FROM TOYS TO TECHNOLOGY: STREAM AS THE FOUNDATION OF PRESCHOOL EDUCATION IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.6Keywords:
preschool education, STREAM education, digital technologies, integrated approach, 21st-century skills.Abstract
Introduction. The article is dedicated to analyzing the impact of digital technologies on the development of preschool education in Ukraine, focusing on the role and significance of the STREAM education concept in the educational process of modern preschool institutions. The relevance of the research is driven by the need to develop a multifaceted, creative personality capable of adapting to changing life conditions, showing flexibility, and being ready to change in accordance with the demands of the present. Purpose. The purpose of the article is to highlight how the use of digital tools and resources in the educational process can enhance the integration of Science, Technology, Engineering, Reading and Writing, Arts, and Mathematics (STREAM) in Ukrainian preschool institutions, transforming traditional play-based methods into more innovative and technology-oriented practices. Methods. A complex of general scientific methods has been used for the study. They are analysis, synthesis, generalization, comparison, classification of scientific sources. They made it possible to highlight the degree of scientific development of the problem, provided an opportunity to investigate the specific features of the implementation of STREAM education in preschool education institutions of Ukraine and the importance of digital technologies in this process. Results. Emphasizing the identification of effective methods for integrating STREAM into the education of preschool-aged children according to their age characteristics, and exploring the advantages of digital technologies such as interactive applications like Khan Academy Kids and ScratchJr, it demonstrates how digital resources can enrich the learning process, providing children with access to interactive and engaging content. This approach promotes the development of visual-imaginative thinking and practical skills, enabling children not only to acquire basic knowledge but also to develop important 21st-century skills such as critical thinking, creativity, and the ability to collaborate. Applying an integrated analytical methodological approach, based on a comprehensive analysis and comparison of regulatory documents, current scientific publications, and leading research in this field, the transformation of educational approaches from STEM to STEAM and further to STREAM was analyzed, highlighting their importance in the comprehensive development of children, including the development of creative potential, interpersonal and verbal communication skills. The differences between the concepts of STEM, STEAM, and STREAM were identified; it was established that the use of interactive applications fosters children's interest in learning, stimulating their active participation and interaction in the educational process, allowing them not only to acquire basic knowledge but also to actively explore the world, asking questions and seeking answers. The scientific novelty is in substantiating the effectiveness of integrating digital technologies into preschool education in the context of STREAM education. The research points to the advantages of such an approach in forming comprehensive skills in children, including scientific thinking, technical knowledge, language literacy, creativity, and communicative abilities. This opens new perspectives for the development of preschool education, emphasizing the importance of early implementation of digital technologies in the educational process. Further research on this topic will involve developing strategies to ensure the safety of children in the online space and forming a culture of using digital technologies. Conclusions. Digital technologies are a fundamental element of modern preschool education, opening new horizons not only for the development of each child's potential but also for education in general.
References
Алієко О., Космік Д. Використання елементів STREAM-освіти у формуванні логіко-математичних компетенцій дошкільників. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. № 54(1). С. 226–230. DOI: 10.24919/2308-4863/54-1-33.
Богуш А. Інтегрований підхід у дошкільній освіті: мода чи вимога часу? Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2023. № 3(144). С. 121–127.
Будник О. Теоретичні засади використання Steam-технологій у підготовці вчителя нової української школи. Вісник Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 2019. № 5(1). С. 23–30. DOI: 10.15330/jpnu.5.1.23-30.
Гундар Н., Бутенко В. STREAM-освіта як інтегрований підхід до формування ключових компетентностей дітей дошкільного віку. Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти. 2021. № 43. С. 43–47.
Коломієць Д., Коломієць Т., Швець О. STEM-, STEAM- і STREAM-освіта як нова форма та найвищий рівень інтеграції знань. Актуальні проблеми математики, фізики і технологій. 2020. № 17. С. 250–254.
Кравчук Н., Зброй В. Використання елементів STREAM-освіти у роботі з обдарованими дітьми старшого дошкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. № 86. С. 61–66. DOI: 10.32840/1992-5786.2023.86.10.
Крутій К., Грицишина Т., Стеценко І. STREAM-освіта для дошкільників, або «Стежинки у Всесвіт». STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». 2017 С. 60–61.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 25.12.2023).
