наполегливості, почуття власної гідності. 2. Вправляння студентської молоді в умінні виробляти адекватну самооцінку шляхом застосування взаємооцінювання, моделювання ситуацій, які потребують аргументації своєї правоти, розвитку рефлексії. 3. Підтримка балансу проявів внутрішнього й зовнішнього життя, активізація самопізнання; наближення змісту освіти до реалій сьогодення. 4. З допомогою педагогічного оцінювання звести емоційно-ціннісне самоставлення до найвищих людських чеснот; використання із цією метою новітніх освітніх технологій.

Посилання

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Чернівці : Букрек, 2018. 320 с.

Бондар В.І. Психолого-педагогічні чинники формування особистості майбутнього вчителя у педагогічному ВНЗ. Педагогічна і психологічна науки в Україні. Київ : Педагогічна думка, 2007. Т. 1 : Теорія і історія педагогіки. С. 248–259.

Васютинський В.О. Інтеракційно-феноменологічний зміст педагогічної діяльності в системі неперервної освіти. Теоретико-методологічні проблеми розвитку особистості в системі неперервної освіти : матеріали методологічного семінару АПН України. м. Київ, 16 груд. 2004 р. Київ, 2005. С. 109–114.

Горбатих В.В. Самоставлення особистості як емоційний компонент самосвідомості. Вісник Запорізького нац. університету. Серія «Педагогічні науки». 2010. № 2 (13). С. 48–52.

Камінська О.В. Психологічний аналіз професійно важливих якостей педагога. Психологічний часопис. Київ, 2016. № 2 (4). Вип. 4. С. 20–31.

Кононко О.Л. Аутопсихологічна компетентність майбутнього вихователя: суть, типологія, стратегія розвитку. Вісник Глухівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 2 (37). С. 10–17.

Остапчук О.Є. Розвиток особистості в моделі інноваціного функціонування освітньої системи. Теоретико-методологічні проблеми розвитку особистості в системі неперервної освіти : матеріали методологічного семінару АПН України. м. Київ, 16 груд. 2004 р. Київ, 2005. С. 211–215.

Радул І.Г. Теоретичні засади дослідження проблеми самоставлення в психології. Психологічні умови становлення особистості у сучасному суспільстві : матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, м. Кропивницький, 19 бер. 2017 р. URL: https://cusu.edu.ua/ua/konferentsii-2016-2017-n-r/vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiia-psykholohichni-umovystanovlennia-osobystosti-u-suchasnomu-suspilstvi/prohrama/6209-teoretychni-zasady-doslidzhenniaproblemy-samostavlennia-v-psykho (дата звернення 25.12.2023).

Рейпольська О.Д. Теоретико-методичні засади формування у дошкільників ціннісного самоставлення : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.08. Київ, 2021. 46 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22