PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF EDUCATORS ON THE BASIS OF THE “ZERO WASTE” PHILOSOPHY IN THE SYSTEM OF CERTIFICATION TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-16.2Keywords:
teachers’ certification training, ecological literacy, “Zero Waste” philosophy, training, excursion, interactive lectureAbstract
The modern stage of development of the collaboration between society and nature, as well as challenges in the Ukrainian educational environment, requires defining new strategic and tactical guides in post-graduate education. To reveal the use of the “Zero Waste” philosophy in the system of teachers’ certification training, to present the educational potential of the educational course “Development of ecological literacy of youth on the basis of the “Zero Waste” philosophy”. Methods. Theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization), empirical (methods of data collection and accumulation, description, development of practical recommendations). One of the effective ways of implementing innovative technologies and advanced pedagogical experience into education is organizing a system of post-graduate education for teachers. The developed and tested educational course “Development of ecological literacy of youth on the basis of the “Zero Waste” philosophy” in the system of certification training allows for effective direction of theoretical and practical innovations and increases the professional development of educators during the realization of educational aims of sustainable development. The educational course was realized in August of 2022 for the teachers of Kremenets district. An educational-thematic plan has been presented, which includes 20 hours of auditory and individual work and uncovers such topics as the potential of the “Zero Waste” philosophy for education; “EcoHub Kremenets” as a means of implementing the ecological lifestyle; the use of gaming technologies in ecological education; the formation of ecological competency by means of excursions. The article offers an analysis of the major forms of the organization of learning. The structure of an interactive lecture “The potential of the “Zero Waste” philosophy for education”, a training lesson “Facilitation of climatic games”, and an excursion lesson “Following the path of waste” have been resented. At the lessons, the major focus was made on such learning technologies as interactive, problem, collective, and group approaches, case technology, and others. It is the first time that the experience of implementing the “Zero Waste” philosophy in the system of certification training on an example of the educational course “Development of ecological literacy of youth on the basis of the “Zero Waste” philosophy” has been presented. The implementation of the “Zero Waste” philosophy in the certification training system, the use of practical cases of the ecologization of the educational environment in higher educational institutions, and the use of new educational instruments will allow for improving the quality of work with youths on forming an ecological lifestyle and implementing the principles of sustainable development in the educational environment of educational institutions.
References
Богданова В., Прокаєва А. Впровадження Zero Waste-принципів у шкільні уроки ЗЗСО. 2022. URL: https://zerowastekharkiv.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/ВПРОВАДЖЕННЯ_ЕЛ.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0 %BF#n26 (дата звернення: 10.03.2023).
Ефективні форми навчання для підвищення кваліфікації вчителів / М. Друшляк та ін. Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету : електронне наукове фахове видання. 2021. № 10. С. 77–88. DOI: 10.28925/2414-0325.2021.108.
Впровадження концепції “Zero Waste” в освітніх закладах / О. Дух та ін. Implementation of the Zero Waste concept in educational institutions : збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції «Інновації у вищій школі: проблеми та перспективи в освіті і науці». Кременець : ВЦ КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2021. Вип. 5. С. 24–26.
Дух О., Кірсанова О. Аналіз ставлення молоді до природи. Kremenets science: open air, або наука у кросівках & Litteris et artibus: нові горизонти : збірник наукових праць. Випуск VI. Кременець / за заг. ред. О. Тригуби. Кременець : ВЦ КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2021. С. 36–40.
Інтерактивні методи навчання у вищій школі : монографія / Д. Антюшко та ін. Харків : Видавництво Іванченка І.С., 2022. 189 с.
Ніколаєв Л. Навчання дорослих з використанням тренінгових технологій: психологічні аспекти. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2020. № 17. С. 141–148. DOI: 10.18372/2411-264X.2(17).15034.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.03.2023).
Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 р. : Закон України від 28.02.2019 р. № 2697–VIII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19 (дата звернення: 10.03.2023).
Education for Zero Waste and Circular Economy. URL: https://www.eduzwace.eu/index.php/home (дата звернення: 10.03.2023).
Sinan Erten, Ayse Atmaca. Teacher Candidates’ Views on the Zero Waste Project. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA. 2021. Vol. 7. № 1. P. 17–37. DOI: 10.30870/jppi.v7i1.10009.
Food waste whole school teaching resources. URL: https://www.zerowastescotland.org.uk/food-waste/teaching-resources/school-guide (дата звернення: 10.03.2023).
Kowasch M. Circular economy, cradle to cradle and zero waste frameworks in teacher education for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education. 2022. Vol. 23. № 6. P. 1404–1425. DOI: 10.1108/IJSHE-10-2021-0428.
Teach students how to waste less food. URL: https://lovefoodhatewaste.co.nz/food-waste-lesson-plans/(дата звернення: 10.03.2023).