ДОСВІД УПРОВАДЖЕННЯ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ, ЩО ФОРМУЄ ІНКЛЮЗИВНУ КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.20

Ключові слова:

інклюзивна компетентність, спеціальна освіта, освітній компонент, майбутні вчителі закладів загальної середньої освіти, освітня програма

Анотація

У статті розкрито досвід упровадження освітньої компоненти, що формує інклюзивну компетентність майбутніх фахівців закладів загальної середньої освіти. Зазначено, що актуальним на етапі впровадження інклюзивної освіти як успішного фактору управління навчально-виховним процесом закладів загальної середньої освіти є формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів географії, інформатики, математики, природничих наук, фізики, хімії, біології, фізичної культури, викладачів фахової передвищої освіти інтегрованих навчальних курсів природничої галузі як невід’ємної умови функціонування сучасної системи загальної середньої освіти. У ході дослідження виявлено, що інклюзивна компетентність майбутніх фахівців закладів загальної середньої освіти є інтегральною професійно-особистісною характеристикою, яка включає не лише теоретичну й практичну готовність до ефективного виконання професійних функцій, а й такі суб’єктивні якості особистості, як активність, самостійність, відповідальність, комунікативність, емоційну гнучкість. За результатами аналізу результатів дослідження встановлено, що формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів закладів загальної середньої освіти передбачає введення в зміст освітніх програм спеціальності 014 «Середня освіта» відповідної освітньої компоненти й/або інтеграції окремих змістових модулів до наявних ОК. На нашу думку, це сприятиме формуванню професійної компетентності майбутніх фахівців середньої освіти з урахуванням інклюзивного компонента, забезпечить належну професійну підготовку до роботи в умовах інклюзії.

Посилання

Інклюзивне навчання в закладах загальної середньої освіти. Керівництво для тренерів : навчально-методичний посібник. Київ, 2018. 174 с.

Інклюзивне навчання: організаційне, змістове та методичне забезпечення : навчально-методичний посібник / кол. Авторів ; за заг. ред. С.П. Миронової. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. 236 с.

Каталог освітніх програм та вибіркових компонентів ВНУ імені Лесі Українки. URL: https://vnu.edu.ua/uk/all-educations (дата звернення 24.03.2024).

Кузава І.Б. Підготовка педагогічних кадрів для реалізації спеціальної та інклюзивної освіти. Сучасні теоретичні й прикладні контексти спеціальної та інклюзивної освіти : збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції (11–12 травня 2021 р.) Луцьк : ФОП Іванюк В.П., 2021. С. 58–62.

Міжнародна класифікація функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я (МКФ). URL: https://moz.gov.ua/mkf (дата звернення 24.03.2024).

Професійна готовність майбутніх спеціальних педагогів до впровадження інклюзивної освіти : монографія / І. Кузава, Г. Гац ; European and global vectors for education development in Ukraine: Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2022.

ЮНІСЕФ. URL: http://www.unicef.org/policyanalysis/rights/ (дата звернення 19.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22