THE SYNERGY ASPECTS OF THE HEALTH-SAVING AND THE INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCES OF THE FUTURE SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.17

Keywords:

future specialists, health-preserving competence, information and digital competence, interaction, integrity.

Abstract

Introduction. In order to ensure professional training of a competitive future specialists in modern conditions the higher educational institution should work out and implement a personally oriented. Health-preserving and information-digital competencies are integral components of the professional competence of the future specialists, the formation of which is ensured by professional training. Purpose. Investigation of aspects of the synergy of health, safety and information-digital competencies of future specialists with the analysis of regulatory requirements savings of life and health during when used in the workplace of modern information and digital technologies enables which enables a systematic approach to professional training of a higher professional pre-higher education institution. Methods. Theoretical, empirical. Results. Health-preserving and information-digital competencies, as components of the development of modern society in the conditions of its informatization and digitization, deserve attention in matters of human life safety, safe and harmless working conditions, and the workplace equipped with technical teaching aids and screens. Issues of preserving the nation's health are the concern of modern developed countries, incorporating and implementing them in action at the school education level. The new Ukrainian school (NUS) considers the acquisition of health-preserving competence by the younger generation during the mastering of the educational material of the integrated course "Health, Safety, and Wellbeing." It also emphasizes the formation of competence in the safe use of digital technologies and devices, addressing cybersecurity issues. The research involves the analysis of existing normative values and restrictions that may pose dangers to the health preservation of students in general secondary education institutions and students of vocational pre-higher education during their work in the computer science classroom and while using technical teaching aids. Originality. A systematic approach and highlighting aspects of the synergy of health-saving and informationdigital competences the of future specialists in realization relation to the practical activity of using technical teaching aids in the conditions of an educational institution and/or at a workplace equipped with a screen device. Conclusion. The workplace of a specialist equipped with screen devices has potential risks to life safety and occupational safety. Therefore, its functioning is regulated by requirements standardized by state regulatory acts on labour protection and directly controlled by the employer. The study comprehensively highlights the aspects of the synergy of health-preserving and information-digital competencies in the training of future specialists by a higher education institution, taking into account the requirements for the workplace and its equipment. The readiness of higher education institution graduates for self-realization, formed competencies, mastery of modern informationdigital technologies, and conscious attitude towards preserving their health and the health of the other educational process participants allow them to ensure competitiveness and demand in the labour market.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови. URL: https://1531.slovaronline.com/searchs=%D1%81%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D1%8F (дата звернення: 12.12.2023).

Вимоги щодо безпеки та захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями : наказ Міністерства соціальної політики України від 14.02.2018 № 207. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0508-18#Text (дата звернення: 12.12.2023).

Гаркуша С. В. Проблема здоров’язбереження в історії вітчизняної педагогічної науки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 132. С. 23–28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_132_8 (дата звернення: 10.12.2023).

Гончарова І. П. Кібербезпека як складова безпеки життєдіяльності закладів освіти. Сучасні підходи до охорони праці в закладах професійної освіти : матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (26 жовтня 2022 р.). Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН УКРАЇНИ, 2022. С. 20–25.

Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. Ст. 141. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80?find=1&text=%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2#Text (дата звернення: 09.10.2023).

Мехед О. Б., Мехед Д. Б., Рябченко С. В. Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій з метою популяризації здорового способу життя. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2022. Вип. 16 (172). С. 174–178.

Мехед О. Б. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій для формування здоров’язбережувальної компетентності як складника фізичної підготовки молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. 2023. Вип. 3К (162). С. 264–269.

Носенко Ю. Г., Сухіх А. С. Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів у навчальному процесі основної школи: навчально-методичний посібник / за ред. Ю.Г. Носенко. Київ : Компринт, 2017. 156 с.

Носенко Ю. Г., Сухіх А. С. Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів: навчально-методичні рекомендації для учнів / за ред. Ю. Г. Носенко. Київ : Компринт, 2017. 32 с.

Методичні вказiвки до самостійної роботи з дисципліни «Безпека праці в індустрії інформаційних технологій» для студентiв усіх спеціальностей заочної форми навчання / упоряд: Г. В. Пронюк, Т. Є. Стиценко, Н. М. Сердюк. Харкiв : ХНУРЕ, 2017. 32 с.

Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. ред. Л. М. Рибалко. Тернопіль : Осадца В. М., 2019. 400 с.

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерства охорони здоров’я України від 25.09.2020 № 2205. URL: https://drive.google.com/file/d/1tctFO0BaIuykduQD7TZBiWiRzNxO2jnv/view (дата звернення: 14.12.2023).

Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%D1%E8%ED%E5%F0%E3%B3%FF (дата звернення: 12.12.2023).

Сухіх А. С. Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів учнями 5-9 класів у закладах загальної середньої освіти : монографія. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики. Кривий Ріг : Видавничий відділ Криворізького національного університету, 2018. Том XVI. Випуск 2 (45) «Монографія у журналі». 250 с.

Танасійчук Ю. М. Сутність категорії «здоров’язберігаюча компетентність» в умовах педагогічного процесу закладів вищої освіти. International Trends in Science and Technology: Proceedings of the International Scientific Conference. (Warsaw, Poland, October, 17, 2017). Warsaw. Poland, Vol. 3. P. 55‒60.

Цифрова трансформація освіти і науки / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki (дата звернення: 12.12.2023).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.). URL: https://drive.google.com/file/d/17MwEgus-Ahsa_nbw9OaDIoZrM7wYHGZS/view (дата звернення: 14.12.2023).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О. І., Дяків В. Г., Седоченко А. Б., Страшко С. В.). URL: https://drive.google.com/file/d/1tctFO0BaIuykduQD7TZBiWiRzNxO2jnv/view (дата звернення: 14.12.2023).

Здоров’я, безпека та добробут : підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / О. І. Шиян, О. В. Волощенко, В. Г. Дяків, О. П. Козак, А. Б. Седоченко. Київ : Світич, 2023. 176 c. URL: https://svitdovkola.org/files/books/2022/svitych-shyian-zdorovya-bezpeka-tadobrobut-5kl.pdf (дата звернення: 14.12.2023).

Здоров’я, безпека та добробут : підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / О. І. Шиян, О. В. Волощенко, В. Г. Дяків, О. П. Козак, А. Б. Седоченко. Київ : Світич, 2023. 176 c. URL: https://pidruchnyk.com.ua/2643-zdorovia-6-klas-shyian.html (дата звернення: 14.12.2023).

Шиян О., Шиян Р. Розвиток освіти та забезпечення грамотності з основ здоров’я. Міжнародні читання пам’яті професора Богдана Шияна : збірник наукових праць. Тернопіль : Трек, 2014. С. 40–45. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/2916/1/Shyjan%20O.,%20Shyjan%20R..pdf (дата звернення: 14.12.2023).

Published

2024-02-23