РОЗУМІННЯ СМИСЛУ МУЗИЧНОГО ТВОРУ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА: СЕМІОТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.14

Ключові слова:

текст музичного твору, музичний знак, знаки-ікони, знаки-індекси, знаки-символи, компетентність

Анотація

У статті наголошено на важливості інтегрування сучасних досліджень музичної педагогіки, музикознавства в процесі формування фахових компетентностей майбутнього вчителя музичного мистецтва; розкрито міждисциплінарний характер понять «музичний текст», «музичний знак» у різних наукових дискурсах; актуалізовано необхідність формування здатності майбутніх педагогів-музикантів до розпізнавання семантичної типологізації музичних знаків з метою з’ясування прихованих можливостей текстологічного аналізу як інтонованого смислу; охарактеризовано сутність знаків-ікон, знаків-індексів, знаків-символів у музичних текстах, підкреслено важливість розвитку в студентів здатності до їх розпізнавання й інтерпретації. Виокремлено інноваційні концептуальні положення вітчизняної музичної педагогіки щодо підвищення якості професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва, зокрема досягнення ним розуміння й інтерпретації сутнісного смислу музичних творів. Здійснено емпіричне дослідження особливостей розпізнавання здобувачами вищої освіти знаків у запропонованих фрагментах музичних творів; з’ясовано, що загалом здатність до розпізнавання знаків у музичних текстах майбутніми педагогами-музикантами є недостатньою, що засвідчує необхідність переосмислення підходів до інтерпретації та розуміння сутнісного смислу знаків у музичному тексті. Респонденти найкраще виокремлюють знаки-індекси, які взаємопов’язані з відтворенням звуконаслідування явищ навколишньої дійсності; певні труднощі викликає розпізнавання знаків-ікон, що відображають музично-виразові інтонації у фрагментах музичних творів; потребує істотного розвитку здатність до розпізнавання знаків-символів, які відповідають жанровим, стильовим, музично-композиційним інтонаціям музичного твору.

Посилання

Козаренко О.В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку : дис. … докт. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2001. 398 с.

Масол Л.М. Концепція загальної художньої освіти. Мистецтво та освіта. 2004. № 1. С. 2–5.

Масол Л.М. Підготовка вчителів до поліхудожнього виховання учнів (теоретичні підходи й експериментальний досвід). Мистецтво та освіта. 2009. № 2. С. 2–6.

Олексюк О.М., Тушева В.В. Методологія наукових досліджень у галузі мистецтвознавства і музичної педагогіки : навчальний посібник. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 176 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32679/1/O_Oleiksuk_V_Tusheva_MND_2020_IM.pdf (дата звернення 03.04.2024).

Пясковський І. Логіка музичного мислення. Київ : Музична Україна, 1987. 182 с.

П’ятницька-Позднякова І.С. Музичне мовлення в семіозисі художньої культури України ХХ століття : дис. … докт. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ, 2019. 444 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3353 (дата звернення 10.04.2024).

Самойленко О.І. Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проекції : монографія. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. 236 с. URL: https://musicological-school.com/wp-content/uploads/2023/03/Самойленко-ПСИХОЛОГІЯ-МИСТЕЦТВА-preview-2-1.pdf (дата звернення 01.04.2024).

Созанський Ю. Музична семіотика. Львів : Сполом, 2008. 522 с.

Шип С. Музична герменевтика : монографія. Суми : ФОП Цьома С.П., 2023. 144 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22