THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FUNDAMENTALS OF FORMING CIVIL SOLIDARITY IN FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL (NUS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.19

Keywords:

civil solidarity, professional skills, New Ukrainian School (NUS), civic education, civic culture, professional competence.

Abstract

Abstract. The features of the process of forming civil solidarity of student youth are highlighted in the article and the influence of such skills on their future professional activity is outlined. Introduction. Given that the New Ukrainian School (NUS) is a center of forming a new quality educational environment, the sphere of development and formation of conscious citizens of Ukraine, the professional skills of primary school teachers in this educational direction require detailed study. The priority task of the state and society is to educate young people who can combine self-care with responsibility for the development of the country, to ensure the active participation of young people in public affairs. Purpose. The article analyzes theoretical, methodological fundamentals and features of development of professional skills of future primary school teachers of the New Ukrainian School (NUS). Methods. Synthesis of scientific approaches by leading scientists allows establishing the key characteristics of civil solidarity in the context of building professional skills of future teachers. Analytical studies have been conducted in the context of establishing and substantiating major challenges that are increasingly complex and large-scale. Results. The author highlight globalization processes in the modern world, which have an impact on the educational space of the Ukrainian state. Ukraine’s geopolitical situation, global instability, the complexity of internal state-building processes raises the issue of solidarity, namely civil, national and cultural one. Originality. The main principles of forming civil solidarity in future primary school teachers of the New Ukrainian School (NUS) are theoretically substantiated. Conclusion. Thus, the system of education in Ukraine is undergoing numerous transformations, which are reflected not only in its structure, but also in its functional capabilities. This article identifies that the modern educational process requires mobility, plasticity, erudition, patriotism, in the face of constant changes, goals of teaching and education, improving the content for the training of future primary school teacher from all its participants. The author sees the prospects for further scientific research in the detailed development of technology for the formation of civil solidarity in the student youth of pedagogical universities.

References

Бойко М. М., Генсерук Г. Р., Петришина О. І. Професійна компетентність майбутнього вчителя: цілі та механізми формування. Професійна компетентність учителя Нової української школи: формування, розвиток та удосконалення: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції / за ред. В.М.Чайки. Тернопіль : ТНПУ, 2020. С. 87–90.

Городецька С. Л. Громадянська солідарність як поведінкова стратегія громадянського діалогу. Соціологія. Грані : зб. наук. праць. Київ : Київський національний університет імені Тараса Григоровича Шевченка, 2014. № 8. С. 80–84.

Гнатковська К. С. Формування толерантності майбутніх учителів початкових класів на засадах культурологічного підходу : дис. … канд. пед. наук : 2021 / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2021. 245 с.

Данилів В. Ю. Солідарність і солідаризм / пер. з нім. І. Андрущенко і Д. Павлюк; В.-Ю. Данилів. Kиїв : Видавничий дім «КМ Academia». 2000. 152 с.

Державний стандарт початкової освіти : затв. Постановою Каб. Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennyaderzhavnogo-standartupochatkovoyi- osviti (дата звернення: 10.05.2022).

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ rada/show/v0641729-15 (дата звернення: 10.05.2022).

Концепція Нової Української Школи : ухвалений рішенням колегії МОН 27 жовтня 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf (дата звернення: 11.05.2022).

Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти : веб-сайт. URL: http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233 (дата звернення: 11.05.2022).

Кравцов В., Кравцова Т. Теоретичні засади формування громадянської компетентності майбутнього соціального педагога. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. URL: http://dspace.cuspu.edu.ua/ jspui/bits (дата звернення: 13.05.2022).

Лисенко В. П. Особливості ціннісної структури підростаючої особистості / В. П. Лисенко // Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / за заг. ред. О. В. Сухомлинської. Київ : АПН України, 1997. С. 65–67.

Матласевич О. В. Компонентний склад та структура педагогічних здібностей. URL: https://core.ac.uk/ download/pdf/78387168.pdf (дата звернення: 14.05.2022).

Нова педагогіка. URL: http://www.novapedahohika.com (дата звернення: 14.05.2022).

Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи / Упор.: Л. Гриневич, О. Елькін та ін., заг. ред. М. Грищенко. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Пометун О. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 14.05.2022).

Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015 (дата звернення: 13.05.2022).

Професійна компетентність вчителя початкових класів : навчально-методичний посібник для вчителів / Автори-упоряд.: В. Є. Берека, А. В. Галас. Харків : Ранок, 2018. 496 с.

Скабьолкін А. М., Скабьолкіна А. А. Особливості реалізації концептуальних засад Нової української школи. Нова українська школа в умовах викликів сучасності : зб. тез доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції, 11 квітня 2019 року / за заг. ред. Л.В. Задорожної-Княгницької. Маріуполь : МДУ, 2019. С. 35–36.

Сойчук Р. Теоретико-прикладний аспект виховання національної солідарності в учнівської молоді. Інноватика у вихованні : зб. наук. праць. Рівне : РДГУ, 2019. № 9. С. 42–51.

Що таке громадянське виховання? : веб-сайт. URL: https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2016/07/ gv1.pdf (дата звернення: 14.05.2022).

Published

2022-10-19