TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF INDEPENDENT WORK OF HIGHER SCHOOL STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE REFORMATIONS: 1905–1916
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.8Keywords:
independent work, self-education, amateur activity, subject system of education, system of mutual learning, types of independent work (individual, collective, home, class).Abstract
Introduction. Modern requirements for the training of specialists, their competencies encourage a more thorough study of the development of theory and practice of independent work of students in the history of higher education in Ukraine. Purpose. To substantiate the transformation of leading trends in the organization and content of independent work of students in higher education in the period under study. Methods. To achieve the goal of the scientific article, the integration of methods was used: chronologicalsystemic – aimed at revealing trends in the development of independent work in higher education as a didactic category; personified-bibliographic – for the analysis of epistolary heritage, the contribution of pedagogical
personalities in the development of the problem; structural-comparative – in order to systematize the scientific
literature, archival documents and compare their content; historical-diachronic – for scientific substantiation of
the genesis and evolution of the content of independent work of students in the educational process of higher
educational institutions of a certain period.
Results. The formation of a network of new higher education institutions in Ukraine determined the need to
develop mechanisms for organizing and guiding the process of formation of theory and practice of independent work
of students in the educational process depending on the specifics of training. Independent work as a pedagogical
category is characterized by multifunctionality, species diversity and diversity in the forms of implementation in the
educational process of higher education institutions.
Originality. Analysis of scientific sources, archival materials, the results of the study allowed to formulate
the studied phenomenon.It is investigated that at the beginning of the twentieth century. in pedagogical thought
we observe the emergence of a new principle of learning theory – the active acquisition of knowledge through
independent work.
Conclusion. The study of the problem revealed that the increased interest in independent work, the pace of its
development as a psychological and pedagogical category, as well as the quality it achieved in the period under
consideration, due to understanding the epistemological and practical significance of independent work.
Chronological and systematic analysis suggests the need for further constructive research of the historical and
pedagogical component of the process of development of theory and practice of independent work of students in the
educational process of educational institutions and actualization of constructive experience in modernizing modern
higher education in Ukraine.
References
Бенера В. Є. Самостійна робота студентів у вищій школі України: історичні трансформації (друга половина ХІХ – кінець ХХ ст.) : монографія. Рівне : ПП ДМ, 2011. 640 с.
Бенера В. Є., Цісарук І. В. Самостійна робота: теорія і практика у професійній підготовці майбутнього вчителя трудового навчання та технологій : посібник. Хмельницький : ФОП Цюпак А.А., 2020. 296 с.
Беседы А. И. Гольденберга. Педагогический листок: Журнал для педагогов и общенаучного самообразования воспитателей и начинающих учителей. № 1/6 (І Київська гімназія) ХУПА/136. С. 81–85; c. 414; c. 513–521.
Глузман А. В. Университетское педагогическое образование: опыт системного исследования : монография. К. : Видавничий центр «Просвіта», 1997. 312 с.
Зайченко І. В. Історія педагогіки. У двох кн. Школа, освіта і педагогічна думка в Україні : навч. посібн. для студ. вищих навч. закладів. Кн. 2. К. : Видавничий Дім «Слово», 2010. 1032 с.
Замысловский Г. Г. Развал высшей школы. СПб., 1911. 8°СХΙІ. 9/961. 16 с.
Микитюк О. М. Становлення та розвиток науково-дослідної роботи у вищих педагогічних закладах України (історико-педагогічний аспект) : монографія / Харків. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. 2-е вид., випр. і доп. Х. : «ОВС», 2003. 272 с.
Об урегулировании порядка прохождения университетского курса и производства испытаний полукурсовых и окончательных в испытательных комиссиях. Журнал Министерства народного просвещения. 1911. Май. Ч. XXXIII. С. 57–58.
О замене переводных экзаменов вь учительських семинарияхь репетиціями. Педагогический вестник (ст. Н.) 1912. № 2. С. 86–89.
Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР. Конец XIX – начало XX в. / под ред. Э. Д. Днепрова, С. Ф. Егорова, Ф. Г. Паначина, Б. К. Табиева. М. : Педагогика, 1991. 448 с.
