ЗАГАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ФОКУСІ МАСШТАБНИХ МІЖНАРОДНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.3

Ключові слова:

загальні компетентності, універсальні компетентності, трансверсальні компетентності, ключові компетентності

Анотація

Серед актуальних питань, на розв’язання яких спрямована модернізація освітньої сфери України, – подолання розриву між системою вищої освіти та ринком праці шляхом прогнозування та розвитку у здобувачів вищої освіти комплексу загальних (універсальних) компетентностей. Дослідженню різних аспектів феномену загальних компетентностей було приділено суттєву увагу з боку окремих дослідників, наукових установ та організацій. За останні десятиліття визначенню та систематизації таких компетентностей було присвячено низку масштабних міжнародних дослідницьких проєктів, результати яких є унікальними. Мета статті – порівняння переліку загальних компетентностей, виокремлених за результатами проєкту Тьюнінг, що використовується в Україні для розроблення стандартів вищої освіти, з переліком (каталогами) універсальних компетентностей, вироблених за результатами інших масштабних міжнародних досліджень. У статті простежено становлення та розвиток наукової думки щодо визначення переліку важливих загальних компетентностей; наведено перелік таких компетентностей, що сформований за результатами різних масштабних дослідницьких проєктів; здійснено порівняння переліку загальних компетентностей, виокремлених за результатами проєкту Тьюнінг, що використовується в Україні для розроблення стандартів вищої освіти, з переліком (каталогами) універсальних компетентностей, вироблених за результатами інших масштабних міжнародних досліджень; подано опис отриманих результатів наукової розвідки. З’ясовано, що залучення широкого кола респондентів, експертів, дослідників з політичних, економічних, освітніх, наукових, бізнесових та виробничих кіл під час проведення розглянутих досліджень дозволило отримати виняткові результати, що у майбутньому вплинули на розвиток різних сфер суспільного життя, окреслили вектори подальшого розвитку. У процесі порівняння переліку загальних компетентностей, виокремлених за результатами проєкту Тьюнінг, що використовується в Україні для розроблення стандартів вищої освіти України, з наведеними каталогами універсальних компетентностей, вироблених у ході інших масштабних міжнародних досліджень, встановлено, що під час формування розглянутих каталогів було використано різні підходи щодо ідентифікації та відбору компетентностей, які увійшли до досліджуваних каталогів, їх систематизації та об’єднання у групи, їхньої кількості та ранжування.

Посилання

Борова Т.А., Ведь Т.М, Чжанг Ц. Формування трансверсальних компетентностей у студентів ЗВО на основі гібридного навчання. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». Серія «Педагогіка». 2022. № 13(25). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-13(25)-07.

Вступне слово до Проекту Тьюнінг – гармонізація освітніх структур у Європі. Внесок університетів у Болонський процес. Tuning Project. 2006. URL: https://uu.edu.ua/upload/universitet/normativni_documenti/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf (дата звернення: 15.08.24).

Дерстуганова Н.В. Ґенеза змісту поняття «компетентність» в українському та зарубіжному освітньому дискурсі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 82. С. 169–173. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.82.30.

Дерстуганова Н.В. Поняттєве розмежування категорій «компетентність» і «компетенція» у контексті підготовки здобувачів ступеня доктора філософії. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 8(13). С. 45–56. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-8(13)-45-56.

Дерстуганова Н.В. Сутність поняття «загальні компетентності» у вітчизняній науковій парадигмі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 84. С. 158–162. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.84.27.

Дерстуганова Н. В. Сучасний стан термінологічного апарату компетентнісного підходу: поняття «загальні компетентності» та його синоніми. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2024. № 62. С. 21–31. DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.62.02.

Олефіренко Т., Попова Л. Формування трансверсальних компетентностей у процесі становлення професійної ідентичності майбутнього педагога. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2022. № 99. С. 45–51. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2022-99-7.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 15.08.24).

Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти : Наказ МОН України від 30.04.2020 р. № 584. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-unesennya-zmin-dometodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-vishoyi-osviti-1 (дата звернення 15.08.24).

Семеног О.М., Попова О.А., Кондрицька О.І. Трансверсальні компетентності у вимірах партнерської взаємодії: викладач і здобувач вищої освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 3, ч. 1. С. 111–120. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.17.

Ткаченко Н., Юань В. До проблеми формування трансверсальних компетентностей майбутніх викладачів вишів у процесі їх підготовки на третьому рівні вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 10(24). С. 718–731. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-10(24)-718-731.

Catalogue of Transversal Competences. Key for Employability. 2016. URL: https://www.keystart2work.eu/images/docs/o2-catalogue/O2_Catalogue_EN.pdf (дата звернення: 15.08.24).

Definition and Selection of Competencies (DeSeCo): Theoretical and Conceptual Foundations. Strategy paper an overarching frame of reference for a coherent assessment and reseach program on key competencie. 2002. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.34116.downloadList.87902. DownloadFile.tmp/oecddesecostrategypaperdeelsaedcericd20029.pdf (дата звернення: 15.08.24).

ERI-Net Asia-Pacific Regional Policy Series 2014 Regional Study on Transversal Competencies in Education Policy and Practice (Phase II). School and Teaching Practices for Twenty-first Century Challenges: Lessons from the Asia-Pacific Region. 2016. UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244022?posInSet=2&queryId=N-EXPLORE-f2183518-9d46-40df-9d20-f89958616ee3 (дата звернення 15.08.24).

The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. 2005. URL: https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/definitionandselectionofcompetenciesdeseco.htm (дата звернення 15.08.24).

Transversal Competencies In Education Policy And Practice (Phase I) Regional Synthesis Report. 2013 Asia-Pacific Education Research Institutes Network (ERI-Net). 2015. UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231907?posInSet=1&queryId=b049b9c7-4a40-4228-911e-7e9c19521eba (дата звернення 15.08.24).

TVETipedia Glossary. URL: https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+Glossary/lang=en/show=char/char=num#start (дата звернення 15.08.24 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23