СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК БІЗНЕС-ОСВІТИ В УКРАЇНІ ПЕРІОДУ НЕЗАЛЕЖНОСТІ: СИНЕРГІЯ ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.5Ключові слова:
синергетика, нелінійність, бізнес-освіта, соціальна аноміяАнотація
Зміст статті ґрунтується на положенні про те, що сучасний стан розвитку українського суспільства передбачає докорінні зміни в усіх сферах його життєдіяльності, в тому числі у сфері освіти. Аксіологічні характеристики українського соціуму трансформувалися, визначивши ціннісні пріоритети у вигляді свободи дії і мислення внаслідок особистісного вирішення дихотомії прав і обов’язків, справедливості й несправедливості, добра і зла, моральності й аморальності. У статті визначено синергетичні засади становлення і розвитку бізнес-освіти в Україні періоду незалежності. У процесі дослідження використано методи наукового аналізу джерел, систематизації та моделювання. Встановлено, що бізнес-освіта в Україні наприкінці ХХ – у перші десятиліття ХХІ століття розвивалася як складна нелінійна самоорганізована система, що пройшла через точки біфуркації, й зі стану хаосу досягла певної впорядкованості як освітній процес і суспільна цінність. Тому аналіз суспільно-аномічних станів та синергетичних рухів у бізнес-освіті України періоду незалежності є актуальною проблемою педагогічної науки. Представлено методологічні засади проблеми становлення і розвитку бізнес-освіти в Україні періоду незалежності. Доведено, що основною синергетичною характеристикою становлення і розвитку бізнес-освіти в Україні є її нелінійність. Визначено ознаки нелінійності становлення і розвитку бізнес-освіти в Україні (флуктуаційність, пороговість чутливості, дискретність та емерджентність). Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що на підставі аналізу теорії соціальної аномії у статті обґрунтовано сутність основних моделей аномії в контексті розвитку бізнес-освіти (конформізму, інновації, ритуалізму, бунту). Дослідження дозволило встановити роль та значення теорії синергетики та теорії соціальної аномії в процесі вивчення системи бізнес-освіти в Україні упродовж останніх десятиліть.
Посилання
Аташкаде Р. Сутність та особливості аномії в суспільстві споживання. Hummanities Studies. 2023. Вип. 14 (91). С. 15–23.
Akhnovska І.О. Business education in the conditions of global competition. S World Journal. 2020. Issue 6. Part 4. P. 120–127.
Буданов В.Г. Синергетичні стратегії в освіті. Вища освіта України. 2003. № 2. С. 47–53.
Вознюк О.В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід (др. пол. ХХ ст.) : навчально-методичний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2008. 150 с.
Головаха Є. Головні тенденції розвитку українського суспільства у світлі результатів соціологічного моніторингу 1994–2003 років. Українське суспільство – 2003: соціологічний моніторинг. Київ : ІС НАНУ, 2003. С. 107–112.
Горбунова В.В. Ціннісно-рольова реконструкція особистісної проблематики. Практична психологія та соціальна робота. 2012. № 12. С. 46–50.
Євтодюк А.В. Синергетичні засади моделювання освітніх систем : автореферат дис. на здобуття … кандидата наук. Київ, 2001. 16 с.
Жигилевич О. Бізнес-освіта в структурі менеджмент-освіти та філософії господарства (філософсько-освітнє осмислення). Науковий вісник Харківського національного педагогічного університету. Серія «Філософія». 2016. № 48 (І). С. 170–181.
Коломієць М. Нелінійність як один з методологічних орієнтирів сучасної освітньої парадигми. Філософія науки: традиції та інновації. 2010. № 1 (2). С. 203–209.
Конаржевська В.І. Синергетичний підхід як важливий чинник соціально-гуманістичної складової професійної освіти майбутнього офіцера. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 1 (100). С. 115–124.
Красовська О.Ю. Дослідження розвитку світового ринку вищої освіти в сучасних глобальних умовах. Економічний вісник університету. 2010. Т. 2. С. 42–48.
Культенко В.П. До проблеми формування синергетичної моделі нелінійної особистості. Вісник «Українські культурологічні студії». 2020. Т. 2. № 7. С. 43–47.
Лутай В.С. Про організаційні заходи розроблення синергетичної парадигми та її впровадження в освітні системи. Вища освіта України. 2003. № 2. С. 53–58.
Опацька С.В. Розвиток бізнес-освіти в Україні в умовах трансформації економіки : автореферат дис. на здобуття … кандидата наук. Львів, 2002. 19 с.
Пилипенко В. Людина за ринкових умов: вербальна поведінка та оцінка реформ. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2006. № 1. С. 153–165.
Синергетика і освіта : монографія. / Ред. В.Г. Кремень. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
Тригубенко М.О. Бізнес-освіта як соціальний феномен сучасності та фактор підприємницького успіху. Культура народов Причерноморья. 2011. № 205. С. 125–128.
Шайгородський Ю. Аномія як суспільний і особистісний феномен. Наукові записки ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України. Вип. 4 (54). 2011. С. 19–29.