ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-18.9Ключові слова:
оцінювання навчальних досягнень, учні з особливими освітніми потребами, методи оцінювання навчальних досягненьАнотація
Висвітлені в статті питання важливі з погляду вдосконалення практики оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами. Інноваційні методи, такі як індивідуальне оцінювання, портфоліо й тести, мають потенціал стати ефективними інструментами для досягнення цієї мети. Індивідуальне оцінювання може дати більш точну картину навчальних досягнень кожного учня, зокрема, у контексті інклюзивного середовища. Це дає можливість збирати реальні дані про прогрес кожного учня, оцінювати ефективність роботи вчителя й інших фахівців. Портфоліо, у свою чергу, дає змогу збирати різноманітні матеріали, що відображають навчальний шлях учня. Це може включати роботи, проєкти, відгуки тощо. Портфоліо допомагає оцінити розвиток навичок і здібностей учня протягом тривалого періоду. Тести як частина оцінювального процесу також можуть бути корисним інструментом, особливо коли вони розроблені з урахуванням потреб учнів з особливими освітніми потребами. Вони дають змогу отримати об’єктивні дані про рівень засвоєння матеріалу та можуть стати додатковим джерелом інформації для оцінювання. Усі ці методи можуть бути не лише інструментами оцінювання, а й засобами самооцінки для учнів. Вони допомагають учням розуміти свої успіхи та невдачі, а також розвивати навички самостійного аналізу й планування.
Посилання
Лорман Т., Деппелер Дж., Харві Д. Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі : практичний посібник / пер. з англ. Київ : СПД-ФО Парашин І.С., 2010. 296 с.
Колупаєва А., Таранченко О. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : АТОПОЛ, 2016. 152 с.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку : навчально-методичний посібник / авт. : О.В. Чеботарьова, С.В. Трикоз, Г.О. Блеч та інші. Київ : ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. 90 с.
Лапін А., Сурмай Л., Щуцька О. Інклюзивне навчання в Новій українській школі. Матеріали Міжнарод. наук.-практ. конф. (Теребовля, 26–27 березня 2018 р.). Київ : Інтерсервіс, 2018. 230 с.
Малишевська І. Зарубіжний досвід інклюзивних тенденцій в освіті. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». Черкаси, 2016. Вип. 10. С. 102–107.
Основи інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.А. Колупаєвої. Київ : А. С. К., 2012. 308 с.
Сак Т.В. Технологія портфоліо в інклюзивному класі. Дефектологія. 2009. № 4. С. 6–10.