IN-SCHOOL SYSTEM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS AS TUTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.25

Keywords:

tutor, tutoring, tutoring activity, professional development of a teacher-tutor, professional competency of a tutor, intra-school system of professional development of teachers.

Abstract

Introduction. The article is dedicated to the question of improving the qualifications of teachers as tutors due to the creation of an intra-school system of professional development. Purpose. The purpose of the article is to justify the need to create an in-school system of professional development of teacher-tutors as one of the conditions for the implementation of tutoring activities in an institution of general secondary education. Methods. The following research methods are used in the article: study, analysis and generalization of scientific and pedagogical sources in order to substantiate the need to develop and implement an intra-school system of professional development of teachers as tutors in institutions of general secondary education. Results. The author determines the relevance and demand for individualization of the educational process by society, the implementation of which is possible due to the implementation of tutoring activities. In the article, the author presents her own interpretations of such concepts as: tutoring, tutor and tutoring activity. The author emphasizes that the implementation of tutoring activity is possible only by a teacher-tutor who is familiar with tutoring methods, knows how to work in the conditions of individualization and personalization, to provide academic and social-emotional support to students, which is especially relevant in the conditions of overcoming the disruptions of the educational process. The article states that these tasks can be solved under the condition of creating an intra-school system of professional development of teachers as tutors. Originality. The article presents the author's vision of the intra-school system of professional development of teachers as tutors, indicating the following components of the system: directions, forms and types, methods, resources, organization, management, and results. The author also identifies the stages of implementation of the intra-school system of professional development of teachers as tutors, providing their meaningful characteristics. These stages are: preparatory-diagnostic, theoretical, practical and control-evaluation. Conclusion. At the end of the article, the author notes that taking into account the specifics of an individual educational institution and its development strategy will contribute to the creation of such a system that will meet the demands of all subjects of the educational process, in particular, the tutoring process.

References

Дем’яненко Н. М. Тьюторство як професія та інструмент індивідуального супроводу в освіті. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Історико-педагогічні студії : зб. наук. пр. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. Вип. 11–12. С. 5–11.

Кришінець-Андялошій К. О. Організаційно-педагогічні умови формування розвиваючого середовища закладу загальної середньої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип. 1. С. 199–203.

Малінкіна В. Л. Педагогічні умови формування професійного саморозвитку майбутніх викладачів дизайну. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка, психологія, філософія». 2016. Вип. 239. С.177–184.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи : ухвалено рішенням Колегії МОН України 20.10.2016 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.05.2022).

Перепелюк Т. Д. Підвищення професійної майстерності педагогічних працівників навчальних закладів. Військово-спеціальні науки: Вісник київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2016. № 1(34). С. 30–33.

Подпльота С. В. Тьюторська позиція вчителя як інноваційний ресурс Нової української школи. Особистісно-професійний розвиток вчителя в умовах реалізації концепції нової української школи : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (14-16 червня 2018 р., м. Мелітополь). С. 192–195.

Сергієнко Н. Організаційно-методичні умови розвитку професійної компетентності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Теорія та методика управління освітою. 2010. № 3. С. 3–11.

Уруський В. І. Формування готовності вчителів до інноваційної діяльності: Методичний посібник. Тернопіль: ТОКІППО, 2005. 96 с.

Чупахіна С., Круль Л. Тьютор в сучасній освіті: теоретичний аспект діяльності. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2021. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/view/10915 (дата звернення: 20.08.2023).

Швець Т. Е. Аналіз понять «тьютор» і «тьюторинг» у вітчизняному та зарубіжному освітньо-науковому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 2. С. 56–65.

Frey Nancy, Fisher Douglas, Almarode John T. How Tutoring Works: Six Steps to Grow Motivation and Accelerate Student Learning. 2021. Dallas. Corwin a SAGE Publications Inc. Р. 136.

Sarnat-Ciastko A., Relacje tutorskie w polskiej szkole w ujęciu analizy transakcyjnej, Wydawnictwo Libron, Kraków, 2017. S. 295.

Published

2024-02-23