EXPEDIENCY OF INNOVATIVE METHODS FOR IMPROVING STUDENTS’ FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-15.2

Keywords:

non-traditional lesson, foreign language competence, method, foreign language teaching, students, teacher, couch, partner, facilitator.

Abstract

The article reveals the essence of innovative forms and methods of teaching, highlights the features of planning, organizing and conducting non-traditional lessons, substantiates the feasibility of using such forms and methods as video lesson, holiday lesson, musical lesson, project lesson, interview lesson, ‘Flipped classroom’ method, moviebased learning, which, in turn, involves the widespread use of the Internet and educational platforms. Taking into account the specific goals and content of the lesson, as well as important psychological and pedagogical factors, the teacher determines the structure of the lesson, the appropriate techniques and forms of work. The priority goal of non-traditional lessons is formation and improvement of students’ foreign language competence and its practical application. The main function of the teacher as a partner, coach (consultant) and facilitator is to create a positive psychological climate in the classroom which will increase students’ interest and motivation to learning a foreign language. Non-traditional lessons are the key to students’ successful speech activity, thanks to which the latter get attached to the culture of the country of the studied language, enrich knowledge about the cultural heritage of their home country, which allows them to actively participate in cultural dialogue.

References

Огляд нетрадиційних методів навчання : перевернуте навчання, ігрова діяльність, кейс стаді, самонавчання, соціальні мережі. URL: https://www.researchgate.net/publication/336846417_A_Review_ of_Nontraditional_Teaching_Methods_Flipped_Classroom_Gamification_Case_Study_Self-Learning_ and_Social_Media (дата звернення: 25.04.2022).

Комп’ютерні (нові інформаційні) технології навчання. URL: http://um.co.ua/7/7-12/7- 121284.html (дата звернення: 13.05.2022).

Ефективність використання нетрадиційних методів навчання для підготовки студентів медиків. URL: https://journals.lww.com/jbisrir/Fulltext/2014/12080/Effectiveness_of_using_non_traditional_ teaching.2.aspx#:~:text=Non%2Dtraditional%20methods%2C%20commonly%20known,videos%20 to%20enhance%20delivery%20content) (дата звернення: 28.04.2022).

Перевернуте навчання. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Flipped_classroom#:~:text=A%20flipped %20classroom%20is%20an,problem%2Dsolving%20during%20class%20time (дата звернення: 02.05.2022).

Горелова Л.М. Використання інтернет-ресурсів у навчанні іноземної мови для підвищення соціокультурної компетентності студентів. Наукові праці. Наук. метод. журнал. Миколаїв : вид. МДГУ ім. Петра Могили, 2003. Том 36. Випуск 23. С. 144–148.

Підвищення ефективності уроку за допомогою нетрадиційних форм навчання. URL: https://naurok.com.ua/vistup-pidvischennya-efektivnosti-uroku-za-dopomogoyu-netradiciynihform- navchannya-232498.html (дата звернення: 23.04.2022).

Кульневич С.В., Лакоценина Т.П. Не совсем необычный урок. Ростов-на-Дону : Изд-во «Учитель», 2001. 176 с.

Москальова І.С., Голубєва С.К. Використання комп’ютерних технологій для професійної підго- товки вчителів іноземної мови. Іноземні мови в школі. 2005. № 1. С. 83–87.

Ніколаєва С.Ю. та ін. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах : колективна монографія. Київ : Ленвіт, 2015. 444 с.

«Один» метод залучення учнів до навчання. URL: https://elearningindustry.com/movie-based-learning- engage-employees (дата звернення: 28.04.2022).

Огляд найбільш цікавих інтерактивних методів на заняттях англійської мови. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/fr/node/1146

Пассов Е.И. Методика как наука будущего. С.-Петербург : Златоуст, 2015. 173 с.

Савченко Г.А. Развитие коммуникативных способностей на уроках английского. Москва : Панорама, 2006. 62 с.

Верісокін Ю. І. Відеофільми як засіб підвищення мотивації школярів під час навчання іноземних мов. Іноземні мови в школі. 2003. № 5. С. 31–35.

Корисні сайти для вчителів англійської мови. URL: http://putivlrvo.gov.ua/dlia-pedahohiv/105-vchyteliam- inozemnoi-movy/425-korysni-saity-dlia-vchyteliv-anhliiskoi-movy.html (дата звернення: 08.05.2022).

Downloads

Published

2022-10-19