DEVELOPMENT OF FUTURE SPECIALISTS-ECOLOGISTS’ ENVIRONMENTAL COMPETENCE ON THE BASIS OF ‘ZERO WASTE’ PHILOSOPHY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.3Keywords:
еducational space, competence approach, environmental competence, ‘Zero waste’ philosophy, sustainable development.Abstract
Introduction. The article reveals the relevance and practical significance of forming environmental competence in the conditions of implementing the concept of sustainable development. Emphasis is placed on the fact that the current stage of developing the interaction between society and nature and changes in the Ukrainian educational environment require the definition of new strategic and tactical guidelines in forming future specialists-ecologists’ competence. Purpose. To reveal the peculiarities of using the philosophy of ‘Zero waste’ in the development of future ecologists’ environmental competence in the conditions of implementing the concept of sustainable development of the country and to develop recommendations for its implementation in the modern educational space. Methods. Theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization), empirical (methods of data collection and accumulation, description, development of practical recommendations). Results. Experience of successful practical use of waste-free technologies on the basis of ‘Zero Waste’ philosophy in the organization of the educational process through the activities of the environmental education centre ‘ECOHUB KREMENETS’ has been presented; optional educational components ‘Environmental lifestyle’, ‘Sustainable development strategy’, ‘Environmental literacy’, ‘Education for sustainable development’ have been introduced into the content of the curriculum; use of interactive forms of work based on subject-subject interaction and focused on practical application. Use of personally relevant and up-to-date information in combination with active teaching methods contributes to the implementation of ZW philosophy. Experience of applying the complex of interactive didactic means has been presented: educational tasks and problems, ecological board games, educational projects, videos and documentary ecological films and modelling of plot-role games. Originality. For the first time, the experience of implementing ‘Zero Waste’ philosophy in the educational activities of higher education institutions has been analyzed. Conclusion. The formation of environmental competence, in particular future specialists-ecologists’, is associated not only with the system of knowledge that students receive during training, but also with the organization of educational space in educational institutions, which should meet the principles of responsible consumption and promote the implementation of environmental style of behaviour. As the prospects for development of the problem there have been determined the need to study and promote the positive experience of domestic and international higher education and research institutions in order to improve the future professionals’ environmental competence in the conditions of implementing the concept of sustainable development.
References
Галаган О. К., Тригуба О. В. Створення та розвиток «ЕКОХАБ KREMENETS» у Кременецькій обласній гуманітарно-педагогічній академії ім. Тараса Шевченка. Подільські читання. Охорона довкілля, збереження біотичного та ландшафтного різноманіття, природнича освіта: проблеми, перспективи, рішення : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. присвяченої 25-річчю кафедри екології та біологічної освіти Хмельницького національного університету (11-13 жовт. 2021 р., Хмельницький) / за заг. ред. Г. А. Білецької. Хмельницький : ХНУ, 2021. С. 255–256.
Дух О. І., Галаган О. К., Михалюк І. М. Реалізація неформальної екологічної освіти молоді в діяльності громадських організацій. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. 2018. Вип. 10. С. 144–151. DOI: https://doi.org/ 10.37835/2410-2075-2018-10-14
Компола – компостування відходів шкільної їдальні. URL: https://gof.org.ua/campaigns/kompola/ (дата звернення: 10.02.2022).
Куць Н. Екологічна свідомість українців & довкілля. Аналітичний документ. 2020. URL: http://epl.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/ekosvidomist.pdf (дата звернення: 10.02.2022).
Липова Л., Лукашенко Т., Малишев В. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти. Український науковий журнал «Освіта регіону». 2012. № 1. С. 277. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/767 (дата звернення: 12.02.2022).
Настільні екологічні ігри та методичні матеріали з екоосвіти URL: https://ecoclubua.com/nastilniekologichni- igry-ta-metodychni-materialy-z-ekoosvity/ (дата звернення: 10.02.2022).
Освітньо-професійна програма Екологія. Кременець, 2021. URL: http://www.kogpi.edu.te.ua/images/ stories/Henrikh/OPP/2021/ECO.pdf (дата звернення: 10.02.2022).
Пiдготовка вчителiв до викладання питань сталого розвитку. Навчально-методичні матеріали для викладачів вищих педагогічних навчальних закладів та системи післядипломної педагогічної освіти : посібник / О. І. Пометун та ін. За ред. О. І. Пометун. К. : Педагогічна думка, 2015. 120 с.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ. Відомості Верховної Ради України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (дата звернення: 10.02.2022).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.02.2022).
Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року : Закон України від 28.02.2019 № 2697-VII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2697-19 (дата звернення: 10.02.2022).
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 10.02.2022).
Формування екологічної компетентності школярів : наук.-метод. посібник / Н. А. Пустовіт, О. Л. Пруцакова, Л. Д. Руденко, О. О. Колонькова. К. : Педагогічна думка, 2008. 64 с.
Adeline Mertenat, Alexander Garcia Kappeller, Anjali Sherpa, Mingma Sherpa, Christian Zurbrügg. Towards a Circular Economy at School – Insights and Best-practices from Nepal. URL: https://www.eawag.ch/fileadmin/Domain1/Abteilungen/sandec/publikationen/SWM/Zero_Waste/ towards_circular_economy_school.pdf (дата звернення: 10.02.2022).
Adeline Mertenat, Anali Ochoa, Paloma Roldán Ruiz, Christian Zurbrügg. A Zero Waste Approach for a School in the Peruvian Amazonian Rainforest URL: https://www.eawag.ch/fileadmin/Domain1/Abteilungen/ sandec/publikationen/SWM/Zero_Waste/zero_waste_approach_sn_20.pdf (дата звернення: 10.02.2022).
Elen García García, Celia Murcia Lorenzo and Mariateresa Silvi Education for Sustainable Consumption, Behaviour and Lifestyles A collection of case studies. 73 p. DOI:10.13140/RG.2.2.28266.88006 URL: https://www.researchgate.net/publication/338357873_Education_for_Sustainable_Consumption_ Behaviour_and_Lifestyles_A_collection_of_case_studies (дата звернення: 10.02.2022).
Zero Waste at My School – School Waste Separation and Recycling Program. URL: http://www.cec.org/north-american-partnership-for-environmental-community-action/napeca-grants/ zero-waste-at-my-school-school-waste-separation-and-recycling-program/ (дата звернення: 10.02.2022).
Zero Waste Education. URL: https://www.zerowasteeducation.co.nz/howitworks (дата звернення: 10.02.2022).
Zero waste school. URL: https://www.klitschkofoundation.org/projects/education/zero-waste-school/ (дата звернення: 10.02.2022). 20. Zero Waste Schools and Communities. URL: https://www.eawag.ch/en/department/sandec/projects/ mswm/zero-waste-schools-and-communities (дата звернення: 10.02.2022).
Zero waste. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Zero_waste (дата звернення: 10.02.2022).