СМУГА ПЕРЕШКОД АБО ПАРКУР У КОНТЕКСТІ СИСТЕМИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ТА ШВЕЙЦАРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.12Ключові слова:
смуга перешкод, легка атлетика, паркур, фізична культура, фріраннінг.Анотація
Паркур як вид спорту також відомий як «фріраннінг», довгий час був джерелом великого ентузіазму, особливо серед підлітків та молодих людей. Паркур не є видом спорту, який передбачає змагання, конкуренцію та прагнення перемогти суперника. Основна ідея паркуру полягає у силі, свободі, мужності та дисципліні. Проаналізовані літературні джерела не містять жодної інформації про використання паркуру у шкільній освіті України, тоді як він активно та широко застосовується для школярів Швейцарії впродовж усього періоду навчання у школі. У шкільній системі освіти України на уроках фізичної культури використовуються елементи смуги перешкод та ускладнені естафети із завданнями. Заняття паркуром, як і долання смуги перешкод, сприяють розвитку фізичних якостей, проте «начинку» вони мають різну, але обидва поняття беруть свій початок у легкій атлетиці. У результаті порівняльного аналізу застосування елементів паркуру та елементів смуги перешкод відповідно у Швейцарській конфедерації та в Україні в контексті шкільної освіти було виявлено суттєву різницю. Проходження смуги перешкод у класичному варіанті сприяє розвитку фізичних якостей: спритності, швидкості, координації та сили, залежно від поставлених завдань, а також має загальнооздоровчий вплив. У вітчизняній шкільній системі смуга перешкод використовується як різновид легкоатлетичних вправ, елементи якої застосовуються на уроках з фізичної культури з 1 по 11 класи, а також як засіб та метод на заняттях з фізичного виховання у закладах вищої освіти (ЗВО) та у Збройних Силах України (ЗСУ). Основна мета паркуру полягає в напрацюванні рухових і координаційних умінь і навичок, здатних забезпечити швидке, безпечне й ефектне переміщення в умовах наявності фізичних перешкод, задля максимально ефектного і нестандартного їх подолання. Цілі паркуру досягаються лише за допомогою тіла і духу, що робить паркур одним із найбільш унікальних молодіжних рухів.
Посилання
Ільницька Г. С. Популярна енциклопедія спорту. Екстремальні види спорту. Науково-методичний журнал «Фізичне виховання в школах України». 2020. № 7(139). 8 с.
Aggerholm K., Larsen S. H . Parkour as acrobatics: an existential phenomenological study of movement in parkour. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. 2017. 9:1. Р. 69–86. DOI: 10.1080/2159676X.2016.1196387 (дата звернення: 28.11.2023).
Atkinson M. Parkour, Anarcho-Environmentalism, and Poiesis. Journal of Sport and Social Issues. 2009. 33(2). Р. 169–194. DOI: 10.1177/0193723509332582 (дата звернення: 28.11.2023).
Binney J. Using parkour within gymnastics. Physical Education Matters. 2016. 11:2. Р. 20–23. ISSN 1751-0988 (дата звернення: 30.11.2023).
Clegg Jennifer L., Butryn Ted M. An existential phenomenological examination of parkour and freerunning. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. 2012. 4:3., Р. 320–340. DOI: 10.1080/2159676X.2012.693527 (дата звернення: 30.11.2023).
Edwardes D. Encouraging physical activity through parkour. British Journal of School Nursing. 2010. 5:8. Р. 375–376. ISSN (online): 2052-2827. DOI: 10.12968/bjsn.2010.5.8.78906 (дата звернення: 15.11.2023).
Fernández-Río J., Suarez C. Feasibility and students' preliminary views on parkour in a group of primary school children. Physical Education and Sport Pedagogy. 2016. 21:3. Р. 281–294. DOI: 10.1080/17408989.2014.946008 (дата звернення: 21.11.2023).
Gilchrist P., Osborn G. (2017). Risk and benefits in lifestyle sports: parkour, law and social value. International Journal of Sport Policy and Politics. 2017. 9:1. Р. 55–69. DOI: 10.1080/19406940.2016.1272619 (дата звернення: 21.11.2023).
Gilchrist P., Wheaton B. Lifestyle sport, public policy and youth engagement: examining the emergence of parkour. International Journal of Sport Policy and Politics. 2011. 3:1. Р. 109–131. DOI: 10.1080/19406940.2010.547866 (дата звернення: 27.11.2023).
Kidder J. L. Parkour, Masculinity, and the City. Sociology of Sport Journal. 2013. 30(1). Р. 1–23. ISSN (online): 1543-2785. DOI: 10.1123/ssj.30.1.1 (дата звернення: 05.12.2023).
Saville S. J. Playing with fear: parkour and the mobility of emotion. Social & Cultural Geography. 2008. 9:8. Р. 891–914. DOI: 10.1080/14649360802441440 (дата звернення: 06.12.2023).