ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ (НА ПРИКЛАДІ НАВЧАЛЬНОЇ МУЗЕЙНО-АРХЕОЛОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-2075-2024-19.12Ключові слова:
освіта, здобувачі, громадянська компетентність, громадянин, музейна педагогіка, навчальна музейно-археологічна практика, професійний розвиток, музейАнотація
У статті визначено ключові аспекти щодо формування громадянської компетентності майбутніх учителів для Нової української школи під час практичної підготовки. Розкрито суть громадянської компетентності. На прикладах показано формування громадянської компетентності майбутніх учителів історії та громадянської освіти у Кременецькій обласній гуманітарно-педагогічній академії імені Тараса Шевченка під час навчальної музейно-археологічної практики на базі Кременецького краєзнавчого музею. Метою дослідження є з’ясування сутності та складників громадянської компетентності та особливостей її формування у майбутніх учителів історії та громадянської освіти у процесі фахової підготовки у ході навчальної музейно-археологічної практики. Зосереджено увагу на важливості підготовки педагогів до формування та розвитку громадянської компетентності учнів. Окреслено пріоритетні напрями діяльності в цьому контексті. Зроблено аналіз останніх досліджень учених щодо формування громадянської компетентності під час фахової підготовки. У дослідженні охарактеризовано рівень організації та проведення навчальної практики у музеї, яка забезпечує здобувачам вищої освіти можливість використовувати здобуті знання на практиці, через організацію екскурсій, інтерактивних лекцій та тематичних занять. Такі завдання допомагають їм розвинути навички комунікації з відвідувачами музею, підготувати матеріали екскурсій для різних вікових груп. Практичні заняття у музеї сприяють усвідомленню здобувачами освіти важливості збереження національної пам’яті та культурної спадщини як невід’ємних складників громадянської компетентності. Підготовка вчителів історії та громадянської освіти, які володіють високим рівнем громадянської компетентності, є не тільки необхідністю, але і стратегічною метою сучасної освітньої системи. Констатовано, що навчальна практика у музеї є важливим етапом у підготовці майбутніх учителів історії та громадянської освіти, оскільки дозволяє їм формувати та розвивати не лише знання, але й компетентності, необхідні для ефективного виховання свідомого покоління громадян.
Посилання
Батлер-Боудон Т. 50 видатних творів. Філософія. / Пер. з анг. Н. Лавської. Київ, 2019.
Волонтери. Музей Ханенків. URL: https://khanenko.museum/uk/volontery (дата звернення: 02.10.2024).
Коляда І. Ігрові технології навчання громадянської освіти в умовах реалізації концепції Нової української школи. «Теорія та методика вивчення суспільних дисциплін» : науково-педагогічний журнал. Вип. 9, СумДПУ ім. А. Макаренка, 2021. С. 3‒6.
Концепція розвитку громадянської освіти в Україні / Міністерство освіти і науки України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang=ru#n10 / (дата звернення: 04.10.2024).
Кравчинська Т.С. Формування громадянської компетентності педагога Нової української школи. Вісник післядипломної освіти. 2019. Випуск 8(37). «Серія «Педагогічні науки». URL: https://doi.org/10.32405/2218‐7650 (дата звернення: 02.10.2024).
Малихін О., Арістова Н. Музей як засіб формування громадянської компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. URL: http://surl.li/phhfxj (дата звернення: 02.10.2024).
Мацейків Т. Формування громадянської компетентності та національної ідентичності учнів на уроках історії в музеї. Музейна педагогіка в науковій освіті : збірник тез доповідей учасників ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 26 листопада 2020 р. / за наук. ред. С.О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. С. 54‒58.
Михайліченко М.В. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2007. 229 с.
Непорада І. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів початкових класів через призму демократичного громадянства. Імідж сучасного педагога. № 5. 2019. URL: http://surl.li/zscgxp DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-70-74 (дата звернення: 02.10.2024).
Овчарук О.В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики. Київ, Україна : К.І.С., 2004, 112 с.
Сіра Л. Формування громадянської компетентності здобувачів освіти на уроках суспільного циклу дисциплін. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта та наука крізь виклики сьогодення» (15‒17 травня 2024 року, м. Запоріжжя). Вип. 2. 2024.
Швидун В., Швидун Л. Підготовка педагогів до розвитку громадянських компетентностей здобувачів освіти під час підвищення кваліфікації. Вища освіта України. № 1. 2024. DOI: 10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).17 (дата звернення: 22.09.2024).
Кременецький краєзнавчий музей. План заходів з формування громадянської компетентності у відвідувачів музею до 2025 року.