МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ ЗАСОБАМИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • І. В. Цісарук

Ключові слова:

модель, моделювання, професійний розвиток, майбутні вчителі трудового навчання та технологій.

Анотація

У статті розкривається зміст структурно-функціональної моделі професійного розвитку майбутнього вчителя трудового навчання та технологій. Для наочного представлення конкретних цілей, шляхів та результатів професійного розвитку майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі самостійної роботи було використано метод моделювання, який заснований на принципі аналогії та забезпечує можливість вивчення реального об’єкта не безпосередньо, а через розгляд подібного йому доступного об’єкта, тобто його моделі. Розкривається метод експериментального дослідження «педагогічне моделювання» як початковий етап проєктування процесу, який передбачає створення умов для досягнення поставленої мети, визначення етапів та компонентів даного процесу, розробку стратегій, форм, методів, засобів, технологій професійного розвитку тощо. Структурно-функціональна модель базується перш за все на соціальному замовленні з опорою на очікувані результати реалізації підготовленості майбутнього вчителя трудового навчання та технологій до безперервного професійного розвитку засобами самостійної роботи упродовж життя. Враховуючи специфіку процесу професійного розвитку майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі самостійної роботи, на нашу думку, потрібно враховувати модель майбутньої професійної діяльності, до структурних елементів якої ми відносимо врахування соціального замовлення на підготовленість фахівця до професійного розвитку в реалізації трьох блоків: теоретико- методологічний блок (мета, концептуальні засади, методологічні підходи, принципи); процесуально-змістовий блок (структурні компоненти, стратегії, форми, методи, засоби) із інтерактивною програмою розвитку та діагностико-результативний блок (критерії, показники, рівні), зорієнтованими на підготовленість майбутнього вчителя трудового навчання та технологій до безперервного професійного розвитку засобами самостійної роботи упродовж життя. Також, у статті визначені та теоретично обґрунтовані педагогічні умови забезпечення успішності та ефективності досліджуваного феномена, які забезпечували безперервність, ефективність і надійність протікання означеного процесу.

Посилання

Бабанский Ю. К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований : дидактический аспект. Москва : Педагогика. 1982. 192 с.

Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження : методологічні поради молодим науковцям. Київ – Вінниця : ДОВ «Вінниця». 2008. 278 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К. : Либідь. 1997. 376 с.

Корець М. С. Теорія і практика технічної підготовки вчителів трудового навчання: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ. 2007. 38 с.

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ. 2010. 496 с. 6. Моделирование деятельности специалиста на основе исследования. [под. ред Е. Смирновой]. Ленинград : Ленинградский госуниверситет. 1984. 177 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. База даних [Законодавство України]. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (дата звернення: 11.10.2019).

Оршанський Л. Професійний розвиток і формування професійного іміджу майбутнього вчителя технологій у навчально-професійній діяльності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Випуск 52. 2015. С. 68-73. URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/5 2/11.pdf (дата звернення: 16.08.2019).

Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник. К. : Каравела. 2012. 157 с.

Сучасний словник іншомовних слів : близько 20 тисяч слів і словосполучень. НАН України, Ін-т мовознавства ім. О. О. Потебні; уклад. О. І. Скопненко, Т. В. Цимбалюк. Київ : Довіра. 2006. 789 с.

Філософський енциклопедичний словник. Нац. акад. наук України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди. [ред. кол. : Шинкарук В. І. та ін.]. Київ : Абрис. 2002. 742 с.

Хуторской А. Деятельность как содержание образования. Народное образование. 2003. № 8. С. 107–114.

Шевченко Л. С. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності : дис. … д-ра пед.. наук : 015 – професійна освіта (за спеціалізаціями) спеціалізація : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. 01 Освіта. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця. 2019. 568 с.

Markocki Z. Nauczyciel – wychowawca wobec nowej rzeczywistości edukacyjnej społeczeństwa. KU Dobrej Szkole. Nauczyciele. Technologie kształcenia. Redakcja naukowa Czesław Prewka. Tom II. Wyżsa Szkoła Humanistyczna TWP w Szczecinie, Instytut Technologii Eksploatacji. PIB. Radom. 2009. S. 15-21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-14