ЕДУКАЦІЯ МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ОСНОВ ТУРБОТИ ПРО СЕБЕ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-16.3

Ключові слова:

концепція життєвого шляху, насилля, копінг, травма, турбота про себе

Анотація

У статті висвітлено досвід практичної підготовки працівників соціальної сфери до вторинної травматизації під час надання соціальних послуг населенню України у воєнний та післявоєнний період. Зазначено, що в умовах війни та в післявоєнний період метою допомоги соціальних працівників є: забезпечення суспільству та кожному окремому громадянину можливості пережити кризу, зберегти свою гідність, права та відновитися після травмувальних подій. На основі Піраміди потреб А. Маслоу визначено основні потреби клієнтів. Обґрунтовано доцільність застосування у практичній діяльності екологічної моделі соціальної роботи й опори на теорію систем. Проаналізовано наукові джерела та визначено, що під час консультування та в терапії доцільно використовувати аналіз життєвого шляху. Розглянуто насильство в контексті війни та тимчасової окупації територій, виділено його види. Наголошено, що прояви насилля спричиняють внутрішньоособистісні, міжособистісні, групові наслідки, що спричиняє травму. Розкрито методику втілення на практиці різних методів соціальної терапії, які можуть допомогти працівникам соціальної сфери запобігти проявам вторинної травматизації під час підтримки клієнтів. Подано приклади застосування техніки «Планування на зеленій ялинці» (автор В. Назаревич), техніки «Складання казок» і проєктивної методики «Я у своїх очах» (автор І. Дуброніна). Установлено, що описана методика викладання освітньої компоненти «Соціально-педагогічна терапія» формує у здобувачів спеціальності Соціальна робота основи етичного принципу турботи про себе в контексті професійних обов’язків соціального працівника в умовах сьогодення. Подальші дослідження доцільно спрямувати на розширення спектра методик, що можуть застосовуватись із метою турботи про себе, й обґрунтування їх індивідуального підбору.

Посилання

Manokha, I.P. (1999). Metody psykholohii [Methods of psychology]. In Osnovy psykholohii : pidruchnyk [Basics of psychology: a textbook] (pp. 46–93). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Nesterenko, V.H. (2020) Nasylstva teorii [Theories of violence]. In I.M. Dziuba ta in. (Red.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy: onlain-versiia [Encyclopedia of Modern Ukraine: online version]. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. URL: https://esu.com.ua/article-70522 [in Ukrainian].

Hornostaia, P.P. & Tytarenko, T.M. (Red.) (2001). Psykholohiia osobystosti : slovnyk-dovidnyk [Personality psychology: dictionary-reference]. Kyiv: Ruta [in Ukrainian].

Tytarenko, T.M. (2003). Zhyttievyi svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti [The life world of an individual: within and beyond everyday life]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Galtung, Johan (1958). Theories of Conflict. Definitions, Dimensions, Negations, Formations. Transcend University Press. Retrieved from https://www.transcend.org/files/Galtung_Book_Theories_Of_Conflict_single.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-21