CREATING A DECK OF ASSOCIATIVE METAPHORICAL CARDS AS A TOOL FOR DEVELOPING THE CREATIVE ABILITIES OF FUTURE TECHNOLOGY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.18

Keywords:

technology teachers, metaphorical associative maps, metaphorical associative cards, creative abilities, pedagogical situations.

Abstract

Introduction: Integration processes in psychological and pedagogical sciences prompt to search for innovative tools which help to develop creative abilities of future pedagogical specialists. It is very important for a future modern teacher of technology to acquire not only a set of professional competencies provided by educational standards, but also means for self-development, which in the future will contribute to the professional mobility and competitiveness on the unstable labour market of educational services. The article highlights the theoretical and practical experience of applying metaphor and metaphorical associative maps (MAMs) for higher education students of psychological and pedagogical specialities. The purpose of the article is to introduce the theoretical and practical aspects of creating and applying metaphorical associative maps as an innovative psychological and pedagogical method of developing the creative abilities of future technology teachers. To achieve the goal of the study, the following methods were used: comparative method, method of critical analysis, as well as methods of generalisation and systematisation of the materials, which together gave the opportunity to carefully analyse the basic principles and psychological mechanisms on which the work of MAM is based. The article provides methodology for validating the verbal and non-verbal parts of the deck using an associative experiment and the method of expert assessments. The retrospective analysis of the literature allows to substantiate the expediency of using metaphorical cards and the main MAC decks in pedagogical activities. The result of the study is the step-by-step construction of the MAM deck, based on the scientific developments of the creation MAM decks by N. Vernikova and E. Morozovska and the theoretical concept of solving pedagogical situations proposed by L. Milto. Originality of the work is based on the content of the main steps in creating a deck from finding a general idea to making up exercises aimed at developing the creative abilities of future technology teachers in solving various situations encountered in pedagogical activities. Conclusion: The article highlights the stages of development of the first and second parts of the visual deck, which contains traumatic and neutral situations, and the second (resource) part, which contains resources in the form of images and motivating instructions. In the future, it is planned to develop a set of trainings and transformational games, as well as to expand the visual range of the deck based on the creative works of students – future technology teachers.

References

Боснюк В. Ф. Експериментальна психологія: курс лекцій. Харків: МАУП, 2016. 182 с.

Бородулькіна Т. О. Метафоричний тренінг як інноваційна психотехнологія навчання студентів-психологів. Гуманітарний вісник: Дод. 1 до Вип. 27. Том VI (39): Темат. вип. «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». Київ.: Гнозис, 2012. С. 81– 90.

Бриль М. М. Метафоричні асоціативні карти як інструмент у психології професійного визначення. Актуальні проблеми психології. 2029. Том І. Вип. 52. С. 69–76.

Вернікова Н. Метафоричні асоціативні карти універсальний інструмент для максимальних результатів. Основні техніки і принципи використання МАК. Київ, 2018. 204 с.

Галузяк В. М., Халковська І. Л. Педагогічна конфліктологія: навч. посіб. Вінниця: ТОВ Ніланд ЛТД, 2015. 208 с.

Каплінський В. В. Професійне становлення майбутнього вчителя в процесі загальнопедагогічної підготовки: теорія і практика: монографія. Вінниця: «Твори», 2018. 492 с.

Кузьменко Т. М. Інноваційний арт-терапевтичний інструментарій для психоконсультування та психокорекції: навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький : Вид-во «С.К.В» , 2018. 125 с.

Мільто Л. О. Теорія і технологія розв’язання педагогічних задач: навч. посіб. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 156 с.

Морозовська Е. Р. Проективні карти в роботі психолога. Одеса: Інститут Проективних Карт, 2013. 116 с.

Попова Г. В., Мілорадова Н. Е. Метафоричні асоціативні карти як інструмент психологічного консультування. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Серія «Психологія». 2015. № 50. С. 167–177.

Токарева Н. М., Шамне А. В. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. Київ 2017. 548 с.

Цвєткова Г. Г. Професійний розвиток педагога в світлі євроінтеграційних процесів: колективна монографія / за наук. ред. Г. Г. Цвєткової. Hameln: InterGING, 2019. 565 с.

Яценко Т. С., Іваненко Б. Б., Аврамченко С. М. та ін. Концептуальні засади і методика глибинної психокорекції: Підготовка психолога-практика: навч. посіб. /за ред. Т. С. Яценко. Київ: Вища школа, 2008. 348 с.

Published

2024-02-23