PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF NATIONAL SELF-AWARENESS AND SPIRITUALITY OF STUDENT YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.9Keywords:
student youth, spirituality, national self-awareness, creative development, traditions, nationalpatriotic education.Abstract
Introduction. The article highlights the concept of national identity and the development of spirituality of student youth, as well as the correlation between the concepts of socialization, education, training and upbringing. The national character and significance of social education in the development of personality’s self-awareness are revealed, attention is focused on the essence of the educational ideal, the ideas of national and spiritual education. Purpose. The paper analyzes the influence of traditions, native language, customs, and artistic creativity in preserving the nation. National-patriotic education is defined as a purposeful psychological and pedagogical influence aimed at developing personal qualities and national identity of pupils, aimed at forming the ability to personal self-realization and participation in social processes. Methods. The publication deals with theoretical provisions on the essence and patterns of personality development and socialization, the principle of systemic approaches widely used in modern scientific research, methods of cognitive research, application of the principles of worldview to spiritual creativity and practice, as well as general psychological and pedagogical provisions on the essence and development of the personality throughout life. Results. It is determined that the path of knowledge of patriotism, national identity, is inextricably linked with the theoretical understanding of the history of Ukraine as a state, therefore, historical and comparative methods of research are used in the study. Originality and conclusion. Since national-patriotic education includes organizational, social and other aspects of life, its important component is the formation of love for the native land in student youth, which is implemented by the family in a relaxed social atmosphere through the preservation, enhancement and transmission of cultural traditions and is based on humanistic principles, which are the basis for the emergence of the following concepts: psychological and pedagogical support and assistance, educational space, image of young people, activities as a factor of education, life and educational situation.
References
Бех І. Д. Патріотизм: сучасні знаки та орієнтири освіти. Рідна школа. 2015. № 1/2. С. 3–6.
Гарнійчук В. М. Досвід провідних країн світу щодо виховання патріотизму підростаючого покоління. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2015. Вип. 19. Кн. 1. С. 138–150.
Гура О. І., Гура Т. Є. Теоретико-методичні основи оцінювання управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. Проблеми педагогіки вищої школи. 2019. № 2(33). С. 36–41.
Дем’янчук А. С., Марчук О. О. Висвітлення проблем патріотичного виховання молоді у працях відомих українських педагогів. Збірник наукових праць Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка Степана Дем’янчука. 2018. № 1(19). С. 10–15.
Закон про мову в Україні набрав чинності. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/newsderzhavna-mova-zakon-chynnist/30057675.html (дата звернення: 29.09.2023).
Залановська Л. І. Психолого-педагогічні аспекти формування толерантності до роботи в умовах інклюзивної освіти. Psychological journal. 2019. № 3. С. 180–193.
Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах : Наказ МОН України від 16 червня 2015 р. № 641. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15/sp:max20#Text (дата звернення: 22.09.2023).
Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей і молоді на 2016–2020 роки : Указ Президента України від 13 жовтня 2015 р. № 580. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#Text (дата звернення: 20.09.2023).
Федоренко О. I. Діагностика національно-патріотичної вихованості учнів 5–6-х класів загальноосвітніх шкіл. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. № 4. С. 38–47.
Юрченко-Шеховцова Т. І. Правосвідомість особистості: теоретичний аналіз. Psychological journal. 2017. № 8(4). С. 134–144.
Яланська С. П. Психологічні аспекти розвитку толерантності особистості в освітньому середовищі. Психологія особистості. 2016. № 1. С. 100–108.