ПАРАДИГМАЛЬНІ НАПРЯМИ МОДЕЛЮВАННЯ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ШКОЛИ В УКРАЇНІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХІ ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-2075-2022-14.9

Ключові слова:

наука, вища школа, парадигма, педагогічна парадигма, академічний, професійно орієнтований, професійно-технологічний, гуманітарний парадигмальні напрями.

Анотація

Обґрунтовано розвиток вищої школи в Україні ХІХ – початку ХХІ ст. в єдності академічного, професійно орієнтованого, професійно-технологічного і гуманітарного парадигмальних напрямів. Виявлено провідні тенденції та особливості кожного з них. Доведено, що сучасна гуманітарна педагогічна парадигма не перекреслює попередніх, а забезпечує їхню реалізацію на якісно новому рівні. Розвиток вищої школи відбувається не в умовах нівелювання і заміни наявної парадигми на іншу, а в контексті їхнього співіснування, за домінування кожної наступної на новому етапі розвитку суспільства.

Посилання

Бойко A. M. Концептуальні основи особистісно-соціального виховання. Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні. 1992–2002. Харків, 2002. Ч. 1. С 116–133.

Бойко А. М. Виховання людини: нове і вічне. Полтава, 2006.

Бойко А. М. Упровадження педагогічної інноватики в практику виховання : монографія. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2011.

Дем’яненко Н. М. До обґрунтування методології сучасного педагогічного знання. Проблеми освіти: Наук. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2013. Вип. 77. Ч. 2. С. 11–16.

Дем’яненко Н. М. Етапи педагогічної парадигми в історії класичного університету України. Наук. записки. Ф-т соціології та психології. Ін-т журналістики / Київ. нац. ун-т імені Тараса Шевченка. 2004. Т. V. С. 42–48.

Дем’яненко Н. М. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в Україні (XIX – перша третина XX ст.) : монографія. Київ, 1998.

Дем’яненко Н. М., Кравченко І. М. Учительські інститути в системі педагогічної освіти України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) : монографія. Київ, 2010.

Кульчицький С. Комбінований методологічний підхід до осмислення історичного процесу та його практичні застосування. Вища освіта України. 2003. № 4. С. 21–24.

Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ, 2001.

Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. Київ, 2003.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-19