USING A CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED APPROACH IN TEACHING PUBLIC SPEAKING TO HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.11

Keywords:

the English language, interdisciplinary connections, content and language integrated learning, high school students, public speaking, the Ukrainian language.

Abstract

Introduction. The use of a content and language integrated learning approach to teaching public speaking in the Ukrainian and English languages to students of the 10–11 forms allows to increase the effectiveness of the educational process. Interdisciplinary connections facilitate the assimilation of complex information and develop students’ cognitive skills. The relevance and importance of this problem have led to the choice of the research topic. Purpose. The purpose of the paper is to analyze the requirements of the State Standard and curricula in the English and Ukrainian languages to students in the 10 and 11 forms; to identify ways to improve the process of teaching public speaking based on interdisciplinary connections; to suggest activities for integrated lessons aimed at developing public speaking skills. Methods. To achieve this goal, the following methods were used: analysis of the content of the State Standard, comparative analysis of the English and Ukrainian languages curricula for the 10 and 11 forms, research literature analysis, classroom observation to determine the state and prospects of the problem under study; synthesis, induction, deduction, systematization, classification to systematize theoretical materials on the research problem. Results. The analysis of the State Standard and curricula confirmed the conclusion about the need to supplement the Ukrainian language curricula for the 10-th form with theoretical material on teaching public speaking in the form of dialogue and polylogue, and the curricula for the 11-th form with material on teaching public speaking in the form of monologue. It has been established that the implementation of interdisciplinary connections contributes to the successful mastery of the state and foreign (English) languages in Ukrainian and English language lessons in general secondary education establishments and is an effective tool for its implementation. The coherent system of knowledge and skills in teaching public speaking can be achieved through the use of a content and language integrated learning approach. As communication skills are indispensable for personal and professional success, incorporating advanced technologies such as ChatGPT offers a unique and interactive approach to skill development. The technology has a profound impact on speech writing, practice sessions, feedback mechanisms, and overall confidence building in high school students. It is found that one of the effective ways to develop public speaking skills is to use artificial intelligence. Originality. This paper explores the potential of utilizing ChatGPT, a language generation model, as an innovative tool to develop and enhance public speaking skills in high school students. Activities that teachers of the English and Ukrainian languages can use to develop high school students’ speaking skills, in particular for preparing and presenting a motivational speech, are suggested. Conslusion. It is concluded that it is important to establish and effectively use the interdisciplinary connections within the framework of content and language integrated learning in order to achieve the declared learning outcomes in teaching public speaking. The prospect of the study lies in the further identification and use of interdisciplinary connections and the study of the possibilities of artificial intelligence for developing high school students’ public speaking skills.

References

Бойчевська І., Веремюк Л. Використання предметно-мовного інтегрованого навчання як основного засобу формування іншомовних комунікативних вмінь. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 4. С. 64–70. DOI: 10.31499/2307-4906.4.2022.270291.

Васьківська Г., Косянчук С. Риторичні вміння учнів старшої школи в контексті ціннісно-смислової сфери. Українська мова і література в школі. 2011. № 8. С. 14–19. URL: ttps://lib.iitta.gov.ua/26595/1/2011_UMiLS_08_VGO_KSV.pdf.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.

Голуб Н. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної освіти. Українська мова і література в школі. 2010. № 8. С. 2–8.

Голуб Н. Система вправ з риторики. Українська мова і література в школі. 2011. № 6. С. 2–9.

Грибан Г. В. Формування комунікативних умінь і навичок старшокласників на уроках риторики. Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі : матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конференції, м. Житомир, 23 квітня 2015 р. Житомир, 2015. С. 102–106.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text.

Дика Н. М., Глазова О. П. Реалізація міжпредметних зв’язків та елементів інтеграції у вивченні української та англійської мов у ЗЗСО. Перспективи та інновації науки. 2023. № 14(32). С. 161–170.

Кардаш Л. В. Лінгвістичні основи формування риторичних умінь старшокласників. Молодий вчений. 2019. № 5(69). С. 130–133.

Кравчук Ж. В., Марченко В. В. Англомовні мотиваційні промови: лінгвопрагматичний та перекладацький аспекти. Молодий вчений. 2021. № 10(98). С. 326–328.

Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / В.Г. Редько та ін. ; за наук. ред. В.Г. Редька. Київ : Педагогічна думка, 2013. 360 с.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Міністерство освіти і науки України. 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 15.11.2023).

Навчальні програми для 10–11-х класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 15.11.2023).

Павленко О. Формування мовленнєвої компетентності старшокласників в умовах неформальної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2022. Вип. 29. С. 180–185.

Палихата Е., Штафірна Л. Навчання публічного мовлення старшокласників з урахуванням вимог програми і матеріалів підручників з української мови. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2022. Т. 1. № 1. С. 142–149. DOI: 10.25128/2415-3605.22.1.17.

Петрова Т. О. Навчання старшокласників усного підготовленого монологу-переконання з використанням ресурсів Інтернет. Іноземні мови. 2006. № 3. С. 14–20.

Прядка Я. Ю. Риторичні вправи на уроках української мови в старших класах. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. Вип. 35. С. 130–136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2012_35_20.

Солощенко В. Особливості реалізації предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) як провідної методики навчання іноземних мов у Європі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2023. Т. 177. № 21. С. 116–120. DOI: 10.58407/visnik.232119.

Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/typovi-programu-2-11/Typova.osv.prohr.ZZSO-III.stupenya.pdf (дата звернення: 15.11.2023).

Токарєва Т. С. Монологічне мовлення як засіб реалізації комунікативних цілей при вивченні німецької мови у старших класах закладів загальної середньої освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». № 190. С. 146–151. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-190-146-151.

Федоренко В. Розвиток риторичних здібностей старшокласників. Шкільна риторика / упоряд. Г. Фейдян. Київ : Шкільний світ, 2007. С. 4–8.

Устименко О.М. Навчання іншомовного монологічного мовлення в аспекті компетентнісного підходу. Іноземні мови. 2013. № 2. С. 3–12.

Casteleyn J. Improving public speaking in secondary education – Exploring the potential of an improvisation training. L1-Educational Studies in Language and Literature. 2019. Vol. 19. P. 1–18. DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.03.04.

Lightfoot A. Public speaking skills. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/planning-lessons-and-courses/articles/public-speaking-skills (дата звернення: 15.11.2023).

Palmer E. Speaking (Not Public Speaking!) Activities for Middle and High School Students. January 27, 2023. URL: https://www.hmhco.com/blog/public-speaking-activities-middle-high-school-students (дата звернення: 15.11.2023).

Secondary S. How to make public speaking less scary for teens. URL: https://secondaryenglishcoffeeshop. blogspot.com/2016/10/making-public-speaking-less-scary-for.html (дата звернення: 15.11.2023).

Published

2024-02-22