FOREIGN EXPERIENCE OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS

Authors

  • N.Р. Onyshchenko
  • O.R. Lykhovyd

Keywords:

higher education, Netherlands, Greece, Slovakia, professional training, future teachers.

Abstract

The article analyzes the peculiarities of training future teachers in higher education institutions of different countries in order to implement the positive ideas of this experience in the higher education system of Ukraine. Peculiarities of training students abroad at the present stage of higher education development are determined: multilevel model of pedagogical education; high quality of pedagogical training, which meets the best world standards; the education system is decentralized; considerable attention is paid to the study of foreign languages; a systematic approach to the organization of professional development of teachers of general secondary education based on the restructuring and optimization of methods, forms and models of teaching through the integration of elements of practical activities into professional development curricula and the formation of continuing pedagogical education as an organically integrated, optimal and dynamic system; strengthening the independence and responsibility of students for their studies, the possibility of individualization of the curriculum, the growth of academic mobility; multiculturalism and polylingualism; multidisciplinary (acquisition of specialization in two subjects simultaneously); systematic and systematic use of innovative technologies; high level of personal-social-state orientation of the system of monitoring the quality of higher education; free access to statistics and mandatory publication of monitoring results by independent media; a small number of subjects taught (not more than 16 disciplines in one academic year); relocation of the center of professional and pedagogical training to school; growth of pedagogical practice and expansion of places of its passing; increasing the requirements for entrants both in the case of admission to pedagogical specialties and during their employment; increasing the role and importance of various professional organizations (associations, unions, centers of pedagogical skills, schools of professional growth) in the process of professional development and certification of teachers. It is noted that taking into account the selected features of foreign experience in the domestic system of training future teachers will contribute to the effective modernization of the higher education system of Ukraine.

References

Заяць Л. І. Інтеграція університетів Нідерландів у міжнародне освітнє середовище. Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. праць. Київ : Едельвейс, 2014. Вип. 3. С. 115–120.

Зорочкіна Т. Підготовка вчителів початкової школи у розвинених країнах Європейського Союзу. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 2 (61). С. 92–97.

Ключкович Т. В. Передумови та чинники трансформації вищої педагогічної освіти в Словацькій Республіці. Освітній дискурс : зб. наук. праць. Київ: «Видавництво «Гілея», 2018. Вип. 7 (8). С. 84–94.

Колісніченко А. Розвиток педагогічної освіти у Нідерландах як фактор впливу на рівень досягнень здобувачів освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи: зб. наук. праць. 2019. Вип. 2. С. 67–73.

Короткова Ю. М. Професійна підготовка вчителя початкових класів у сучасній Греції : дис. …канд. пед. наук / 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Харків, 2008. 230 с.

Постригач Н. О. Directions of Pedagocical education development in Greece, Italy and Spain. Науковий вісник Чернівецького університету. 2009. Вип. 469. С. 175–184.

Сапожников С. В. Функціонування системи вищої освіти Грецької Республіки як країни-члена Чорноморського економічного співтовариства. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. Вип. 35. С. 158–164.

Степанюк Н. Особливості освітнього процесу в Словацькій Республіці. 2018. URL : https://vseosvita.ua/library/osoblivosti-osvitnogo-procesu-v-slovackijrespublici- 89.html.

Трубавіна І. Формування готовності викладачів університетів до роботи в післядипломній педагогічній освіті. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2017. Вип. 5(1). С. 151–159. URL : http://pptma.dn.ua/files/2017/5-1/14.%20Trubavina%20s.151-159.pdf.

Benova E., Fabus M. Systemic processes of democratization of higher education in Slovakia. Збірник наукових праць Буковинського університету. Економічні науки. 2012. Вип. 8. URL : http://www.bukuniver. edu.ua/Applications/zbirnik/n8/12SPD.pdf, accessed 26.08.2015.

European Commission : Key Data on Education in Europe. Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2009. 280 p. URL : http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key data series/ 105EN.pdf.

Zákon č. 131/2002 Z.z. z 21. februára 2002 o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zbierka zákonov. 2002. Čiastka 58. S. 1462-1514.

Zacharová J. Komparácia vývinu vysokého školstva na Slovensku v XX. a v XXI. Storočí. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; Pedagogika. 2013. T. 22. S. 259–277.

Kosová B., Porubský Š. Slovenská cesta transformácie edukačného systému po roku 1989 na príklade primárneho vzdelávania a prípravy jeho učiteľov. Pedagogická orientace. 2011. Č. 21(1). S. 35-50.

Koncepcia rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15–20 rokov (projekt «MILÉNIUM»). URL: http://www.noveskolstvo.sk/upload/pdf/MILENIUM.pdf.

Krajčová N., Šuťáková V. Pregraduálna príprava učiteľov – stav a očakávania. Učiteľ na ceste k profesionalite: recenzovaný zborník vedeck. Prác. Prešov: FHPV PU, 2013. S. 37-45.

Psycharis S. Initial teacher education and continuous professional education in Greece. URL: http://entep.unibuc.eu/feldkirch/reports/NAT REP GREECE.pd f

Progress in international reading literacy study : Data Repository. URL : https://www.iea.nl/datatools/repository/pirls (дата звернення: 10.09.2019).

Uznesenie vlády SR 685/2000 z 30. augusta 2000 k návrhu koncepcie ďalšieho rozvoja vysokého školstva na Slovensku pre 21. storočie. 2000. URL : http://www.vlada.gov.sk/uznesenia/2000/0830/u0685_2000.html.

Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 614/2002 Z.z. z 27. septembra 2002 o kreditovom systéme štúdia. Zbierka zákonov. 2002. Čiastka 239. S. 6250- 6264.

Welcome to the University of Groningen: A guide for International Students. 2013. 56 p.

Published

2022-09-14