FORMATION OF INTERDISCIPLINARY RELATIONSHIPS BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF PREPARATION OF FUTURE TEACHERS
Keywords:
vocational education, ICT, teacher of vocational training, interdisciplinary links, computer-aided design systems.Abstract
The methods of application of information and communication technologies are considered in the article. Their role in the formation of interdisciplinary links in the process of training teachers of vocational training of students majoring in 015 Vocational Education «Woodworking». The main approaches to the study of ICT in the system of professional pedagogical training are described. Scientific and methodological sources of research of various aspects of the use of information technologies and teaching aids on the problems of pedagogical and professional education are analyzed. The work of most scientists was carried out in the direction of the use of ICT in the study of individual educational components. The structure and content of the system of studying ICT tools in the disciplines «Information technology and teaching aids», «Descriptive geometry, drawings», «Fundamentals of computer-aided design of wood products» are determined. On the basis of own experience the technique of realization of interdisciplinary communications at a choice of subjects of tasks for laboratory and graphic works from the specified educational components is offered. The method of planning laboratory works is revealed, which provides for the drawing of products by means of ICT for their further realization in the material within two or more disciplines. An example of this task in the development of a furniture product (flag stand) and its production in the material in the interdisciplinary relationship «Fundamentals of CAD of wood products» and «Technology of furniture production». It is established that this approach provides a combination of theory and practice, significant time savings and intensification of the educational process and improves its quality as a whole.
References
PRO 100 [Електронний ресурс]. URL: http://ru.pro100.eu/pro100. (Дата звернення: 10.02.2020 р.)
Гервас О. Підготовка майбутніх учителів до використання сучасних інформаційних технологій у процесі виготовлення саморобних приладів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. Вип. 4. С. 73–80
Гуревич Р. С. Формування інформаційної культури майбутнього фахівця. Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень : зб. наук. праць / за ред. І. А. Зязюна, Н. Г. Ничкало. Київ, 2003. С. 354–360.
Дзюба С., Пасічник В. Інформаційні технології проектування : Основи автоматизованого проектування. Інформатика. 2007. № 37–39 (421– 423). С. 1–24.
Коваленко І. В. Методика навчання деревообробки майбутніх учителів технологій засобами інформаційно-комунікаційних технологій : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.02; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.
Кондель В. Особливості викладання дисципліни «проектування деревообробних підприємств» з використанням сучасних інформаційних. Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної заочної конференції «Дизайн- освіта майбутніх фахівців: теорія і практика». Полтава, 2017. С. 157 163.
Кузьменко П. І. Використання сучасних інформаційних технологій у підготовці фахівців професійної освіти. Молодий вчений. 2018. № 53. С. 26- 29.
Мацюк О. О. Реалізація міжпредметних зв’язків з використанням ІКТ у процесі іншомовної підготовки майбутніх фахівців. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 56-57. С. 250-257. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2017_56-57_33.
Осипов О. В. Проектування та виготовлення виробів із деревини. Київ: Педагогічна думка, 2001. 12 с.
Поротникова С. А. Обучение студентов современным методам проектирования конструкций из древесины. URL : http://symposium.forest.ru/article/2006/5_education/porotnikova_01.htm. (Дата зверненняґ : 10.02.2020р.)
Саланда І. П. Інформаційні технології та засоби навчання: [робоча програма навчальної дисципліни для студентів 015 Професійна освіта (Деревообробка)]. Кременець. 2019 р. 18 с.
Сокотов Ю. Комп’ютерне конструювання меблевих виробів як професійна послуга майбутнього деревообробника. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2019, Вип. 2. С. 142–151.
Титова Н. Вплив реалізації міждисциплінарних зв’язків на якість підготовки педагогів професійного навчання. Освітній дискурс : збірник наукових праць, 2018. 5.5. С. 66–76
Цісарук В. Ю. Нарисна геометрія, креслення : робоча програма за рівнем вищої освіти (першим (бакалаврським)), з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 015 Професійна освіта (Деревообробка) за освітньо-професійною програмою бакалавра] Кременець. [б.в.], 19 с.
Цісарук В. Ю., Гарматюк Р. Т. Основи систем автоматизованого проектування: [робоча програма за рівнем вищої освіти (першим (бакалаврським)), з галузі знань 01 Освіта / Педагогіка за спеціальністю 015 Професійна освіта (Деревообробка) за освітньо-професійною програмою бакалавра]. Кременець, 2019 р. 18 с.