ДОСЛІДЖЕННЯ СИСТЕМИ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ГУМАНІСТИЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.5Ключові слова:
ціннісні орієнтації, гуманістичні цінності, професійні цінності, майбутні вчителі, педагогічний заклад вищої освіти.Анотація
Проблема. Трансформаційні перетворення в галузі освіти, впровадження нових інформаційних технологій навчання, застосування інноваційних форм і методів навчальної взаємодії зумовлюють перегляд існуючих підходів до побудови навчального процесу у педагогічних ЗВО. Традиційна освітня парадигма стає неефективною з позиції спрямованості на досягнення вищого рівня професійної майстерності сучасного вчителя та забезпечення його успішної професійно-педагогічної діяльності у новій українській школі. Результативність професійно-педагогічної діяльності майбутніх учителів зумовлюється не лише наявністю теоретичних знань і практичних умінь, отриманих у ЗВО, а й глибиною розуміння сутності педагогічної професії, високим ступенем готовності до суб’єкт-суб’єктної взаємодії та надання сучасних освітніх послуг, що неможливо без сформованої системи ціннісних орієнтацій студентів. Мета – виявити і дослідити систему ключових цінностей, які становлять ядро формування особистості майбутнього педагога-професіонала в умовах гуманістичної спрямованості освітньої галузі. Методи дослідження. Досягнення поставленої мети дослідження стало можливим завдяки використанню таких методів наукового пізнання: аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури з проблем формування ціннісних орієнтацій учнівської та студентської молоді; узагальнення результатів дисертаційних досліджень; вивчення та систематизація вітчизняного й зарубіжного досвіду формування системи цінностей майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки у ЗВО. Основні результати дослідження. У статті доведено, що цінності відіграють винятково важливу роль для розвитку особистості сучасної молодої людини, виступають вищим ступенем регуляції її поведінки, виражають спрямованість життєвих інтересів і професійних потреб. На основі соціологічних да- них й емпіричних результатів дослідження здійснено спробу порівняльного аналізу сучасного стану зорієн- тованості студентської молоді на гуманістичні та професійні цінності. Визначено ключові цінності, які складають ядро ціннісної самосвідомості студентів та розглядаються ними як ідеал для наслідування й необхідна умова ефективного функціонування гуманістичного суспільства. Гуманістичні та професійні цінності виступають вищим ступенем регуляції поведінки вчителя-професіонала, визначають властиві йому установки та мотивацію в галузі професійно-педагогічної діяльності. В історичній ретроспективі прояв системи цінностей як внутрішніх орієнтирів діяльності вчителя, пов’язується зі становленням і розвитком педагогічної професії. Відтак цінності, передовсім професійні, не залишаються незмінними, а у процесі свого розвитку постійно трансформуються: зникають, втрачаю- чи свою актуальність, виникають нові цінності, змінюється їх ієрархія. Наукова новизна результатів дослідження. У процесі науково-педагогічного дослідження виявлено динаміку й особливості впливу різних соціальних чинників на формування системи цінностей майбутніх педагогів з урахуванням соціально-економічних перетворень в Україні. Висновки та конкретні пропозиції автора. Зважаючи на результати проведеного дослідження можна стверджувати, що ціннісні орієнтації та життєві стратегії сучасного студента залежать насамперед від усвідомленого вибору майбутньої професії а, отже, й закладу вищої освіти. При цьому цей вибір може здійснюватися цілеспрямовано й раціонально (або спонтанно й випадково) під впливом різних зовнішніх і внутрішніх чинників. Результат такого вибору головно залежить від глобальних і локальних тенденцій розвитку української системи вищої (зокрема педагогічної) освіти, яка перебуває на етапі трансформаційних змін методологічного та інституційного характеру.
Посилання
Вишневський О.І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки. Дрогобич : Коло, 2003. 528 с.
Пелех Ю.В. Ціннісно-смисловий концепт професійної підготовки майбутнього педагога. Рівне : Тетіс, 2009. 400 с.
Сластенин В.А., Чижакова Г.И. Введение в педагогическую аксиологию. Москва : Академия. 192 с.
Rokeach, M. The nature of human values. New York : TheFreePress. URL: http://www.altai.fio.ru/ projects/group2/potok10/site/u204/cenost.htm