FORMATION AND DEVELOPMENT OF UKRAINIAN PROFESSIONAL EDUCATION OF THE FUTURE TEACHERS OF THE ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • V. V. Pavelko

Keywords:

a teacher of the elementary school, content of education, a period, professional preparation, development, formation, degree education.

Abstract

The article touches upon the problems of organization and semantic direction of professional education of elementary school teachers on the territory of Ukraine at the time of Russian Empire and the Soviet period. The specifics of degree education of future teachers is defined: the way of formation, development, factors, which cause their changes.The periodization of this process, created by O. Shkvyr is suggested. The role of famous people of the past time in formation and development of fundamental preparation of teachers is mentioned. For example, M. Lomonosov, who suggested to create a special pedagogical educational institution , developed and substantiated mandatory requirements towards practical activity of teachers; K. Ushynskiy , as the author of the first systems of preparation of folk school teachers , recommendations concerning organization of the teachers' seminarium activity and the content of future preparation of folk school teachers. Some aspects touch upon the experience of educational institutions, where professional preparation of teachers for elementary school took place, are also described in this article. Legislative documents and scientific- pedagogical literature, which illustrate the state and content of professional preparation of future teachers of the elementary school on different stages of the society development , are analyzed.

References

Болотов В. А. Педагогическое образование в России в условиях социальных перемен : принципы, технологии, управление : монография. Волгоград : Перемена. 463 с.

Дубасенюк О. А. Професійно-педагогічна освіта: методологія, теорія, практика : монографія. Т. 2. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. С. 35–39.

Дубовицкая Т. Д., Контексты содержания образования и их дидактическая интерпретация. Педагогика, 2003. № 10. С. 35–40.

Кларк K. M., Кошманова Т. С. Культура і спільнота у становленні педагога. Львів : Видавничий центр Львівського національного університету ім. І. Франка, 2000. 340 с.

Кузьмина Н. В. Проблемы отбора и профессиональной подготовки специалистов в вузах. Ленинград : Знание. 439 с.

Мартиненко С. М. Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності. К. : Інститут педагогіки АПН У. 2009. 151 с.

Новиков Н. И. Избранные педагогические сочинения. Москва. 1959. 109 с.

Сластёнин В. А., Мищенко А. И. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя. Советская педагогика, 1991. № 10. С. 79– 84.

Ушинський К. Д. Проект учительської семінарії. Вибрані педагогічні твори в двох томах. К. : Рад. школа. 1983. Т. 2. С. 31–56.

Шквир О. Л. Проблема професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в педагогічній спадщині К. Ушинського. Педагогічний дискурс : зб. наук. праць. Хмельницький : ХГПА. 2014. Вип. 16. С. 19–196.

Шквир О. Л. Ступенева підготовка майбутніх учителів початкових класів : сутність та зміни. Наукові праці МАУП. Вип. 44 (1-2015). Педагогічні науки. К. : ДП «Вид. дім «Персонал», 2015. С. 76–81.

Published

2022-09-14