FORMATION OF CIVIC COMPETENCE OF FUTURE HISTORY AND CIVIC EDUCATION TEACHERS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING (USING THE EXAMPLE OF MUSEUM TEACHING PRACTICE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.12

Keywords:

education, applicants, civic competence, citizen, museum pedagogy, educational museum practice, professional development, museum

Abstract

Introduction. The article identifies and reveals key aspects of the formation of a teacher’s civic competence for the New Ukrainian School. The authors outline the essence of civic competence and the methodology for its formation. The publication uses examples to reveal the formation of civic competence of future teachers of history and civic education of the Taras Shevchenko Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy in the practical plane during their training in the Kremenets Museum of Local Lore. An important aspect of such educational activity is the creation of conditions for future teachers that allow them to study local history and cultural heritage in depth; this approach stimulates the development of students’ skills of critical thinking, analysis of historical sources and interpretation of past events in order to form their own position. Thanks to the use of museum exhibits and artifacts, students have the opportunity to delve into real historical contexts, which contributes to the awareness of the importance of civic activity and responsibility in society. The purpose. The purpose of the study is to clarify the essence and components of civic competence and its formation in future teachers of history and civic education in the process of professional training using the example of educational museum practice. Methods. To solve the research problems, a complex of general scientific and specialized methods (synthesis, analysis, etc.) was used. Results. The article analyzes the educational level of educational practice in the museum, which provides students with the opportunity to use the acquired knowledge in practice, through the organization of excursions, interactive lectures and thematic classes for young people. Such tasks help students develop communication skills, adapt educational material to different age groups and stimulate them to actively interact with the community. In addition, working with museum materials makes it possible to realize the importance of preserving national memory and cultural heritage as integral components of civic competence. Originality. The scientific novelty of the research results lies in the introduction into scientific circulation of examples of the formation of civic competence in students during museum practice. Conclusions. Thus, museum teaching practice is an important stage in the preparation of future history teachers, as it allows them to form and develop not only knowledge, but also practical competencies necessary for the effective upbringing of a civic-minded generation. Through participation in museum events, researching exhibits, and studying the legal aspects of museum activities, future teachers learn key principles of civic awareness, which helps them prepare to educate a generation of responsible citizens.

References

Батлер-Боудон Т. 50 видатних творів. Філософія. / Пер. з анг. Н. Лавської. Київ, 2019.

Волонтери. Музей Ханенків. URL: https://khanenko.museum/uk/volontery (дата звернення: 02.10.2024).

Коляда І. Ігрові технології навчання громадянської освіти в умовах реалізації концепції Нової української школи. «Теорія та методика вивчення суспільних дисциплін» : науково-педагогічний журнал. Вип. 9, СумДПУ ім. А. Макаренка, 2021. С. 3‒6.

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні / Міністерство освіти і науки України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang=ru#n10 / (дата звернення: 04.10.2024).

Кравчинська Т.С. Формування громадянської компетентності педагога Нової української школи. Вісник післядипломної освіти. 2019. Випуск 8(37). «Серія «Педагогічні науки». URL: https://doi.org/10.32405/2218‐7650 (дата звернення: 02.10.2024).

Малихін О., Арістова Н. Музей як засіб формування громадянської компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. URL: http://surl.li/phhfxj (дата звернення: 02.10.2024).

Мацейків Т. Формування громадянської компетентності та національної ідентичності учнів на уроках історії в музеї. Музейна педагогіка в науковій освіті : збірник тез доповідей учасників ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 26 листопада 2020 р. / за наук. ред. С.О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. С. 54‒58.

Михайліченко М.В. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2007. 229 с.

Непорада І. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів початкових класів через призму демократичного громадянства. Імідж сучасного педагога. № 5. 2019. URL: http://surl.li/zscgxp DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-70-74 (дата звернення: 02.10.2024).

Овчарук О.В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики. Київ, Україна : К.І.С., 2004, 112 с.

Сіра Л. Формування громадянської компетентності здобувачів освіти на уроках суспільного циклу дисциплін. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта та наука крізь виклики сьогодення» (15‒17 травня 2024 року, м. Запоріжжя). Вип. 2. 2024.

Швидун В., Швидун Л. Підготовка педагогів до розвитку громадянських компетентностей здобувачів освіти під час підвищення кваліфікації. Вища освіта України. № 1. 2024. DOI: 10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).17 (дата звернення: 22.09.2024).

Кременецький краєзнавчий музей. План заходів з формування громадянської компетентності у відвідувачів музею до 2025 року.

Published

2024-12-23