СТАНОВЛЕННЯ Й РОЗВИТОК ВІТЧИЗНЯНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Ключові слова:
вчитель початкової школи, зміст освіти, період, професійна підготовка, розвиток, становлення, ступенева освіта.Анотація
У статті висвітлюється питання організації й змістового спрямування професійної освіти вчителів початкової школи на території України ув складі Російської імперії та в радянський період. Визначаються особливості ступеневої освіти майбутніх учителів початкової ланки: шлях становлення, розвитку, фактори, які обумовлювали його зміни. Пропоується періодизація цього процесу, розроблена О. Шквар. Визначається роль відомих діячів минулого у становлені й розвитку фундаментальної підготовки педагогічних кадрів. Зокрема, М. Ломоносова, який запропонував створити спеціальний педагогічний навчальний заклад та розробив й обґрунтував обов’язкові вимоги до практичної діяльності вчителів; К. Ушинського як автора однієї з перших систем підготовки вчителів для народних шкіл, рекомендацій шодо організації діяльності учительської семінарії та змісту підготовки майбутніх учителів народної школи. Описуються окремі аспекти з досвіду діяльності закладів освіти, де відбувалася професійна підготовка вчителів для початкової школи. Аналізуються правові документи й науково-педагогічна література, які ілюструють стан і зміст професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на різних етапах розвитку суспільства.
Посилання
Болотов В. А. Педагогическое образование в России в условиях социальных перемен : принципы, технологии, управление : монография. Волгоград : Перемена. 463 с.
Дубасенюк О. А. Професійно-педагогічна освіта: методологія, теорія, практика : монографія. Т. 2. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. С. 35–39.
Дубовицкая Т. Д., Контексты содержания образования и их дидактическая интерпретация. Педагогика, 2003. № 10. С. 35–40.
Кларк K. M., Кошманова Т. С. Культура і спільнота у становленні педагога. Львів : Видавничий центр Львівського національного університету ім. І. Франка, 2000. 340 с.
Кузьмина Н. В. Проблемы отбора и профессиональной подготовки специалистов в вузах. Ленинград : Знание. 439 с.
Мартиненко С. М. Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності. К. : Інститут педагогіки АПН У. 2009. 151 с.
Новиков Н. И. Избранные педагогические сочинения. Москва. 1959. 109 с.
Сластёнин В. А., Мищенко А. И. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя. Советская педагогика, 1991. № 10. С. 79– 84.
Ушинський К. Д. Проект учительської семінарії. Вибрані педагогічні твори в двох томах. К. : Рад. школа. 1983. Т. 2. С. 31–56.
Шквир О. Л. Проблема професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в педагогічній спадщині К. Ушинського. Педагогічний дискурс : зб. наук. праць. Хмельницький : ХГПА. 2014. Вип. 16. С. 19–196.
Шквир О. Л. Ступенева підготовка майбутніх учителів початкових класів : сутність та зміни. Наукові праці МАУП. Вип. 44 (1-2015). Педагогічні науки. К. : ДП «Вид. дім «Персонал», 2015. С. 76–81.