РROFESSIONAL PRACTICE OF STUDENTS AS A FACTOR IN POSITIONING A HIGHER EDUCATION INSTITUTION IN THE EDUCATIONAL SERVICES MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.21

Keywords:

positioning of a higher education institution, image markers, professional practice, directions for organizing professional practice, market of educational services.

Abstract

Introduction. For Ukrainian higher education institutions, staying competitive for prospective students becomes relevant not only through the provision of quality educational services but also through the formation and maintenance of a positive reputation in society, positioning that takes into account the expectations and needs of students and consumers of educational services. Despite the numerous studies dedicated to researching various aspects of positioning higher education institutions in the educational services market, the issue of identifying directions for implementing marketing activities and managing one's own brand remains pertinent. Purpose: determining the priority areas for organizing professional practice of students as a factor in positioning a higher education institution in the market of educational services. Methods: analysis of works, informational reference publications on pedagogy, pedagogical psychology, educational management to examine theoretical aspects of researched problem; the method of texts purposeful observation in publications by contemporary Ukrainian educators for analyzing the modern Ukrainian market of educational services, determining image markers for positioning a higher education institution; the method of systematization and generalization`s experience for identifying and characterizing the main directions of students organizing professional practice as a factor in positioning a higher education institution in the market of educational services. Results. The features of establishing cooperation with foundational institutions of different types and ownership forms, procedures for administering practice, adapting its content to the requirements of the educational services modern market and the use of media space for presenting the results of the future educators practical training have been characterized. Informational and advisory measures have been considered, allowing to direct the practical training of higher education students towards their professional self-realization, employment in their field, and career growth. Originality. The article, for the first time, establishes the interdependence of the students` professional practice processes and the positioning of a higher education institution. It emphasizes the formation and maintenance of a positive reputation for higher education institutions, identifies priority directions for organizing students` professional practice as a factor in positioning a higher education institution in the market of educational services. Conclusion. Professional practice of students is, on the one hand, a clearly structured system providing practiceoriented learning, including the implementation of the measures` variety to enhance the educational services quality. On the other hand, it serves as a distinctive indicator of the prestige and trust of employers in the higher education institution.

References

Барбінова А. Позиціонування закладу вищої освіти як елемент комунікаційної стратегії на ринку освітніх послуг. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (XXIX Каришинські читання) / за заг. ред. проф. М. В. Гриньової. Полтава : Астрая. 2022. С. 14–17.

Василенко В. Визначення іміджевих маркерів цільової аудиторії як один з етапів формування іміджу закладу вищої освіти. Вісник Книжкової палати : науково-практичний журнал. 2019. № 10. С. 25–29.

Василенко В. Соціокомунікаційні технології формування іміджу закладу вищої освіти в Україні : дис. … канд. наук із соц ком.; Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2020. 215 с.

Гирка І. Понятійно-термінологічний апарат дослідження стратегій позиціонування закладів вищої освіти в міжнародному інформаційному просторі. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. 2020. URL: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/6293 (дата звернення: 19.12.2023).

Дюжева К. Формування іміджу в системі соціальних комунікацій. Соціум. Документ. Комунікація. 2018. Вип. 5. С. 192–201.

Зацерківна М. Особливості позиціонування закладів вищої освіти на ринку освітніх послуг. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2021. № 4(2). С. 134–145. URL: https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247472 (дата звернення: 19.12.2023).

Карпенко Ю. Імідж вищого навчального закладу: основні складові та проблеми формування. Науковий вісник Полісся. 2015. № 1 (1). С. 118–124.

Ковальова І. Педагогічна іміджологія: сутність, етимологія, шляхи креативного використання у сучасному вищому навчальному закладі. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2011. Вип. 6. С. 213–226. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2011_6_24 (дата звернення: 19.12.2023).

Оболенська Т. Управління інноваційним розвитком підприємства: методологічні основи взаємодії науки, освіти та виробництва. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки». 2011. № 6(1). С. 189-194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2011_6(1)__36. (дата звернення: 19.12.2023).

Прищак М. Д., Лесько О. Й. Психологія управління в організації : навчальний посібник. 2-ге вид., перероб. і доп. Вінниця, 2016. 150 с.

Рябова З. Позиціонування закладу освіти на ринку освітніх послуг. Rocznik polsko-ukraiński. XVIII Częstochowa Kijów Lwów, 2017. С. 341–351.

Сергеєва Л. Основні аспекти розбудови доступності освітнього простору закладу професійної освіти. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 18(47), С. 103–122.

Тимошко Г. Професійна компетентність у контексті формування позитивного іміджу викладача вищого навчального закладу. П’яті Фльорівські читання : матеріали науково-практичної конференції. Чернігів : ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка, 2017. С. 77–82.

Тімінський О. Технології адаптивного управління як механізм забезпечення ефективності організаційно-управлінських систем. Управління розвитком складних систем : зб. наук. праць / гол. ред. Лізунов П. П. Київ : КНУБА, 2016. № 27. С. 122–131. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/4977 (дата звернення: 19.12.2023).

Published

2024-02-23