ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ЦИФРОВИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • ДМИТРО ІВАНОВИЧ НИЩАК Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0007-2061-1756

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.11

Ключові слова:

вчитель технологій, готовність, професійна діяльність, цифрові освітні ресурси, цифрові технології

Анотація

У статті досліджено сутність поняття «педагогічна умова», під якою доцільно розуміти деяку обставину процесу навчання, що сформувалася внаслідок спеціального відбору, проєктування та застосування компонентів освітнього процесу (змісту навчання, методів та форм навчальної взаємодії, дидактичних засобів) з метою забезпечення запланованих освітніх цілей. Педагогічні умови ефективного використання сучасних цифрових освітніх ресурсів в освітній практиці мають відображати взаємозв’язок зовнішніх (науково-технічних) характеристик та внутрішніх (психолого-педагогічних, методичних) вимог до цифрових засобів навчання, враховувати реальні дидактичні можливості відповідних цифрових освітніх ресурсів та їх орієнтацію на комплексне методичне забезпечення професійної підготовки майбутніх учителів технологій на всіх її етапах. Виявлено, досліджено й обґрунтовано комплекс педагогічних умов, що сприяють ефективному формуванню готовності майбутніх учителів технологій до застосування цифрових освітніх ресурсів у майбутній професійно-педагогічній діяльності, зокрема: 1) створення у закладі вищої освіти інформаційно-цифрового середовища навчання професійно орієнтованих дисциплін; 2) посилення інформатичного складника професійної підготовки студентів з урахуванням сучасних можливостей цифрових технологій; 3) стимулювання мотивації студентів до активного використання цифрових освітніх ресурсів у процесі професійно-педагогічної підготовки у ЗВО; 4) організація самостійної діяльності студентів з використанням цифрових освітніх ресурсів. Окреслені педагогічні умови повинні реалізуватися лише у сукупності (комплексно). Окремо взяті педагогічні умови, або їх фрагментарна чи безсистемна реалізація в освітньому процесі ЗВО не можуть гарантувати ефективне формування у майбутніх учителів технологій готовності до використання цифрових освітніх ресурсів у професійній діяльності.

Посилання

Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України: Історія. Теорія : підручник. Київ : Либідь, 1998. 557 с.

Биков В.Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем. Інформаційні технології і засоби навчання : збірник наукових праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О. Жука. Інститут засобів навчання АПН України. Київ : Атіка, 2005. С. 5–15.

Бондар Н.О. Дидактичні умови активізації мислительної діяльності учнів 8–9 класів на уроках креслення : дис. канд. пед. наук. Чернігів, 2006. 236 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Зайченко І.В. Педагогіка : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. 2-е вид. Київ : «Освіта України», «КНТ», 2008. 528 с.

Нищак І.Д. Педагогічні умови ефективного навчання інженерно-графічних дисциплін майбутніх фахівців системи професійної освіти. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 16 (59). С. 245–250.

Нищак І.Д. Педагогічні умови реалізації методичної системи навчання інженерно-графічних дисциплін майбутніх учителів технологій. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2017. Вип. 1 (40). С. 175–178.

Організація навчальної діяльності у комп’ютерно-орієнтованому навчальному середовищі : посібник / Жук Ю.О., Соколюк О.М., Дементієвська Н.П., Пінчук О.П. За ред.: Жука Ю.О. Київ : Педагогічна думка, 2012. 128 с.

Педагогічні технології: теорія та практика : навчально-методичний посібник. / За ред. проф. М.В. Гриньової. Полтава : АСМІ, 2006. 230 с.

Сисоєва С.О. Педагогічні технології в сучасному освітньому просторі. Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002 : збірник наукових праць. Академія педагогічних наук України. Частина 2. Харків : «ОВС», 2002. С. 311–324.

Bruner D. Motivation of education. New York, 1971. 260 p.

Maslow A. Toward a Psychology of Being. 2-nd ed. New York : Van Nostrand Reinhold, 1968.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23