MUSIC THERAPY TEACHING IN UKRAINE: EXPERIENCE, OPPORTUNITIES AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.15Keywords:
music therapy, pedagogy, university education of Ukraine, health-saving technologies, training.Abstract
Introduction. The article examines the introduction of music therapy into university education in Ukraine, based on foreign experience, to activate educational and intellectual activity, model a health-preserving educational environment, meet the special needs of student youth in inclusive education, and create a STEAM learning environment. The purpose of the article is a detailed analysis of the current state of the implementation of health-saving technologies and music therapy in university education in Ukraine, the implementation of foreign experience in the formation of the profession of music therapist in Ukraine, and the involvement of professional musicians in the use of music therapy in professional activities. Methods. It was analyzed that when introducing music therapy into the content of modern university education, it is necessary to adhere to the following system principles: integrity, structure, interdependence of the environment and the system. Let us emphasize that the first purpose of music therapy in an educational environment is the use of various means that facilitate the expression of emotions. In this case, the therapeutic effect is achieved with the help of non-traditional interpretation of art, as a means that makes it possible to involve students of higher education and teachers in the learning process, to encourage them to non-verbal communication.We note that, in accordance with the above, the introduction of music therapy into the content of modern university education in the USA, European countries, in particular Ukraine, is very relevant. Results. It is noted that today Ukrainian scientists have systematized only certain aspects of scientific knowledge about music therapy, which is introduced into the content of modern university education in Europe and the USA. In this way, the leading international experience on the issue of involving student youth in music therapy classes in the world's leading universities has not been summarized, the system of measures for attracting education seekers to these classes has not been substantiated, and data on the specifics of the content of classes with music therapy tools have not been systematized. Conclusion. It has been proven that the consequence of using music therapy in the university environment should be the expression of feelings and positive changes in the behavior of education subjects during communication with others and reflection. Music therapy solves communication issues, improves motivation, attention, behavior, improves memory and the ability to learn, affects the emotional sphere of the individual.
References
ГО ЦЕНТР ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙ ТА ТВОРЧОСТІ «ГАРМОНІЯ». URL: https://www.harmoniya.kiev.ua/position-2/.
Драганчук В. Музична психологія і терапія : навч. посіб. для студ. спец. «Музичне мистецтво» / передм. Л. Кияновської. Луцьк: Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. 230 с.
Драганчук В. Музична терапія: теорія та історія. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2010. 225 с.
Драганчук В. Музична терапія : робоча програма нормативної навчальної дисципліни. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки , інститут мистецтв , кафедра історії, теорії мистецтв та виконавства. Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. 2013. 13 с.
Любан-Плоцца Б., Побережна Г., Бєлов О. Музика та психіка. Київ, АДЕФ-Україна, 2002. 200 с.
Малашевська І. А. Впровадження методів музикотерапії у навчально-виховний процес дітей дошкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Випуск №3 (13). Суми : СумДПУ ім. А. С. Макарепка, 2011. С. 356 – 354.
Малашевська І. А. Підготовка майбутніх педагогів-музикантів до впровадження музикотерапії у навчально-виховний процес дошкільних навчальних закладів. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : науково-теоретичний збірник. Випуск 27. Переяслав-Хмельницький, 2012. С. 171–175.
Малашевська, І. А. Теорія і практика навчання музики дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з використанням музикотерапії : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика музичного навчання / Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 36 с.
Малашевська І. А. Теоретико-практичний досвід чеських фахівців музикотерапевтичної діяльності у ракурсі педагогічних інновацій. Школа першого ступеня: Теорія і практика. Збірник наукових праць Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. Випуск 31-32. Тернопіль: Видавництво «Астон», 2012. С. 120–129.
Музикотерапія. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (курс за вибором) / Н. П. Гуральник, Г. З. Мороз, О. З. Безклинська, Г. К. Бондаренко. Чернігів, : Десна-Поліграф, 2017. 28с.
Науменко С. І. Психологія музичної діяльності. Чернівці: ПП Видавничий дім «Родовід», 2015. 408 с.
Навчальна програма «Музикотерапія» для загальноосвітніх навчальних закладів (курс за вибором) / Безклинська О. З., Бондаренко Г. К., Мороз Г. З., Науменко С. І., Романова Н. В. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 27 с.
Навчальна програма «Музикотерапія» для загальноосвітніх навчальних закладів (курс за вибором) / Безклинська О.З., Бондаренко Г.К., Мороз Г.З., Науменко С.І., Романова Н.В. Київ, Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 27 с.
Обухова Н. Музичне мистецтво як терапевтична складова медіаосвіти. Простір арт-терапії: досвід становлення: Матеріали Х Ювілейної міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції м. Київ, 28 лютого– 2 березня2013 р. / За наук. ред. А. П. Чуприкова, Л. А. Найдьонової, О. А. Брусенка-Кузнєцова, О.Л. Вознесенської, О.М. Скнар. Київ, Золоті ворота, 2013. С.70–72.
Побережна Г. І. Музикотерапевтичні методики в школі. Мистецтво та освіта. 2010. № 4. С. 2–4.
Побережна Г., Комісаров О. Музична терапія у системі освіти в Україні. Музична освіта в Україні. Сучасний стан, проблеми розвитку. Київ, 2001. С. 157–161.
Строгаль Т. Ю. Музична терапія в українському освітньому просторі: досвід та перспективи становлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти. 2017. Вип. 23. С. 7–11.