METHODOLOGY OF TUTORING FROM THE PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE STANDPOINT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.1

Keywords:

tutoring, stages of tutoring, methods of tutoring, cognitive, social, individual psychology.

Abstract

Introduction. The article reveals the psychological basis of tutoring technology implemented in the contextual competence model of pedagogical master's degree. It is noted that tutoring, combining the processes of ensuring the individualisation of the educational space, relying on the formation of a conscious request of the individual for learning, the subjectivity of educational activity, is the educational technology that most successfully integrates traditional (maintaining the previous level of culture) and innovative (understanding and mechanisms for finding a new one) approaches, actualizes psychological and pedagogical knowledge, brings them to a new level of comprehension and generalization in the context of education internationalisation and the formation of an open educational environment. In these positions, the vectors of social, cultural, educational and anthropological expansion of tutoring are characterised based on the postulates of cognitive, social, individual and Gestalt psychology. The purpose of the article is to reveal the psychological basis of the tutoring technology implemented in the context-competence model of the pedagogical master's degree and the application of the tutoring methodology taking into account psychological theories and learning styles. Methods. To achieve the goal of the scientific article, the integration of methods was used: paradigmatic – to substantiate the subject field of research; structural and comparative – for the purpose of systematizing scientific literature, archival documents and comparing their content; chronological and systemic - aimed at revealing the psychological basis of the tutoring technology implemented in the context-competency model of the pedagogical master's degree. Results. The sequence of stages of tutoring activities (diagnostic and motivational, design, implementation, analytical) is commented with reference to psychological theories of attribution, leadership, psychogenic needs, cyclicality, and learning styles. The design of the tutoring methodology – «tacts of tutoring action» (creation of a rich, excessive resource educational space; observation of a person's educational and professional interests; organisation of educational needs to form a sustainable interest; development of an Individual Educational Programme together with the tutor; tutor’s support in his/her independent implementation of the IEP; joint reflection on intermediate and final results; scaling) is provided taking into account heuristic and empirical strategies. Originality. Peculiarities of supporting the tutor in his independent performance of IOP were studied; joint reflection of intermediate and final results; scaling) is provided taking into account heuristic-empirical strategies. Conclusion. Therefore, the vectors of social, cultural, educational and anthropological expansion of tutoring are supported by the postulates of cognitive, social, individual and Gestalt psychology. The sequence of stages of tutor activity (diagnostic-motivational, project, implementation, analytical) is correlated taking into account the theories of attribution, leadership, psychogenic needs, cyclicality and learning styles. The above generally motivates the deep psychological basis of the context-competency model developed and implemented by us in the pedagogical master's degree of Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University (Educational and professional program «Pedagogy of the higher school» specialty 011 Educational, pedagogical sciences), which is being implemented by individualizing the open educational and scientific space of the university by means of tutoring – individual support for the professional growth of a future specialist – a teacher of a higher education institution.

References

Бахмач Л. А. Ідея тьюторської системи навчання в класичних університетах. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2019. Вип. 1. С. 12–18.

Бойко А. М., Дем’яненко Н. М. Тьюторство як модель партнерських відносин «викладач – студент». Педагогіка та психологія. 2018. Вип. 1(7). С. 18–22.

Бундак О. А., Попов А. А., Туз Ю. О. Тьютор і тьюторинг у сучасній освіті і Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2021. № 64. С. 11–15.

Вєтров С. Поняття та алгоритм тьюторської діяльності. Київ, 2016. 16 с.

Гештальтпсихологія. Філософський енциклопедичний словник / В.І. Шинкарук (гол. редкол.) та ін. Київ : Абрис, 2002. 742 с.

Дем’яненко Н. Архітектоніка тьюторингу у вищій школі. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогіка». 2018. Вип. 2(8). С. 13–17.

Дем’яненко Н. М. Відкритий освітній простір університету: контекстно-компетентнісна модель підготовки фахівця-педагога. Історико-педагогічні студії. 2022. Вип. 15–16. С. 44–54.

Дерев’янко С. П. Когнітивна психологія : навчально-методичні рекомендації. Чернігів : НУЧК імені Т.Г. Шевченка, 2021. 80 с.

Зарішняк І. М. Тьюторство як педагогічне явище. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2019. № 4. С. 10–18.

Клейнман П. Психологія 101: факти, теорія, статистика / пер. з англ. Ю. Кузьменко. Харків : КСД, 2023. 240 с.

Кухаренко В. М. Тьютор дистанційного та змішаного навчання : посібник. Київ : Міленіум, 2019. 307 с.

Ліхи Р. Л. Техніки когнітивної терапії. Київ : Науковий світ, 2023. 748 с.

Маслоу А. Мотивація і особистість. Термінологічна правка В. Данченко. Київ : PSYLIB, 2004. 400 с.

М’ясоїд П. Психологічне пізнання. Історія, логіка, психологія. Київ : Либідь, 2016. 560 с.

Осадча К. П. Проблема професійної підготовки майбутніх учителів до тьюторської діяльності у педагогічній теорії. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2017. Вип. 4(90). С. 109–115.

Роменець В. А., Маноха І. П. Історія психології ХХ століття : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2003. 992 с.

Скворчевська Є. Л. Когнітивні механізми мотивації досягнення. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2013. Вип. 46(1). С. 187–195.

Слінько Л. А. Тьюторство як технологія супроводу молодих спеціалістів. Інформаційно-методичний посібник управління освіти. 2018. Вип. 11(87). С. 37–38.

Соціально-психологічні чинники розуміння та інтерпретації особистого досвіду / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ, 2008. 256 с.

Фрейре П. Формування критичної свідомості / пер. з англ. О. Дем'янчук. Київ : Юніверс, 2003. 176 с.

Чаюн Н. С. Тьюторська діяльність: сутнісні основи, практика, перспективи. Вчені записки Університету «КРОК». 2020. № 2(58). С. 8–19.

Швець Т. Тьюторинг: теорія та практики. Київ : Шкільний світ, 2021. 168 с.

Demyanenko N. Tutoring as pedagogical action and new profession: systematic approach to the problem. Вища освіта України. 2020. № 2. С. 59–66.

Ivanytska O. Tendencies of tutoring and mentoring development at higher educational establishments of Germany. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2018. № 7/39. С. 73–84.

Jacobs A. M. Literacy, Cognitive Psychology of International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2001. Pages 8971–8975 (англ.)

Kleinman P. Psych 101: Psychology Facts, Basics, Statistics, Tests, and More! Avon, Massachusetts: Adams Media, a of F+W Media division, Inc., 2012. 288 p.

Klima Gyula. Intentionality, Cognition, and Mental Representation in Medieval Philosophy. New York, 2015. 374 p.

Krzychał, S. Nauczyciel-tutor. Prakseołogiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego. Kraków: Impuls, 2018. 364 c.

Murray Henry A. Explorations in Personality. Oxford: Oxford University Press, 2007. 816 p.

Honey P., Mumford A. Preferred Learning Style Test. URL: https://sites.google.com/site/test300m/ sd (дата звернення: 22.07.2023).

Skupień S., Kowal S. Tutoring rodzinny jako przykład współpracy nauczycieli z rodzicami. Wychowawca. 2019, nr 10, s. 131–140.

Tversky A., Kahneman D. Advances in prospect theory: Cumulative representation of uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 2022. Vol. 5, no. 4. P. 297–323.

Published

2024-02-22