ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДОРОСЛИМИ ЯК СКЛАДНИК НОРМАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.13Ключові слова:
дорослі учні, дорослі здобувачі освіти, навчання /вивчення іноземних мов, нормативна культура, іноземна моваАнотація
Стаття досліджує зростаючу значущість вивчення іноземних мов дорослими у світі як ключового елементу сучасних соціальних і культурних норм. У контексті глобалізації володіння іноземними мовами стає не лише засобом комунікації, але й важливим інструментом особистісного розвитку та професійного зростання. Проблематика статті пов’язана із впливом соціокультурних і психологічних факторів на процес опанування мов дорослими, а також із викликами, які виникають у цьому процесі, включаючи когнітивні обмеження, мультизадачність та соціальний тиск. Метою статті є аналіз впливу соціокультурних і психологічних чинників на вивчення іноземних мов дорослими в умовах сучасної нормативної культури. Дослідження зосереджується на тому, як мовне навчання сприяє особистісному розвитку, розширює професійні можливості та зміцнює соціальну згуртованість. Методологія статті базується на теоретичних підходах загальної педагогіки та соціальних наук. Використано аналітичні методи гуманітарних досліджень, що дозволяють інтегрувати результати культурологічних, психологічних і освітніх розвідок у єдину концепцію. Результати дослідження показують, що опанування іноземної мови позитивно впливає на соціальну мобільність дорослих (підвищується доступ до нових можливостей), їх культурне розуміння (розвивається емпатія та міжкультурний діалог) та особистісну стійкість (формується впевненість і адаптивність). Водночас у дослідженні ідентифіковано бар’єри, які гальмують цей процес (такі як когнітивні обмеження, багатозадачність та тиск досягнення швидких результатів). Наукова новизна статті полягає в комплексному підході до проблеми, який інтегрує висновки з культурології, психології та освіти. Робота розглядає мовне навчання дорослих не лише як індивідуальний процес, але й як явище, яке сприяє розвитку соціальної згуртованості та багатомовного суспільства. Як висновки дослідження підкреслює, що вивчення іноземних мов є важливим елементом навчання протягом усього життя. Це сприяє розвитку особистісної та професійної стійкості, підвищує соціальний капітал і дозволяє краще орієнтуватися у багатокультурному середовищі. Результати дослідження можуть бути корисними для подальших наукових розвідок з проблеми впливу вікових обмежень на процес вивчення мов, аналізу довгострокових ефектів мовного навчання для соціальної інтеграції дорослих, розробки рекомендацій для адаптації методик викладання до потреб дорослих, вивчення впливу міжкультурного аспекту на ефективність вивчення мов дорослими та ін.
Посилання
Benasso S., Bouillet D., Neves T., Amaral M. Landscapes of Lifelong Learning Policies across Europe. Palgrave Studies in Adult Education and Lifelong Learning. Palgrave Macmillan Cham, 2022. 248 р. https://doi.org/10.1007/978-3-030-96454-2_1.
Bovolenta G., Marsden E. The effect of verb surprisal on the acquisition of second language syntactic structures in adults: An artificial language learning study. Applied Psycholinguistics. 2024. # 45(1). P. 110–137. https://doi.org/10.1017/S0142716423000334.
Chiu C., Gelfand M., Harrington J., Leung A., Liu Z., Morris M., Mu Y., Shteynberg G., Tam K., Wan C., Zou X. A conclusion, yet an opening to enriching the normative approach of culture. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2015. #46(10). P. 1361–1371. https://doi.org/10.1177/0022022115614201.
Church J. Exemplary Lives and the Normative Theory of Culture. American Journal of Political Science. 2019. #63(2). P. 439–451. https://doi.org/10.1111/ajps.12418.
Dornyei Z., Ryan S. The Psychology of the Language Learner Revisited. Routledge. 2015. 274 p. https://doi.org/10.4324/9781315779553.
Eguz E. Learning a second language in late adulthood: benefits and challenges. Educational Gerontology. 2019. # 45. p. 701–707. https://doi.org/10.1080/03601277.2019.1690273.
Han Zh., Bao G. Critical period in second language acquisition: The age-attainment geometry. Social Physics and the Dynamics of Second Language Acquisition. 2023. # 11. https://doi.org/10.3389/fphy.2023.1142584.
Interesting modern jobs that need foreign languages proficiency. Official site of International Center for Language Studies. 2024. URL: https://www.icls.edu/blog/interesting-modern-jobs-that-require-secondlanguage-proficiency.
Nagel D. 7 Excellent Career Ideas For Language Learners. Official site of Student Affairs Pitt Career Center. 2024. URL: https://careercentral.pitt.edu/blog/2024/01/18/7-excellent-career-ideas-for-languagelearners/.
Nilsson J., Berggren R., Garzon B., Lovden M. Second Language Learning in Older Adults: Effects on Brain Structure and Predictors of Learning Success. Aging Neurosci. 2021. # 13. https://doi.org/10.3389/fnagi.2021.666851.
Renan S. Political liberalism and the metaphysics of languages. Critical Review of International Social and Political Philosophy. 2023. https://doi.org/10.1080/13698230.2023.2239618.
Steber S., Rossi S. The challenge of learning a new language in adulthood: Evidence from a multimethodological neuroscientific approach. PLoS ONE. 2021. # 16(2). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246421.
Van Sickle K. Learning a New Language at Age 40+. Medium. 2017. URL: https://medium.com/@keith. vansickle/learning-a-new-language-at-age-40-588dd4e50492.
Zilberman A. Why adults struggle to learn a second language. eLearning Industry. 2019. URL: https://elearningindustry.com/adults-learn-a-second-language-struggle.