«ЗАГУБЛЕНІ»: КРИМ ТА КРИМСЬКІ ТАТАРИ У ЗМІСТІ ШКІЛЬНОЇ ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.14

Ключові слова:

Кримський півострів, кримські татари, навчальні програми, зміст освіти, полікультурна компетентність, Інший.

Анотація

У статті відображено представлення Кримського півострова та кримських татар у змісті шкільної історичної освіти. Це завдання реалізовано шляхом аналізу навчальних програм з історії України 9-11 класів. Авторка констатує, що передумовою для появи образу Іншого стала популяризація західними грантодавцями в Україні ідеї толерантності. Позиція авторки базується на твердженні про те, що на зміст шкільної історичної освіти впливають зовнішньо- та внутрішньополітичні фактори: євроінтеграційні процеси, анексія Криму, впровадження НУШ тощо. Вивчаючи ці та інші чинники, авторка констатує зміни у змісті навчальних програм з історії. На її думку, вони означені представленням історії Криму у політичному дискурсі, тим часом як соціокультурні процеси відображені фрагментарно. Це ускладнює учням знайомство з представниками іншостей, усвідомленню ними функціонування міжкультурної комунікації і взаємовпливу культур. Таким чином, на думку авторки, такий статус-кво не створює оптимальних передумов для формування у учнів полікультурної компетентності.

Посилання

Гирич І. Варіант проблемно-тематичного принципу побудови програми з історії України для 10 класу. Історія в школах України. 2010. № 3. С. 26–31.

Історична освіта в полікультурному суспільстві: виклики та перспективи для України : Матеріали міжнародного круглого столу (Київ, 14 липня 2010 р.). К. : Інститут історії України НАН України, 2011. 149 с.

Касьянов Г., Полянський П., Гирич І. Підручник з історії: проблеми толерантності. Чернівці : «Букрек», 2012. 128 с.

Конвенції про охорону та заохочення розмаїття форм культурного самовираження. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/952_008#Text (дата звернення: 12.05.2022).

Концепція безперервної історичної освіти в Україні. Проект. Інформаційний збірник Міністерства освіти України. 1995. № 8. С. 11–21.

Концепція літературної освіти. Єдність національної гуманітарної освіти в поліетнічних умовах України. Проект. Інформаційний збірник Міністерства освіти України. 1992. № 23. С. 24–28.

Концепція та програми викладання історії України в школі (проекти) : Матеріали IV та V Робочої наради з моніторингу шкільних підручників історії України «Концепція історичної освіти» / Упорядкування – Наталя Яковенко, Людмила Ведмідь. К. : ВД «Стилос», 2009. 126 с.

Методичні рекомендації про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році. Історія в рідній школі. 2017. № 9. С. 2–6.

Методичні рекомендації щодо викладання освітньої галузі «суспільствознавство» у закладах загальної середньої освіти в 2021/2022 навчальному році. Історія. Правознавство. Громадянська освіта. Історія в рідній школі. 2021. № 4. С. 2–15.

Мисан В. Полікультурна історія України. Програма спецкурсу. Історія в школах України. 2012. № 5. С. 27–31.

Мисан В. Полікультурність у змісті шкільної історії: вимога часу чи забаганка науковців? Історія в школах України. 2012. № 5. С. 23–26.

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з історії України, Всесвітньої історії. 11 клас. Історія в рідній школі. 2018. № 3. С. 2–12.

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. Всесвітня історія, 5–9 класи. Історія в рідній школі. 2015. № 9. С. 2–28.

Навчальна програма з історії України. 9 клас. Історія в рідній школі. 2016. № 11. С. 2–5.

Навчальна програма з історії для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Історія в сучасній школі. 2012. № 7–8. С. 7–11.

Навчальна програма з історії для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. 9 клас. Історія в сучасній школі. 2012. № 9. С. 18–20.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи. Історія України 5–7 клас, Всесвітня історія 5–6 клас. Історія в рідній школі. 2017. № 7–8. С. 4–22.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України, 10–11 класи. Рівень стандарту / Академічний рівень. Історія в рідній школі. 2016. № 7–8. С. 2–9.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України, 10–11 класи. Академічний рівень. Історія в рідній школі. 2010. № 11–12. С. 13–28.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України, 10–11 класи. Профільний рівень. Історія в рідній школі. 2010. № 11–12. С. 29–54.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України, 10–11 класи. Рівень стандарту. Історія в рідній школі. 2010. № 11–12. С. 2–12.

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи. Історія України, 8–9 клас, Всесвітня історія, 8–9 клас. Історія в рідній школі. 2017. № 9. С. 7–27.

Терно С. Як знайти виважений спосіб викладання національної ідентичності та культурної різноманітності в шкільному курсі історії. Історія в школах України. 2009. № 1–2. С. 4–8.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-19