СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: ПОНЯТТЯ ТА СТРУКТУРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.11

Ключові слова:

компетентність, соціально-правова компетентність, структура соціально-правової компетентності, мотиваційний компонент, пізнавальний компонент, діяльнісний компонент, рефлексивний компонент, студенти педагогічних спеціальностей

Анотація

У статті подано теоретичне обґрунтування проблеми соціально-правової компетентності студентів педагогічних спеціальностей. Соціально-правову компетентність розглянуто на особистісному (передбачає наявність її в кожної людини як представника соціуму) і професійному (передбачає цілеспрямоване її формування під час освітньо-професійної підготовки майбутніх фахівців з метою розв’язання соціально-правових завдань у професійній діяльності) рівнях. Аналіз науково-педагогічної літератури дав змогу трактувати соціально-правову компетентність студентів педагогічних спеціальностей як важливий і необхідний складник їхньої освітньо-професійної підготовки, що дає змогу набути досвід використання отриманих знань соціально-правової діяльності для освітньо-професійного впливу на здобувачів освіти. Структуру соціально-правової компетентності студентів педагогічних спеціальностей запропоновано розглядати в єдності таких складників-компонентів: мотиваційного – включає цінності, цілі й мотиви діяльності студентів педагогічних спеціальностей у соціально-правовій сфері; пізнавального – охоплює систему знань студентів педагогічних спеціальностей про правові засади освітньо-педагогічної діяльності й соціально-правовий захист здобувачів освіти; діяльнісного – містить низку професійно значущих умінь студентів, що розкриваються під час розв’язання соціально-правових завдань; рефлексивного – характеризує здатність до аналізу й оцінювання цілей, процесу та результатів професійної діяльності в соціально-правовій сфері. Наголошено на взаємозв’язку компонентів соціально-правової компетентності й необхідності формування кожного з її складників на всіх етапах освітньо-професійного становлення студентів педагогічних спеціальностей у закладі вищої освіти.

Посилання

Городиський М.І. Педагогічні умови забезпечення змісту правової освіти майбутнього вчителя : дис. … канд. пед. наук. Харків, 1998. 167 с.

Докторович М.О. Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім’ї : дис. … канд. пед. наук. Київ, 2007. 208 с.

Зарубінська І.Б. Теоретико-методичні основи формування соціальної компетентності студентів вищих навчальних закладів економічного профілю : дис. … докт. пед. наук. Київ, 2011. 505 с.

Кічук Я.В. Теоретичні і методичні засади формування правової компетентності майбутнього соціального педагога в умовах університетської педагогічної освіти : дис. … докт. пед. наук. Одеса, 2010. 375 с.

Клочкова Д.М. Формування правової компетентності у майбутніх учителів в процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2011. 20 с.

Ковчина І.М. Основи соціально-правового захисту особистості : навчально-методичний посібник. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2011. 296 с.

Ковчина І.М. Підготовка соціальних педагогів до соціально-правової роботи : монографія. Київ : НПУ ім. М П. Драгоманова, 2007. 373 с.

Лісовець О.В. Формування соціально-правової компетентності майбутніх соціальних працівників : монографія. Київ ; Ніжин : Лисенко М.М., 2018. 344 с.

Новий тлумачний словник української мови : у 3 т. / уклад. В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. Київ : АКОНІТ, 2006. Т. 1 : А-К. 926 с.

Педагогічний словник / за ред. М.Д. Ярмаченка. Київ : Педагогічна думка, 2001. 514 с.

Подберезський М.К. Формування правової культури студентів вищих педагогічних навчальних закладів : дис. … докт. пед. наук. Харків, 1997. 418 с.

Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід : монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 412 с.

Ткачук О.В. Соціально-правова компетентність: співвідношення наукових категорій. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : збірник наукових праць. Вип. 14. Кн. 2. Кам’янець-Подільський : Зволейко Д. Г., 2010. С. 28–36.

Федик Є.І. Формування правової культури студентів-юристів: теоретичні та прикладні аспекти (на матеріалах діяльності навчальних закладів з підготовки молодших спеціалістів) : дис. … канд. юрид. наук. Львів, 1996. 206 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22