HUMANIZATION AND HUMANITARIANIZATION OF EDUCATION IN THE CONTEXT OF ITS DEMOCRATIZATION

Authors

  • I. M. Siladii

Keywords:

humanism, humanization of education, humanitarianization of education, democratization of education.

Abstract

The idea of humanization and humanitarianization of education has long roots. But its actual implementation was possible only in the context of democratization of social processes. After all, true humanization involves not only the pursuit of humanity, but also the introduction of humanistic principles in social relations. However, the development of the humanistic tradition in education in the context of its democratization today is mainly associated with overcoming technocracy as a way of thinking and acting. Therefore, in educational institutions of Ukraine special attention is paid to the need to deepen the humanization of engineering and science education. But the humanization of education also presupposes the orientation of the educational process on subject-subject relations, in which the best democratic qualities of learners are formed - their desire for freedom, active life position, initiative, readiness for collective intellectual activity, etc. The article emphasizes that the humanization and humanitarianization of education involves the implementation of a fundamentally new direction, not related to the training of «impersonal» future professionals, but to achieve a harmonious and professionally developed personality. Today, the humanistic goal of education requires an immediate review of its content, which should include not only the latest scientific and technical information, but also humanitarian personal development knowledge and skills, creative experience. Thus, the humanization and humanitarianization of education in the context of its democratization involves the implementation of human-oriented learning aimed at humanizing the social, socio-political and socio-cultural environment.

References

Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. Москва : Русский язык. Т. 1: А-З. 2000. 699 с.

Романенко М. І. Гуманізація освіти: концептуальні проблеми та практичний досвід : монографія. Дніпропетровськ : Промінь. 2001. С. 34– 39.

Силкіна С. О. Парадигма гуманізму в контексті сучасного філософського дискурсу. Культура і сучасність : зб. наук. праць. Київ : Міленіум. 2012. № 2. 262 с.

Гончаренко С. У. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація. Неперервна професійна освіта : проблеми, пошуки, перспективи. Київ : ВІПОЛ. 2000. С. 81–107.

Клепко С. Ф. Конспекти з філософії освіти. Полтава : ПОІППО. 2007. 420 с.

Сакун А. Проблема гуманізації освіти в контексті особисто- орієнтованого підходу. Філософські обрії. 2012. № 28. С. 193–201.

Євсович Р. В. Гуманізація та гуманітаризація вищої освіти в Україні : історичний контекст. Духовність особистості : методологія, теорія і практика. 2012. № 5 (52). С. 79–87.

Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Мищенко А. И., Шиянов Е. Н. Педагогика : Учеб. пособие для студентов пед. учеб. заведений. Москва : Школьная пресса, 2002. 512 с.

Возняк В. С. Співвідношення розсудкі і розуму як філософськопедагогічна проблема. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка. 2008. 357 с.

Гончар О. В. Педагогічна взаємодія як ключова складова гуманізації навчального процесу у вищому навчальному закладі. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2010. № 2. С. 62–66.

Сущенко Т. І. Важливі тенденції суспільного розвитку та їх вплив на посилення педагогізації освітніх процесів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 35 (88). С. 323–330.

Бахтіярова Т. Ш., Язвінська О. М. Комплексний підхід до гуманізації інженерно-технічної освіти в контексті фундаменталізації професійної підготовки. Вісник : збірник наукових праць НТУ. 2011. Вип. 24 (1). С. 8–13.

Шаргун Т. О. Гуманізація професійної підготоки майбутніх фахівців залізничного траспорту. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 29. С. 102–108.

Цимбалюк Н. М., Калініченко В.І. Проблеми гуманітаризації вищої освіти в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2010. № 891 С. 176-179. Режим доступу : http://www.sociology.kharkov.ua/socio/docs/magazin/vesnik_soc/891.pdf.

Євсович Р. В. Тезарусний підход до визначення поняття гуманізація та гуманітризація вищої освіти. Духовність особистості : методологія, теорія і практика. 2013. № 2 (55). С. 58–68.

Брежнева С. Визначення змісту основних принципів гуманізації навчально-виховного процесу молодших школярів на уроках музичного мистецтва. Молодь і ринок. 2015. №1 (120). С. 137–141.

Балл Г. О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах). Житомир : ПП «Рута». Вид-во «Волинь». 2008. 232. с.

Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе : контекстный подход : [метод. пособие]. Москва : Высшая школа. 1991. 207 с.

Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України [гол. ред. В. Г. Кремень]. Київ : Юрінком Інтер. 2008. 1040 с.

Published

2022-09-14