Крутій К., Стеценко І. Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеґрації та методичні поради. Запоріжжя : ЛІПС ЛТД, 2017. 124 с.
Крутій К. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт: альтернативна програма формування культури інженерного мислення у дошкільників / наук. кер. К.Л. Крутій. Запоріжжя : ЛІПС ЛТД, 2018. 146 с.
Малишевська В. Проблема використання STEM-технологій у теорії та практиці професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2019. № 3(41). С. 219–228. DOI: 10.31376/2410-0897-2019-3-41-219-228.
Нікітіна О. Розвиток критичного мислення молодших школярів засобами STREAM-технології в освітньому середовищі НУШ. Scientific Collection «InterConf+». 2022. № 28(137). С. 95–103. DOI: 10.51582/interconf.19-20.12.2022.011.
Нікітіна І., Іщенко Т. Впровадження системи STREАM-освіти в Україні. Науковий вісник Полонійського університету. 2022. № 51(2). С. 108–114. DOI: 10.23856/5114.
Патрикеєва О. STEM-освіта: умови впровадження у навчальних закладах України. Управління освітою. 2017. № 1. С. 28–31.
Половіна О., Ліпчевська І. Актуальні проблеми перспективності змісту сучасної дошкільної освіти. Молодий вчений. 2018. № 8.1(60.1). С. 89–94.
Попиченко С., Найдюк І. STREAM-освіта у розвитку пізнавальних процесів старших дошкільників засобами цифрових технологій. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 10(24). С. 636–647. DOI: 10.52058/2786-5274-2023-10(24)-636-647.
Сорочинська О., Танська В., Гогола І. Упровадження STREАM-освіти у закладах дошкільної освіти з елементами мейкерства. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2022. № 3(110). С. 49–66. DOI: 10.35433/pedagogy.3(110).2022.49-66.
Фамілярська Л. Інтеграція цифрових технологій в освітнє середовище закладу дошкільної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2021. № 11. С. 174–183. DOI: 10.28925/2414-0325.2021.1115.
Badmus О., Omosewo Е. Evolution of STEM, STEAM and STREAM Education in Africa: The Implication of the Knowledge Gap. International Journal of Research in STEM Education (IJRSE). 2020. № 2(2). Р. 99–106. DOI: 10.31098/ijrse.v2i2.227 2020.
Dahal N. Transformative STEAM education as a praxis-driven orientation. Journal of STEAM Education. 2022. № 5(2). Р. 167–180. DOI: 10.55290/steam.1098153.
Guyotte K. Toward a philosophy of STEAM in the Anthropocene. Educational Philosophy and Theory. 2020. № 52(7). Р. 769–779.
Khan Academy Kids. URL: https://learn.khanacademy.org/khan-academy-kids/ (дата звернення: 23.12.2023).
Lange A., Robertson L., Tian Q., Nivens R., Price J. The effects of an early childhood-elementary teacher reparation program in STEM on pre-service teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2022. № 18(12). Р. 124–141. DOI: 10.29333/ejmste/12698.
Patrício М., Moreno С. Digital technologies in preschool education: a study with cape verdean educators. 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation. 2021 Р. 8403–8407. DOI: 10.21125/iceri.2021.1936.
ScratchJr https://www.scratchjr.org/ (2023, December 26).
Srisinghasongkram P., Trairatvorakul P., Maes M. Effect of early screen media multitasking on behavioural problems in school-age children. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2021. № 30. Р. 1281–1297. DOI: 10.1007/s00787-020-01623-3.
Taylor P. Why is a STEAM curriculum perspective crucial to the 21st century?. Australian Council for Educational Research. 2016. Р. 89–93.
White, D., & Delaney, S. Full STEAM ahead, but who has the map? – A PRISMA systematic review on the incorporation of interdisciplinary learning into schools. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 2021. № 9(2). Р. 9–32. DOI: 10.31129/LUMAT.9.2.1387.
Wigmore N. (2020). STEAM education. URL:https://whatis.techtarget.com/definition/STEAMsciencetechnology-engineering-arts-and-mathematics (дата звернення: 23.12.2023).