ОРГАНІЗАЦІЯ КЛІМАТИЧНОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ ТА ДОСЯГНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.10Ключові слова:
зміна клімату, кліматична освіта, сталий розвиток, формальна освіта, неформальна освіта, громадські організації, програма ЕразмусАнотація
З огляду на важливість організації навчання щодо зміни клімату на глобальному рівні було проаналізовано, як освітні системи реагують на потребу підвищення обізнаності про кліматичні зміни на національному рівні та які підходи застосовуються для інтеграції цих знань у формальну й неформальну освіту. З’ясовано, що кліматична освіта в українському освітньому просторі характеризується низкою позитивних тенденцій. Найчастіше питання щодо зміни клімату впроваджуються через неформальну освіту, яка реалізується в діяльності громадських організацій (створення кліматичних освітніх центрів, видавничій діяльності, створення і популяризації цифрових освітніх інструментів, проведення конкурсів і акцій, активній участі у діяльності громадських організацій). Багато освітніх установ активно працюють над інтеграцією кліматичної грамотності в українську освіту. Одним із напрямів такої діяльності є участь у проєктах програми Еразмус+, яка сприяє впровадженню європейських стандартів в освіті та науці, а також просуває ідеї кліматичної освіти та сталого розвитку. У статті представлено перелік проєктів програми Еразмус+, які спрямовані на формування кліматичної грамотності в українському освітньому просторі. Досліджено інтеграцію елементів кліматичної освіти у зміст навчальних предметів та висвітлення наявного досвіду у наукових публікаціях. Представлено навчально-методичну літературу, що сприяє впровадженню кліматичних знань в український освітній простір.
Посилання
Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 20.10.2024).
Довгий С.О., Терлецька К.В., Бабійчук С.М. Кліматична освіта в Малій академії наук України. Наукові записки Малої академії наук України. 2020. № 2. С. 3–13. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001223711.
Дух О.І., Цицюра Н.І., Галаган О.К. Особливості формування у студентської молоді знань про зміни клімату. Екологічні науки : науково-практичний журнал. Вип. 6 (39). 2021. С. 214–217. DOI: 10.32846/2306-9716/2021.eco.6-39.37.
Екологічна освіта має стати основним компонентом навчальних програм усіх країн до 2025 року. Профспілка працівників освіти і науки України. URL: https://pon.org.ua/novyny/8746-ekologchna-osvta-maye-statiosnovnim-komponentom-navchalnihprogram-ush-krayin-do-2025-roku.html (дата звернення: 20.10.2024).
Напрям Жан Моне. URL: https://erasmusplus.org.ua/opportunities/mozhlyvosti-dlya-organizaczij/napryam-zhan-mone/ (дата звернення: 20.10.2024).
Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. Грищенка М. Міністерство освіти і науки України. 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 20.10.2024).
Потоцька С.О. Практичні аспекти реалізації проєкту ПМГ ПРООН-ГЕФ «Розвиток спроможності молодіжного кліматичного центру та нові можливості для сільської молоді». Організація та забезпечення благоустрою сучасного міста як умова створення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля : матеріали XIV Миколаївських міських екологічних читань «Збережемо для нащадків». Миколаїв, 18 листопада 2021 р. Миколаїв : ФОП Румянцева Г.В., 2021. С. 50–52.
Прометун О., Сєрова, Г. Кліматична освіта учнів початкової школи: форми і методи навчання. Науково-методичний супровід професійного розвитку педагогів у контексті реалізації концепції «Нова українська школа» : матеріали науково-практичної інтернет-конференції (17 червня 2021 р., м. Луцьк). Волинський ІППО, м. Луцьк, Україна. С. 47–51.
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. № 878-р «Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/878-2017-%D1%80#Text.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf (дата звернення: 20.04.2024).
Форум для освітян: «Кліматична освіта 2018: Цінності та тренди» URL: https://ucn.org.ua/?p=5286.
Халаїм О.О. Освіта з питань зміни клімату в університетах України та світу. Екологічна освіта для сталого розвитку з питань зміни клімату у дошкільній, середній, позашкільній та вищій освіті України. 2020. С. 15–19.
Global indicator framework for the Sustainable Development Goals and targets of the 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://unstats.un.org/sdgs/indicators/Global%20Indicator%20Framework%20after%202023%20refinement_Eng.pdf (дата звернення: 20.10.2024).
Khatibi F.S., Dedekorkut-Howes A., Howes M., Torabi E. Can public awareness, knowledge and engagement improve climate change adaptation policies. Discov Sustain 2021, 2, 18. DOI: 10.1007/s43621-021-00024-z.
Leal Filho et al. Handling climate change education at universities: an overview. Environmental Sciences Europe. 2021, 33:109. DOI: 10.1186/s12302-021-00552-5.
Learn for our planet A global review of how environmental issues are integrated in education. UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377362 (дата звернення: 20.10.2024).
McKenzie M., Benavot A. Climate change and sustainability in science and social science secondary school curricula. UNESCO. 2024. 65 p URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390036. DOI: 10.54675/NDFI7173.
Miléř Tomáš, Sládek Petr . The climate literacy challenge. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2011, 12. P. 150–156.
Naoufal Nayla. The challenges of climate change education 2015, November, URL: https://www.globalepe.org/article_view.php?aid=48 (дата звернення: 20.10.2024).
Pinheiro S., Torres A.C., Menezes I. Young people and climate action: Educational approaches promoting the collective dimension of youth participation in climate adaptation in their communities. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 2024, v. 19, P. 1–19. DOI: 10.21723/riaee.v19iesp.1.18323.
Raducu R., Soare C., Chichirez C.M., Purcarea M.R. Climate Change and Social Campaigns. Journal of Medicine and Life. 2020 Oct–Dec; 13 (4) : 454–457. DOI: 10.25122/jml-2020-0173.
Wu-Lin Pan, Ruguo Fan, Wei Pan, Xinyu Ma, Cheng Hu, Piao Fu & Jingyi Su. The role of climate literacy in individual response to climate change: evidence from China. Journal of Cleaner Production, v. 405, 2023. URL: http://ae.ruc.edu.cn/docs/2023-05/94f0339ca9c644aaae43948f7396b237.pdf. DOI: 10.1016/j.jclepro.2023.136874.
Youth4Climate. URL: https://www.undp.org/romecentre/our-programmes/youth4climate (дата звернення: 20.10.2024).