РОЗВИТОК ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ЕКОЛОГІВ НА ЗАСАДАХ ФІЛОСОФІЇ «ZERO WASTE»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.3

Ключові слова:

освітній простір, компетентнісний підхід, екологічна компетентність, філософія «Zero Waste», сталий розвиток країни.

Анотація

Розкрито особливості використання філософії «Zero waste» у розвитку екологічної компетентності майбутніх екологів під час реалізації концепції сталого розвитку країни та розроблено рекомендації щодо її впровадження у сучасний освітній простір. Представлено досвід використання практик безвідходних технологій на засадах філософії Zero Waste в організації освітнього процесу через діяльність еколого-просвітницького центру «ЕКОХАБ KREMENETS»; введення у зміст освітньої програми вибіркових освітніх компонент; використання інтерактивних форм роботи, які побудовані на суб’єкт-суб′єктній взаємодії з орієнтацією на практичне застосування. Формування екологічної компетентності майбутніх фахівців-екологів пов’язано не лише із системою знань, які здобувачі освіти отримують під час аудиторного навчання, але й з особливостями організації освітнього простору в навчальних закладах, що має популяризувати принципи сталого споживання та сприяти впровадженню у побуті екологічного стилю й поведінки.

Посилання

Галаган О. К., Тригуба О. В. Створення та розвиток «ЕКОХАБ KREMENETS» у Кременецькій обласній гуманітарно-педагогічній академії ім. Тараса Шевченка. Подільські читання. Охорона довкілля, збереження біотичного та ландшафтного різноманіття, природнича освіта: проблеми, перспективи, рішення : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. присвяченої 25-річчю кафедри екології та біологічної освіти Хмельницького національного університету (11-13 жовт. 2021 р., Хмельницький) / за заг. ред. Г. А. Білецької. Хмельницький : ХНУ, 2021. С. 255–256.

Дух О. І., Галаган О. К., Михалюк І. М. Реалізація неформальної екологічної освіти молоді в діяльності громадських організацій. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. 2018. Вип. 10. С. 144–151. DOI: https://doi.org/ 10.37835/2410-2075-2018-10-14

Компола – компостування відходів шкільної їдальні. URL: https://gof.org.ua/campaigns/kompola/ (дата звернення: 10.02.2022).

Куць Н. Екологічна свідомість українців & довкілля. Аналітичний документ. 2020. URL: http://epl.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/ekosvidomist.pdf (дата звернення: 10.02.2022).

Липова Л., Лукашенко Т., Малишев В. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти. Український науковий журнал «Освіта регіону». 2012. № 1. С. 277. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/767 (дата звернення: 12.02.2022).

Настільні екологічні ігри та методичні матеріали з екоосвіти URL: https://ecoclubua.com/nastilniekologichni- igry-ta-metodychni-materialy-z-ekoosvity/ (дата звернення: 10.02.2022).

Освітньо-професійна програма Екологія. Кременець, 2021. URL: http://www.kogpi.edu.te.ua/images/ stories/Henrikh/OPP/2021/ECO.pdf (дата звернення: 10.02.2022).

Пiдготовка вчителiв до викладання питань сталого розвитку. Навчально-методичні матеріали для викладачів вищих педагогічних навчальних закладів та системи післядипломної педагогічної освіти : посібник / О. І. Пометун та ін. За ред. О. І. Пометун. К. : Педагогічна думка, 2015. 120 с.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ. Відомості Верховної Ради України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (дата звернення: 10.02.2022).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.02.2022).

Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року : Закон України від 28.02.2019 № 2697-VII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2697-19 (дата звернення: 10.02.2022).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 10.02.2022).

Формування екологічної компетентності школярів : наук.-метод. посібник / Н. А. Пустовіт, О. Л. Пруцакова, Л. Д. Руденко, О. О. Колонькова. К. : Педагогічна думка, 2008. 64 с.

Adeline Mertenat, Alexander Garcia Kappeller, Anjali Sherpa, Mingma Sherpa, Christian Zurbrügg. Towards a Circular Economy at School – Insights and Best-practices from Nepal. URL: https://www.eawag.ch/fileadmin/Domain1/Abteilungen/sandec/publikationen/SWM/Zero_Waste/ towards_circular_economy_school.pdf (дата звернення: 10.02.2022).

Adeline Mertenat, Anali Ochoa, Paloma Roldán Ruiz, Christian Zurbrügg. A Zero Waste Approach for a School in the Peruvian Amazonian Rainforest URL: https://www.eawag.ch/fileadmin/Domain1/Abteilungen/ sandec/publikationen/SWM/Zero_Waste/zero_waste_approach_sn_20.pdf (дата звернення: 10.02.2022).

Elen García García, Celia Murcia Lorenzo and Mariateresa Silvi Education for Sustainable Consumption, Behaviour and Lifestyles A collection of case studies. 73 p. DOI:10.13140/RG.2.2.28266.88006 URL: https://www.researchgate.net/publication/338357873_Education_for_Sustainable_Consumption_ Behaviour_and_Lifestyles_A_collection_of_case_studies (дата звернення: 10.02.2022).

Zero Waste at My School – School Waste Separation and Recycling Program. URL: http://www.cec.org/north-american-partnership-for-environmental-community-action/napeca-grants/ zero-waste-at-my-school-school-waste-separation-and-recycling-program/ (дата звернення: 10.02.2022).

Zero Waste Education. URL: https://www.zerowasteeducation.co.nz/howitworks (дата звернення: 10.02.2022).

Zero waste school. URL: https://www.klitschkofoundation.org/projects/education/zero-waste-school/ (дата звернення: 10.02.2022). 20. Zero Waste Schools and Communities. URL: https://www.eawag.ch/en/department/sandec/projects/ mswm/zero-waste-schools-and-communities (дата звернення: 10.02.2022).

Zero waste. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Zero_waste (дата звернення: 10.02.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-19