INTEGRATION OF SENIOR PRESCHOOLERS INTO THE CULTURAL AND GEOGRAPHICAL CONTEXT OF RIVNE REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.4

Keywords:

integration, cultural and geographical context, Rivne region, senior preschool children, project, thematic blocks, local history work

Abstract

Introduction. The Article is devoted to the integration of senior preschool children into the cultural and geographical context of their native land on the example of Rivne region, which is a topical issue due to the importance of forming patriotic values in them. The problem of the study is to determine the optimal methods and strategies of integration that take into account the age characteristics of children and the context of Rivne region. Purpose of the study is to investigate and evaluate the effectiveness of pedagogical approaches to the integration of preschoolers in this context. Methods of research: analysis of scientific literature, observation, survey and analysis of pedagogical practice in preschool education institutions of Rivne region, experimental research. Main results of the study. The project “For Children about Rivne Region” developed and implemented by us has become a significant tool for including children in the cultural and geographical environment of their native land. The material in the project is structured into five thematic blocks. Results. The analysis of the research results showed the effectiveness of integrating senior preschoolers into the cultural and geographical context through the use of local resources and various teaching methods, including excursions, virtual trips, quests, stories with illustrations, ICT technologies, etc. Originality. The scientific novelty of the study lies in the analysis of the effectiveness of various methods and strategies of integration, focused on the context of Rivne region. Conclusion. It was found that the application of the project “Children about Rivne region” promotes in-depth study of the native land and the formation of patriotic feelings in children. It has been confirmed that the best methods and strategies are those that actively use local resources and take into account the age characteristics of children. In order to successfully integrate senior preschoolers into the cultural and geographical context of their native land, it is advisable to use projects such as “For Children about Rivne Region”. Given this, it is important to support and promote initiatives aimed at developing such projects in preschool education institutions.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / авт. група: О.М. Байєр, О.К. Безсонова, О.Г. Брежнєва й інші. Київ, 2021. 38 с.

Богуш А.М. Моє довкілля : програма ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з довкіллям. Київ : Шкільний світ, 2006. 112 с.

Богуш А., Гавриш Н. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі : підручник для ВНЗ. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2008. 408 с.

Богуш А.М., Лисенко Н.В. Українське народознавство в дошкільному закладі: навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2004. 407 с.

Гавриш Н.В. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 1 (1). С. 16–20.

Коваленко В.П. Культурно-географічний контекст регіону: аспекти аналізу та дослідження. Наукові праці географічного факультету. 2018. № 5 (2). С. 78–92.

Левченко І.Г., Петрова О.M. Вплив культурно-географічного контексту на розвиток І суспільства: аналіз українського досвіду. Український географічний журнал. 2020. № 7 (3). С. 123–137.

Лісовець О.В. Національно-патріотичне виховання з основами народознавства : навчальний посібник для здобувачів вищої освіти за спеціальністю 012 Дошкільна освіта. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2023. 111 с.

Мартін А. Організація краєзнавчої роботи в умовах закладу дошкільної освіти. Науково-методичний журнал КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського». Кропивницький, 2022. № 1–2. С. 75–77.

Рівнознавство. Парціальна програма з народознавства для дітей старшого дошкільного віку / КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Рівненської міської ради. Рівне : О. Зень, 2021. 236 с.

Сидорова H.C. Культурно-географічний контекст регіону: сучасний стан та перспективи дослідження. Географічні дослідження. 2016. № 3 (4). С. 56–70.

Published

2024-07-22