USE OF I-TREE TOOLS FOR FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE ENVIRONMENTAL SCIENTISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.16

Keywords:

i-Tree tools, ecosystem services, professional competences, ecologists.

Abstract

Introduction. In modern conditions, the anthropogenic burden on nature is approaching the limit of its environmental sustainability, which is followed by crisis and catastrophic changes in nature that negatively affect human life and society as a whole. Implementation of the concept of sustainable development of mankind is impossible without an effective system of education and upbringing of all segments of the population. In this context, the quality training of future ecologists capable of performing environmental, executive, advisory and communicative production functions with the use of the latest technologies and tools is of particular importance. Purpose. To reveal the peculiarities of using i-Tree software for the formation of professional competences of future ecologists. Methods. Theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization), empirical (methods of data collection and accumulation, description, development of practical recommendations). Results. The importance of understanding the value of the concept of «ecosystem services» for the formation of professional competencies of future ecologists is given. Ecosystem services are understood as all the useful resources and benefits that a person can get from nature. i-Tree software is one of the innovative approaches for evaluating ecosystem services. The list of competences in accordance with the Standard of Higher Education for Bachelor’s Degree in Ecology, which can be formed using i-Tree tools, is presented. These tools are a free and affordable software application that allows you to quantify the benefits and value of trees. Taking into account the educational potential and practical significance of the software, the possibilities of using the tools of i-Tree Eco, i-Tree - My Tree, and-Tree Canopy in the educational process have been studied. The experience of working with these tools while teaching such educational components as General Environmental Practice, Landscape and Environmental Practice, Human Ecology, Environmental Education and Culture is presented. Originality. The experience of using i-Tree tools in the formation of professional competences of future ecologists in higher education institutions of Ukraine is analysed for the first time. Conclusion. The ease and affordability of the i-Tree Eco, i-Tree-My Tree, and i-Tree Canopy tools allows to be effectively used in the educational process and to disseminate scientific knowledge about ecosystem services to various target groups.

References

Оцінювання екосистемних послуг зелених насаджень із використанням інструменту i-Tree Eco / Д. І. Бідолах та ін. Науковий вісник НЛТУ України. 2023. № 33(2). С. 7–13. https://doi.org/10.36930/40330201.

Білецька Г. А. Становлення професійної екологічної освіти в Україні. Наукові записки ТНПУ імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2011. № 5. С. 55–60.

Варуха А. Огляд підходів з оцінки екосистемних послуг через призму їх застосування для визначення збитків, завданих військовими діями рф та території України / за заг. ред. О. Кравченко. Львів : Манускрипт, 2022. 56 с.

Василюк О., Ільмінська Л. Екосистемні послуги. Огляди. Екол. дослідн. ст. «Глибокі Балики», Ржищів. громада, Фонд захисту «Біорізноманіття України», Ukrainian nature conservation group (UNCG). Київ : Фонд захисту біорізноманіття України, 2020. 77 с.

Забарна О. Г., Скок А. В., Триліс Д. О., Халаїм О. О. Можливості прозорої партисипативної та дієвої інвентаризації зелених зон Києва задля адаптації міста до зміни клімату. Збереження рослин у зв’язку зі змінами клімату та біологічними інвазіями : матеріали Міжнар. наук. конф., м. Біла Церква, 31 березня 2021 р. Біла Церква : Білоцерківдрук, 2021. С. 50–55.

Козак О. Ми і дерева : посібник. Вінниця : ТВОРИ, 2023. 32 с.

Козяр М. М., Купчак М. Я. Підготовка екологів до професійної діяльності як педагогічна проблема. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2017. Вип. 12. С. 31–35.

Про концепцію екологічної освіти в Україні : Закон України / Рішення колегії МОНУ № 13/6-19 від 20.12.2001. URL: http://consultant.parus.ua/?doc=01E1O32CC0 (дата звернення: 10.11.2023).

Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року : Закон України від 28.02.2019 № 2697-VIII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19 (дата звернення: 10.11.2023).

Про охорону навколишнього природнього середовища : Закон України від 25.02.1994 № 4041-12, зі змінами та доповненнями. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1264-12#Text (дата звернення: 10.11.2023).

Проєкт i-Tree4UA. URL: https://ecoclubua.com/activities/current/i-tree4ua/ (дата звернення: 10.11.2023).

Семерня О. М. Формування професійних компетентностей екологів : монографія. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 253 с.

Смоляр Н. О., Ханнанова О. Р. Концепція підготовки фахівців у галузі екології у Полтавському національному педагогічному університеті імені В.Г. Короленка. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі (ХХІ Каришинські читання) : матеріали міжнар. наук.-практ.конф. Полтава, 2014. С. 228–231.

Стандарт вищої освіти підготовки бакалавра зі спеціальності 101 «Екологія». СВО-2018. Київ : МОН України, 2018. 19 с.

Ханнанова О. Р. Формування фахових компетентностей у студентів-екологів під час вивчення дисципліни «Вступ до фаху». Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі (ХХVІІ Каришинські читання) : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Полтава : Астрая, 2020. С. 380–381.

Abood, Margaret M. i-Tree Landscape: A Case Study in Best Practices for Education and Dissemination for Multiple User Groups. DePaul Discoveries. 2018. V.7, Article 8. Р. 1–14.

Chesapeake Bay Climate Adaptation Toolbox. i-Tree: Mytree. URL: https://www.marisa.psu.edu/collection/page-tool57.1/ (дата звернення: 10.11.2023).

I-Tree Eco. URL: https://www.itreetools.org/tools/i-tree-eco (дата звернення: 10.11.2023).

Teaching with I-Tree. URL: www.plt.org/curriculum/teaching-with-itree/ (дата звернення: 10.11.2023).

Welcome to I-Tree Canopy! URL: https://canopy.itreetools.org/ (дата звернення: 10.11.2023).

What is i-Tree? URL: https://www.itreetools.org/about (дата звернення: 10.11.2023).

Published

2024-02-23