Педагогическая энциклопедия / гл. ред. А. И. Каиров и Ф. Н. Петров. М.: Советская энциклопедия, 1964. (Энциклопедии. Словари. Справочники). Т. 1. А – Ефимов, 1964.– 832 столб. с илл., 7 л. илл.
Первовь П. О репетиторстве. Педагогический листок : Журнал для педагогов и общенаучного самообразования воспитателей и начинающих учителей. № 1/6 (І Київська гімназія) ХУПА/136. С. 96–110.
Прокопенко Л. Л. Ґенеза та розвиток державної освітньої політики в Україні (ІХ – початок ХХ ст.): монографія. Д. : ДРІДУ НАДУ, 2008. 488 с.
Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (X – початок XX ст.): нариси / [відп. ред. М. Д. Ярмаченко]. К. : Рад. шк., 1991. 381 с.
Справочная книга для учебных заведений и учреждений ведомства Министерства народного просвещения / состав. Лаурсон A. M. 2-е издание, значительно дополненное. Петроград, 1916. 1120 с.
Ступарик Б. М., Моцюк В. Д. Ідея національної школи та національного виховання в педагогічній думці Галичини (1772–1939 рр.) / [за ред. Б. М. Ступарика]. Коломия : ВПТ «Вік», 1995. 174 с.
Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори. В 2-х т. Пер. з рос. / Редкол.: В. М. Столєтов (голова) та інші / Е. Д. Днєпров; за ред. О. І. Пискунова (відп. ред.) та інші]. Т. 1. Теоретичні проблеми педагогіки. К. : Радянська школа, 1983. 488 с.
Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори. В 2-х т. Пер. з рос. / [Редкол.: В. М. Столєтов (голова) та інші. Склав та підготував до друку Е. Д. Днєпров; За ред. О. І. Пискунова (відп. ред.) та інші]. Т. 2. К. : Радянська школа, 1983. 359 с.
ДА м. Києва. Ф. 16 (Університет св. Владимира) Оп. 355. Спр. 6. 43 арк.; Оп. 465. Спр. 1169. 22 арк.; Оп. 469. Спр. 494. 17 арк.; Оп. 465: Спр. 1138. 22 арк.; Спр. 1146. 43. арк.; Спр. 1156. 36 арк.; Спр. 1205. 26 арк.; Ф. 175 (Київський учительський інститут) Оп. 1. Спр. 29. 36 арк.
ДА Львівської області. Ф. 26 (Львівський королівський університет ім. Франца I). Оп. 7: Спр. 532. 107 арк.; Спр. 591. 17 арк.; Спр. 592. 39 арк.; Оп. 13: Спр. 496. 21 арк.; Спр. 819. 42 арк.; Спр. 820. 20 арк.; Спр. 419. 54 арк. Спр. 420. 7 арк.; Спр. 116. 184 арк.
ЦДІА України у м. Львів. Ф. 400 (Український студентський Союз у Львові) Оп.1. Спр. 32. 2 арк.; Ф. 834 (Українське студентське товариство «Січ») Оп. 1. Спр. 59. 101 арк.
ДА Одеської області. Ф. 16 (Одеська міська управа: 1873–1920 рр.) Оп. 108. Спр. 42.20 арк.; Ф. 3 (Головний статистичний комітет Новоросійського краю) Оп.1. Спр. 54. 157 арк.
ДА Харківської області. Ф. 667 (Харківський університет. Канцелярія Харківського губернатора) Оп. 286: Спр. 116-а. арк. 1–3; Спр. 6. 27 арк.
ДА Чернівецької області. Ф. 211 (Крайова Шкільна Рада Буковини) Оп. 1. Спр. 11876; Ф. 3 (Крайове управління Буковини) Оп. 1: Спр. 4070. 6 арк.; Спр. 1437. 5 арк.; Спр. 6223.5 арк.; Оп. 2: Спр. 24136. 4 арк.; Спр. 27151. 19 арк.; Спр. 16113. 22 арк.; Оп. 3. Спр. 4. 8 арк.