ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНА ПРАКТИКА КОНСАЛТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • ВІРА ВАЛЕНТИНІВНА ДРАГУНОВА Центральний інститут післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України https://orcid.org/0000-0002-5074-5583

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.4

Ключові слова:

консалтинг, консалтингова діяльність, консалтингові послуги, проєктування, вища освіта, менеджери освіти

Анотація

Анотація. Актуальність наукового дослідження зумовлена висвітленням проблеми євроінтеграційної практики консалтингової діяльності в закладах вищої освіти. Проблема розвитку системи вищої освіти, надання якісних освітніх послуг, сприяння конкурентоспроможності національних закладів вищої освіти визначається пріоритетною на етапі інтеграції України до Європейського Союзу. Метою дослідження визначено особливості євроінтеграційної практики консалтингової діяльності в європейських та вітчизняних закладах вищої освіти. У статті використано порівняльний та системний аналіз, застосовано метод контент-аналізу, проблемно-прогностичний метод для обґрунтування євроінтеграційної практики консалтингової діяльності в закладах вищої освіти України та специфіки реалізації консалтингової діяльності в закладах вищої освіти європейських країн. На підставі порівняльного аналізу здійснених досліджень, сучасних європейських джерел схарактеризовано євроінтеграційну політику консалтингової практики для діяльності ЗВО. У статті розглянуто інноваційні законодавчі та інституційні акти у системі вищої освіти, нормативні документи й офіційні сайти закладів освіти, узагальнено підходи до консалтингової діяльності. У результаті дослідження визначено, що консалтингова діяльність функціонує у дослідницьких закладах вищої освіти та наукових установах, де присутня фінансова підтримка центральних органів державної влади, відповідно до концептуальних державних цільових програм розвитку. Визначено, що безперечним трендом консалтингової діяльності є її унікальність, яка визначається проєктуванням зазначеного процесу, корелюється з місією та візією закладу вищої освіти. З’ясовано, що серед пропозицій на освітньому ринку консалтингових послуг, які корелюють професійний супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, керівників ЗВО, а також зацікавлених осіб, наявні консалтингові центри (відділи, служби, лабораторії, хаби тощо), які супроводжують процеси адміністрування та управління у ЗВО. Розглянуто офіційні сайти закладів освіти, встановлено, що консалтингова діяльність здебільшого націлена на супровід та підвищення професійного рівня суб’єктів освітнього процесу. З’ясовано, що не у всіх ЗВО реалізується консалтингова діяльність, у тому числі відсутні консультаційні центри, віртуальні спільноти й платформи для інформаційного та зворотного зв’язку, науково-дослідні лабораторії та ін. За результатами аналізу в європейських та вітчизняних ЗВО виокремлено ключові проблемні питання, які гальмують розвиток консалтингової діяльності в них.

Посилання

Драгунова В. Концепція проєктування консалтингової діяльності як інструмент підвищення конкурентоспроможності закладу вищої освіти у системі неперервної освіти. Наук. фах. журн. «Імідж сучасного педагога». 2023. Вип. 6(213), с. 25–30. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-25-30.

Драгунова В. Технологія проєктування консалтингової діяльності в закладі вищої освіти в умовах невизначеності. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2023. Вип. 8, с. 21–29. DOI: 10.35387/ucj.2(8).2023.21-29.

Карпенко О. Перспективи розвитку консалтингової діяльності в Україні на основі європейського досвіду. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 27, с. 54–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2018_27%281%29__13.

Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: http://mon.gov.ua (дата звернення: 15.10.2024).

Офіційний сайт Центру міжнародних проєктів «Євроосвіта». URL: https://euroosvita.net/ (дата звернення: 15.10.2024).

Рябова З. Консалтинг у закладах освіти в умовах невизначеності. Адаптивне управління: теорія і практика : електронне наукове фахове видання. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 13(25), с. 221–224. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734495/1/%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B82022.pdf.

Сурженко Н. Розвиток ринку консалтингових послуг: зарубіжний досвід і реалії України. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2018. Вип. 2(37), с. 105–110. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/7807/1/%d0%97%d0%b1%d1%96%d1%80%d0%bd%d0%b8%20%d0%a2%d0%94%d0%90%d0%a2%d0%a3%202%2837%292018-101-106.pdf.

Фоміна О., Литвинчук Д. Європейські тенденції розвитку консалтингу. Економіка та суспільство. 2024. № 60. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-55.

A Wake-up Call for Business Leaders. URL: https://images.more.deltek.com/Web/DeltekInc/%7B982206fd-5c5e-4780-a469c7d752005077%7D_Deltek_FOPS_Digital_Single_Pages_FINAL-min.pdf (дата звернення: 15.10.2024).

Drahunova V., Yakymenko S., Sukholova M., Konokh A., Levchenko N., Bozhok N. Theoretical Problems of Designing Pedagogical Technologies in Higher Education Institutions. IJCSNS – International Journal of Computer Science and Network Security. December 2021. Vol. 21. № 12, р. 469–472. https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.12.64. URL: https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO202108038380122.jsp-k1ff8j=SSMHB4&py=2012&vnc=v27n6&sp=588.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23