МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ ТЕХНІЧНИМ ОСВІТНЬО-НАУКОВИМ КЛАСТЕРОМ

Автор(и)

  • СЕРГІЙ ПЕТРОВИЧ БАЖАН ННІ «Український державний хіміко-технологічний університет» Українського державного університету науки і технологій https://orcid.org/0000-0002-5739-4616

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.1

Ключові слова:

технічний освітньо-науковий кластер, методологія, інновації, трансформація

Анотація

Суть методологічних підходів до дослідження процесу управління технічним освітньо-науковим кластером (надалі – ТОНК) полягає у визначенні комплексної стратегії самого дослідження, яка включає у себе аналіз взаємодії між учасниками кластера, оцінку ефективності їхньої діяльності та виявлення факторів, що впливають на розвиток кластера. Вибір конкретних методів дослідження, таких як опитування, інтерв’ю, аналіз документів тощо, залежить від доступних ресурсів, масштабу дослідження та складності досліджуваних процесів. Загалом, методологічний підхід має забезпечити всебічний аналіз діяльності кластера та дозволити сформулювати обґрунтовані рекомендації щодо його подальшого розвитку. Утворення кластера – це стратегічний крок, спрямований на консолідацію ресурсів, знань та компетенцій різних суб’єктів господарювання з метою підвищення їхньої конкурентоспроможності та стимулювання інноваційного розвитку країни. Створення кластера дозволяє об’єднати зусилля різних учасників ринку для спільного вирішення складних завдань, підвищення ефективності виробництва та розробки нових продуктів і послуг. ТОНК як ефективний механізм інтеграції наукових досліджень, освіти та виробництва має основне завдання – сприяти розвитку нових технологій, підготовці висококваліфікованих кадрів та посиленню інноваційного потенціалу країни шляхом об’єднання університетів, науково-дослідних інститутів, коледжів та підприємств задля створення сприятливого середовища проведення наукових досліджень, комерціалізації результатів наукової діяльності і підготовки фахівців, які відповідають сучасним вимогам ринку. Ми розглядаємо ТОНК як ключовий елемент модернізації української освіти. Завдяки своїй здатності об’єднувати різні освітні та галузеві системи ТОНК сприяє розробці та впровадженню нових освітніх програм, що відповідають потребам сучасного ринку праці. З урахуванням цього ми зосереджуємось на аналізі ознак кластерної взаємодії у системі освіти України, таких як обмін ресурсами, розробка спільних освітніх програм та інтеграція наукових досліджень у освітній та виробничий процес. Особливу увагу приділено вивченню особливостей кластерної взаємодії на різних рівнях освіти – фахової передвищої та вищої освіти. Для досягнення цієї мети нами проведено опитування представників освітніх закладів та підприємств, проаналізовано документи та статистичні дані.

Посилання

Arkhypova S., Kamenova D., Oganisjana К., Kondrashov O., Аnishchenko О., Radev T. (eds). Modern trends in the science, education and business : Monograph. Varna University of Management, Bulgaria. 2024. 220 р. URL: https://www.researchgate.net/publication/383001557_MODERN_TRENDS_IN_THE_SCIENCE_EDUCATION_AND_BUSINESS_Monograph (accessed date 30.10.2024).

Biedenbach T., Jacobsson M. The Open Secret of Values: The Roles of Values and Axiology in Project Research. Project Management Journal, 2016. Vol. 47(3), pp. 139–155. https://doi.org/10.1177/875697281604700312.

Booth A., Harris J., Croot L., Springett J., Wilkins E. Towards a methodology for cluster searching to provide conceptual and contextual “richness” for systematic reviews of complex interventions: Case study (CLUSTER). BMC medical research methodology. 2013. 118 р. URL: https://www.researchgate.net/publication/257202164_Towards_a_methodology_for_cluster_searching_to_provide_conceptual_and_contextual_richness_for_systematic_reviews_of_complex_interventions_Case_study_CLUSTER (accessed date 10.11.2024).

Gachie W. Higher education institutions, private sector and government collaboration for innovation within the framework of the Triple Helix Model. African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 2019. Vol. 12(2), рр. 203–215. https://doi.org/10.1080/20421338.2019.1631120.

Gumola-Kardas M., Chybalski F. A Praxeological Approach to Change Management: A Problem of Measurability. International Journal of Contemporary Management. 2017. Vol. 16 (2). URL: https://www.researchgate.net/publication/323264764_A_Praxeological_Approach_to_Change_Management_A_Problem_of_Measurability (accessed date 10.11.2024).

Hoffmann Pham K., Luengo-Oroz M. Predictive modelling of movements of refugees and internally displaced people: towards a computational framework. Journal of Ethnic and Migration Studies, 2022. Vol. 49(2). Pp. 408– 444. https://doi.org/10.1080/1369183X.2022.2100546 (accessed date 10.11.2024).

Jarzabkowski P. Strategy as Practice : An Activity Based Approach. London : Sage, 2005. 216 p. URL: http://digital.casalini.it/9781847877598 (accessed date 10.11.2024).

Koibichuk V., Samoilikova A., Kharchenko D., Fritsak M. Challenges and opportunities in the “businesseducation-science” system in the context of innovation development: cluster analysis. SocioEconomic Challenges. 2023. Vol. 7 (2). рр. 142–151. URL: https://www.researchgate.net/publication/372387990_Challenges_and_opportunities_in_the_’business-education-science’_system_in_the_context_of_innovation_development_cluster_analysis (accessed date 18.11.2024).

Levinson B.A., Winstead T., Sutton M. An Anthropological Approach to Education Policy as a Practice of Power: Concepts and Methods. In: Fan G., Popkewitz T.S. (eds) Handbook of Education Policy Studies. Springer, Singapore. 03 June 2020. https://doi.org/10.1007/978-981-13-8347-2_17.

Milligan G.W., Cooper M.C. Methodology Review: Clustering Methods. Applied Psychological Measurement, 1987. 11(4), рр. 329–354. https://doi.org/10.1177/014662168701100401.

Rossoni A.L., de Vasconcellos E.P.G., de Castilho Rossoni, R.L. Barriers and facilitators of universityindustry collaboration for research, development and innovation: a systematic review. Manag Rev 2024. Q 74, рр. 1841–1877. https://doi.org/10.1007/s11301-023-00349-1.

Salas-Velasco M. Vocational education and training systems in Europe: A cluster analysis. European Educational Research Journal, 2024. Vol. 23(3), рр. 434–449. https://doi.org/10.1177/14749041221151189.

Zhuang T., Zhou H. Developing a synergistic approach to engineering education: China’s national policies on university–industry educational collaboration. Asia Pacific Educ. 2023. Rev. 24, рр. 145–165. https://doi.org/10.1007/s12564-022-09743-y (accessed date 10.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23