EDUCATION AT A DISTANCE AS A CHALLENGE OF MODERN HIGHER EDUCATION: FEATURES AND PROBLEMS OF ITS USE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.19Keywords:
remote learning, education at a distance, students of higher education, information and communication and psychological and pedagogical technologies, digital toolsAbstract
Introduction. The scientific article is devoted to the study of an actual problem of the features of the use of education at a distance in higher education. The research proved that the catalyst for the development of this innovative form of higher education has been the coronavirus pandemic and Ukraine’s large-scale war with the Russian occupiers, when the educational process moved from classrooms to the home sphere. Purpose. The purpose of the article is to identify the features, advantages and disadvantages of education at a distance in higher education institutions. Methods. The article is based on the analysis of the results of pedagogical research, surveys, and observations of the organization of the educational process of higher education institutions in Ukraine and the world. Results. In the article, education at a distance is defined as a set of educational services with the help of specialized educational environments, which are based on tools for exchanging the necessary information at a distance, and remote learning as the application of information-communication and psychological-pedagogical technologies that allow effective implementation at a distance and individualization of the educational process of higher education schools It has been proven that, education at a distance and remote learning as related processes are rapidly developing and occupying their socially significant place in the educational sphere. It has been determined that education at a distance is an alternative to the traditional form of learning in times of crisis and the expediency of its application in times of covid and war has been proven. Originality. A thorough analysis of modern psychological and pedagogical literature made it possible to single out the features of education at a distance in higher education (innovation, mobility, continuity of learning, flexibility, economic efficiency, technology) and the main advantages of remote learning in higher education institutions, namely: the opportunity to save time, the absence of classroom problems fund; destruction of stereotypes regarding classroom learning; the opportunity to study in any place convenient for the student; flexible study schedule; the possibility of combining work and study at the same time; provision of high-quality education with minimal financial and energy costs; individualization and differentiation of training in higher education institutions taking into account the needs of higher education seekers; the ability to use various forms and learning technologies to learn certain material. Conclusion. Disadvantages of remote learning in higher education institutions include: the dependence of the educational process on gadgets and the availability of the Internet; psychological unpreparedness of teachers and students for remote learning; low level of knowledge of informational technologies by teachers and students; the impossibility of effective learning in the absence of developed individual and psychological qualities; difficulties in the development and certification of educational and methodical materials for education at a distance; the complexity of organizing joint activities for communication and exchange of experience. Taking these conclusions into account in the educational process of higher education institutions will contribute to the improvement of remote learning in higher education.
References
Бичко М.В., Стеценко С.А. Сутність, особливості, переваги й недоліки, контроль якості знань у дистанційній формі навчання студентів закладів вищої медичної освіти. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти: матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, (м. Полтава, 25 березня 2021 р.). Полтава, 2021. С. 23–26.
Білаш В.П., Гринь В.Г., Гринь К.В. Тенденції й напрями в дистанційній освіті. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти: матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, (м. Полтава, 25 березня 2021 р.) Полтава, 2021. С. 26–28.
Горбатюк О.В., Поліщук С.В. Особливості функціонування закладів вищої освіти під час війни: очна та дистанційна форми освіти, їх ключові переваги та недоліки. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 2023. С. 5–13. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-66-5-13.
Лимар Л. Основні переваги та недоліки дистанційного навчання іноземних мов у немовному закладі вищої освіти. Український Педагогічний журнал. 2022. № 1. С. 24–29. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-1-24-29.
Мала І. Дистанційне навчання як дієвий інструмент управлінської освіти. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 2 (66). С. 132–151. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-132-151.
Одінцова О.О., Хало З.П., Балтремус В.Є. Дистанційне навчання як виклик сучасної університетської освіти: проблеми і перспективи. Журнал «Перспективи та інновації науки». Сер. «Педагогіка», «Психологія», «Медицина». 2022. № 1 (6). С. 294–306. https://doi.org/10.52058/2786-4952 -2022-1 (6)-294-306.
Олешко А.А., Бондаренко С.М. Удосконалення системи дистанційного навчання у вищій школі в умовах пандемії Covid-19. Проблеми інтеграції освіти, науки та бізнесу в умовах глобалізації: матер. Міжнародної науково-практичної конференції. (м. Київ, 10 листопада 2020 р.). Київ: КНУТД, 2020. С. 78–79.
Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ Міністерства освіти і науки України № 446 від 25.04.2013 р. Редакція від 16.10.2020, 0703-13.
Родінова Н.Л., Червоній М.В., Діордіца І.М. Особливості дистанційного навчання студентів в умовах воєнного стану. Журнал «Перспективи та інновації науки». Сер. «Педагогіка», «Психологія», «Медицина». 2022. № 4 (9). С. 285–296.
Ясенова О.В., Корсунська В.В. Дистанційна освіта: переваги та недоліки: матер. Всеукраїнської наук.-практ. конф. (ВНПЗ ДГУ, 11.12.2020). С. 225–229.
Jarynowski A., Stochmal M., Maciejewski J. Przegld i charakterystyka prowadzonych w polsce bada na temat spoecznych uwarunkowa epidemii COVID-19 wjej pocztkowej fazie. [A review of studies of social background During the rest phase of the COVID-19 epidemic in poland], Bezpiecze stwo Obronno Socjologia. 2020. 13 (14), 38–87.
Klisowska I., Seń M., Grabowska B. (2021). Advantages and disadvantages of distance learning. E-Methodology. 2021. 7 (7), 27–32. https://doi.org/10.15503/emet2020.27.32.
Rajab K. D. The effectiveness and potential of E-learning in war zones: An empirical comparison of face-to-face and online education in Saudi Arabia. Practical Innovations, Open Solutions. 2018. Vol. 6. P. 6783–6794.