ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • Н.П. Онищенко
  • О.Р. Лиховид

Ключові слова:

вища освіта, Нідерланди, Греція, Словаччина, професійна підготовка, майбутні вчителі.

Анотація

У статті здійснено аналіз особливостей підготовки майбутніх учителів у закладах вищої освіти різних країн з метою впровадження позитивних ідей цього досвіду в систему вищої освіти України. Визначено особливості підготовки студентів за кордоном на сучасному етапі розвитку вищої освіти: багатоступенева модель педагогічної освіти; висока якість підготовки педагогічних кадрів, що відповідає кращим світовим стандартам; система освіти децентралізована; значна увага приділяється вивченню іноземних мов; системний підхід до організації професійного розвитку вчителів закладів загальної середньої освіти на основі перебудови суті та оптимізації методів, форм і моделей навчання завдяки інтеграції елементів практичної діяльності у навчальні програми професійного розвитку та формування неперервної педагогічної освіти як органічно цілісної, оптимальної та динамічної системи; посилення самостійності і відповідальності студентів за своє навчання, можливості індивідуалізації плану навчання, зростання академічної мобільності; полікультурність і полілінгвальність; багатопрофільність (набуття спеціалізації з двох предметів одночасно); системність та систематичність використання інноваційних технологій; високий рівень особистісно-суспільно-державної спрямованості системи моніторингу якості вищої освіти; вільний доступ до статистичних даних і обов’язкове оприлюднення результатів моніторингу незалежними ЗМІ; невелика кількість предметів, що викладаються (не більше 16 дисциплін в одному навчальному році); зміщення центру професійно- педагогічної підготовки до школи; зростання обсягу педагогічної практики та розширення місць її проходження; підвищення вимог до абітурієнтів як у разі вступу на педагогічні спеціальності, так і під час їх працевлаштування; підвищення ролі та значення різноманітних професійних організацій (шкіл професійного зростання, асоціацій, спілок, центрів педагогічної майстерності) у процесі підвищення кваліфікації та атестації педагогів. Зазначено, що врахування виділених особливостей зарубіжного досвіду у вітчизняній системі підготовки майбутніх учителів сприятиме ефективній модернізації системи вищої освіти України.

Посилання

Заяць Л. І. Інтеграція університетів Нідерландів у міжнародне освітнє середовище. Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. праць. Київ : Едельвейс, 2014. Вип. 3. С. 115–120.

Зорочкіна Т. Підготовка вчителів початкової школи у розвинених країнах Європейського Союзу. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 2 (61). С. 92–97.

Ключкович Т. В. Передумови та чинники трансформації вищої педагогічної освіти в Словацькій Республіці. Освітній дискурс : зб. наук. праць. Київ: «Видавництво «Гілея», 2018. Вип. 7 (8). С. 84–94.

Колісніченко А. Розвиток педагогічної освіти у Нідерландах як фактор впливу на рівень досягнень здобувачів освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи: зб. наук. праць. 2019. Вип. 2. С. 67–73.

Короткова Ю. М. Професійна підготовка вчителя початкових класів у сучасній Греції : дис. …канд. пед. наук / 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Харків, 2008. 230 с.

Постригач Н. О. Directions of Pedagocical education development in Greece, Italy and Spain. Науковий вісник Чернівецького університету. 2009. Вип. 469. С. 175–184.

Сапожников С. В. Функціонування системи вищої освіти Грецької Республіки як країни-члена Чорноморського економічного співтовариства. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. Вип. 35. С. 158–164.

Степанюк Н. Особливості освітнього процесу в Словацькій Республіці. 2018. URL : https://vseosvita.ua/library/osoblivosti-osvitnogo-procesu-v-slovackijrespublici- 89.html.

Трубавіна І. Формування готовності викладачів університетів до роботи в післядипломній педагогічній освіті. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2017. Вип. 5(1). С. 151–159. URL : http://pptma.dn.ua/files/2017/5-1/14.%20Trubavina%20s.151-159.pdf.

Benova E., Fabus M. Systemic processes of democratization of higher education in Slovakia. Збірник наукових праць Буковинського університету. Економічні науки. 2012. Вип. 8. URL : http://www.bukuniver. edu.ua/Applications/zbirnik/n8/12SPD.pdf, accessed 26.08.2015.

European Commission : Key Data on Education in Europe. Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2009. 280 p. URL : http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key data series/ 105EN.pdf.

Zákon č. 131/2002 Z.z. z 21. februára 2002 o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zbierka zákonov. 2002. Čiastka 58. S. 1462-1514.

Zacharová J. Komparácia vývinu vysokého školstva na Slovensku v XX. a v XXI. Storočí. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; Pedagogika. 2013. T. 22. S. 259–277.

Kosová B., Porubský Š. Slovenská cesta transformácie edukačného systému po roku 1989 na príklade primárneho vzdelávania a prípravy jeho učiteľov. Pedagogická orientace. 2011. Č. 21(1). S. 35-50.

Koncepcia rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15–20 rokov (projekt «MILÉNIUM»). URL: http://www.noveskolstvo.sk/upload/pdf/MILENIUM.pdf.

Krajčová N., Šuťáková V. Pregraduálna príprava učiteľov – stav a očakávania. Učiteľ na ceste k profesionalite: recenzovaný zborník vedeck. Prác. Prešov: FHPV PU, 2013. S. 37-45.

Psycharis S. Initial teacher education and continuous professional education in Greece. URL: http://entep.unibuc.eu/feldkirch/reports/NAT REP GREECE.pd f

Progress in international reading literacy study : Data Repository. URL : https://www.iea.nl/datatools/repository/pirls (дата звернення: 10.09.2019).

Uznesenie vlády SR 685/2000 z 30. augusta 2000 k návrhu koncepcie ďalšieho rozvoja vysokého školstva na Slovensku pre 21. storočie. 2000. URL : http://www.vlada.gov.sk/uznesenia/2000/0830/u0685_2000.html.

Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 614/2002 Z.z. z 27. septembra 2002 o kreditovom systéme štúdia. Zbierka zákonov. 2002. Čiastka 239. S. 6250- 6264.

Welcome to the University of Groningen: A guide for International Students. 2013. 56 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-14