ORGANIZATION OF CLIMATE EDUCATION: CHALLENGES AND ACHIEVEMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.10

Keywords:

climate change, climate education, sustainable development, formal education, non-formal education, NGOs, Erasmus program

Abstract

Introduction. Climate change is recognized as a social, economic and environmental determinant of sustainable development. Given the importance of climate change education at the global level, it is important to analyze how education systems are responding to the need to raise awareness of climate change at the national level and what approaches are being used to integrate this knowledge into formal and non-formal education. Purpose – to describe the challenges and achievements of climate education and highlight positive trends in its application in the Ukrainian educational space. Methods. Theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization), empirical (methods of data collection and accumulation, description, development of practical recommendations). Results. Climate education in the Ukrainian educational space is characterized by a number of positive trends. Most often, climate change issues are introduced through non-formal education, which is implemented in the activities of NGOs (creation of climate education centers, publishing, creation and promotion of digital educational tools, competitions and events, active participation in the activities of NGOs). Many educational institutions are actively working to integrate climate literacy into Ukrainian education. One of the areas of such activity is participation in Erasmus+ projects, which promotes the implementation of European standards in education and science, as well as promotes the ideas of climate education and sustainable development. The inclusion of climate education elements in the content of primary school subjects is presented in the works of scientists and implemented in pedagogical practice. However, the integration of climate knowledge into the content of educational programs for training future teachers requires further study. Originality. For the first time, the challenges and achievements of the organization of climate education are analyzed and positive trends in its application in the Ukrainian educational space are highlighted Conclusion. Climate education in Ukraine shows a number of positive trends. Most often, climate change topics are integrated through non-formal education, which is actively supported by NGOs. This includes the establishment of climate education centres, publishing, development and promotion of digital educational tools, competitions and events, and active participation in the activities of public initiatives.

References

Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 20.10.2024).

Довгий С.О., Терлецька К.В., Бабійчук С.М. Кліматична освіта в Малій академії наук України. Наукові записки Малої академії наук України. 2020. № 2. С. 3–13. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001223711.

Дух О.І., Цицюра Н.І., Галаган О.К. Особливості формування у студентської молоді знань про зміни клімату. Екологічні науки : науково-практичний журнал. Вип. 6 (39). 2021. С. 214–217. DOI: 10.32846/2306-9716/2021.eco.6-39.37.

Екологічна освіта має стати основним компонентом навчальних програм усіх країн до 2025 року. Профспілка працівників освіти і науки України. URL: https://pon.org.ua/novyny/8746-ekologchna-osvta-maye-statiosnovnim-komponentom-navchalnihprogram-ush-krayin-do-2025-roku.html (дата звернення: 20.10.2024).

Напрям Жан Моне. URL: https://erasmusplus.org.ua/opportunities/mozhlyvosti-dlya-organizaczij/napryam-zhan-mone/ (дата звернення: 20.10.2024).

Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. Грищенка М. Міністерство освіти і науки України. 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

Потоцька С.О. Практичні аспекти реалізації проєкту ПМГ ПРООН-ГЕФ «Розвиток спроможності молодіжного кліматичного центру та нові можливості для сільської молоді». Організація та забезпечення благоустрою сучасного міста як умова створення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля : матеріали XIV Миколаївських міських екологічних читань «Збережемо для нащадків». Миколаїв, 18 листопада 2021 р. Миколаїв : ФОП Румянцева Г.В., 2021. С. 50–52.

Прометун О., Сєрова, Г. Кліматична освіта учнів початкової школи: форми і методи навчання. Науково-методичний супровід професійного розвитку педагогів у контексті реалізації концепції «Нова українська школа» : матеріали науково-практичної інтернет-конференції (17 червня 2021 р., м. Луцьк). Волинський ІППО, м. Луцьк, Україна. С. 47–51.

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. № 878-р «Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/878-2017-%D1%80#Text.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf (дата звернення: 20.04.2024).

Форум для освітян: «Кліматична освіта 2018: Цінності та тренди» URL: https://ucn.org.ua/?p=5286.

Халаїм О.О. Освіта з питань зміни клімату в університетах України та світу. Екологічна освіта для сталого розвитку з питань зміни клімату у дошкільній, середній, позашкільній та вищій освіті України. 2020. С. 15–19.

Global indicator framework for the Sustainable Development Goals and targets of the 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://unstats.un.org/sdgs/indicators/Global%20Indicator%20Framework%20after%202023%20refinement_Eng.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

Khatibi F.S., Dedekorkut-Howes A., Howes M., Torabi E. Can public awareness, knowledge and engagement improve climate change adaptation policies. Discov Sustain 2021, 2, 18. DOI: 10.1007/s43621-021-00024-z.

Leal Filho et al. Handling climate change education at universities: an overview. Environmental Sciences Europe. 2021, 33:109. DOI: 10.1186/s12302-021-00552-5.

Learn for our planet A global review of how environmental issues are integrated in education. UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377362 (дата звернення: 20.10.2024).

McKenzie M., Benavot A. Climate change and sustainability in science and social science secondary school curricula. UNESCO. 2024. 65 p URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390036. DOI: 10.54675/NDFI7173.

Miléř Tomáš, Sládek Petr . The climate literacy challenge. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2011, 12. P. 150–156.

Naoufal Nayla. The challenges of climate change education 2015, November, URL: https://www.globalepe.org/article_view.php?aid=48 (дата звернення: 20.10.2024).

Pinheiro S., Torres A.C., Menezes I. Young people and climate action: Educational approaches promoting the collective dimension of youth participation in climate adaptation in their communities. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 2024, v. 19, P. 1–19. DOI: 10.21723/riaee.v19iesp.1.18323.

Raducu R., Soare C., Chichirez C.M., Purcarea M.R. Climate Change and Social Campaigns. Journal of Medicine and Life. 2020 Oct–Dec; 13 (4) : 454–457. DOI: 10.25122/jml-2020-0173.

Wu-Lin Pan, Ruguo Fan, Wei Pan, Xinyu Ma, Cheng Hu, Piao Fu & Jingyi Su. The role of climate literacy in individual response to climate change: evidence from China. Journal of Cleaner Production, v. 405, 2023. URL: http://ae.ruc.edu.cn/docs/2023-05/94f0339ca9c644aaae43948f7396b237.pdf. DOI: 10.1016/j.jclepro.2023.136874.

Youth4Climate. URL: https://www.undp.org/romecentre/our-programmes/youth4climate (дата звернення: 20.10.2024).

Published

2024-12-23