SAFETY ISSUES IN TECHNICAL ACTIVITIES DURING TECHNOLOGY CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.7

Keywords:

life safety, labor protection, technical activity, technology lessons, practical tasks, safety measures

Abstract

Introduction. The priority in the system of technological education is the development of creative and practical skills of students in the process of manual and mechanical processing of materials. However, along with the growing interest in technology, life safety issues arise in the process of practical classes in technology classes. Purpose. Analysis of the conditions for the implementation of the safety culture of high school students in the process of technical activity in technology lessons. Methods. Analysis of philosophical, psychological-pedagogical and scientific literature, educational programs and normative documentation on the problems of safety culture of high school students in the process of technical activities in technology lessons. Results. By the safety culture of high school students, we understand the behavioral analysis of their educational practical activities in technology classes, which covers compliance with the rules of the internal procedure, the rules of labor protection in the processing of materials, electrical and fire safety, as well as the requirements of civil protection of the population. In the process of project-technical activity, which is the basis of the technological field of education, the analysis of risks and dangers associated with technical activity is quite important, because the use of tools, equipment and equipment can create potentially dangerous situations. Originality. Proposed conditions for the implementation of the safety culture of high school students in the process of technical activities in technology lessons. Conclusions. Systematic training of students in safety rules when working with various materials and tools will help to form a safety culture of high school students and at the same time avoid injuries and accidents. To effectively solve safety problems, all aspects must be taken into account: from electrical safety and fire safety to personal hygiene and occupational health and safety. In the conditions of the legal regime of martial law, the implementation of a safe educational environment imposes additional requirements related to the arrangement of shelters and organizational security measures in accordance with the recommendations of special commissions of the State Emergency Service of Ukraine. To consider it expedient to implement such measures as practical safety trainings, regular inspection of working conditions and technical condition of equipment.

References

Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnieseredovishhe-novi-vim/ (дата звернення 10.02.2024).

Білик Р.М. Дотримування безпечної діяльності на заняттях – одна з важливих умов повноцінної підготовки молодих спеціалістів технологій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5 «Педагогічні науки: реалії та перспективи». Київ, 2009. Вип. 19. С. 43–47.

Борисова С.Й. Безпечне освітнє середовище НУШ. Професіоналізм педагога в умовах освітніх інновацій : матеріали V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Слов’янськ, 7–8 жовтня 2021 року. Слов’янськ : Папірус, 2021. С. 32–36.

Корець М.С. Методика викладання технічних навчальних дисциплін : навчальний посібник. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. 240 с.

Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування психологічно безпечного освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8744/1/Meshko_H%20003.pdf (дата звернення 10.02.2024).

Мінна безпека. Що потрібно знати та виконувати. URL: https://kyivcity.gov.ua/bezpeka_ta_pravoporiadok/pam_yatky/minna_bezpeka_scho_potribno_znati_ta_vikonuvati/ (дата звернення 10.02.2024).

Технології (рівень стандарту) : підручник для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти / І.Ю. Ходзицька, Н.І. Боринець, В.М. Гащак та інші. Харків : Ранок, 2019. 208 c.

Цюман Т.П., Бойчук Н.І. Кодекс безпечного освітнього середовища : методичний посібник. Київ : Укр. фонд «Благополуччя дітей», 2018. 56 с.

Якісне дистанційне навчання в умовах війни: поради директору школи. URL: https://sqe.gov.ua/yakisne-distanciyne-navchannya-v-umovakh/ (дата звернення 10.02.2024).

Published

2024-07-22